Erfarenheter av roderlås?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Bonae »

Jag undrar om någon har erfarenheter av denna typ av roderlås

https://www.arolyth.se/txrl.html

Det är samma modell som saluförs på de flesta båtbutiker, men en lina som löper mellan två beslag och genom ett beslag under rorkulten. Man låser rodret genom att lyfta rorkulten. Vad jag funderar på är vart man bäst fäster beslagen på en IF, både med tanke på att beslagen i sig inte ska vara i vägen mer än nödvändigt men också linan som jag tänker blir lätt att snubbla på...
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Nils D »

Det finns redan en tråd om roderlås på forumet, där du nog får svar på några av dina frågor. Och har du följdfrågor är det ofta bättre att ställa dem i en tråd som redan finns.
http://ifboat.se/forum/21/1739

Som jag skriver i den tråden är det mycket viktigt att vinklarna blir rätt när man monterar roderlåset och att man i övrigt följer instruktionerna som medföljer. Vad jag kan förstå finns det bara en plats där man kan sätta fästena och det är i relingslisten i aktern.

Jag har två öglebultar i relingslisten i aktern där jag fäster linan. Fungerar bra. Använde ursprungligen redan monterade öglebultar för mitt sittbrunnskapell, men de var bara skruvade ner i relingslisten. Har nu ändrat till genomgående bultar med rejäl bricka under däck för att sprida lasterna.

Har aldrig ens funderat över någon snubbelrisk. Linan går ju bara några cm över akterdäck. Om jag hittar en bild på hur det ser ut på min båt lägger jag senare upp den här. Men om du monterar enligt instruktionerna tror jag inte heller att du behöver bekymra dig om någon snubbelrisk.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av maja »

Så som jag använder min båt, tror jag inte att ett roderlås skulle fungera för mig. Vid hamnmanövrar står jag nästan alltid på akterdäck och styr med rorkulten vinklad i högt läge.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Bonae »

Ja, jag såg tråden men tyckte den hade lite annat fokus. Jag är i vilket fall väldigt inne på att installera en sådan anordning och har du framgent en möjlighet att lägga upp en bild hade jag blivit väldigt glad! Menar du i relingslisten i aktern, tvärsskepps, så att den hamnar bakom och ur vägen för akterluckan?
Jag hade nog inte främst tänkt använda den vid hamnmanövrar, utan snarare när jag är själv och t.ex. behöver springa ner under däck eller fram på fördäcket.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av maja »

Bonae skrev: 19 feb 2019 17:40
Jag hade nog inte främst tänkt använda den vid hamnmanövrar, utan snarare när jag är själv och t.ex. behöver springa ner under däck eller fram på fördäcket.åll
Man kan i allmänhet balansera en IF-båt med seglen så att rodertrycket blir noll eller nästan noll och båten fortsätter på sin kurs.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Nils D »

Bonae skrev: 19 feb 2019 17:40 (...) har du framgent en möjlighet att lägga upp en bild hade jag blivit väldigt glad! Menar du i relingslisten i aktern, tvärsskepps, så att den hamnar bakom och ur vägen för akterluckan?
Här kommer en bild där du förhoppningsvis kan se hur jag har monterat roderlåset. Som du ser sitter fästena längst akterut i relingslisten. Jag tror det är viktigt för funktionen att hålla en rätt stor vinkel mellan dem för bästa funktion. Har inte instruktionerna tillgängliga men vill minnas att det står tydligt beskrivet hur man skall montera. Och som jag skrev innan är det viktigt att göra rätt, annars fungerar det inte. Men det är inte svårt att göra rätt.

Det som inte syns på bilden är att linan går från ett litet block i fästet på styrbordssidan till en clamleat på däck alldeles utanför sittbrunnen. När jag seglar och inte behöver låsningen brukar jag lossa på linan så att den löper fritt för bättre roderkänsla.

Bilden visar också när jag framförallt är glad att jag har ett roderlås. Det är när jag kör mellan vinterhamnen och sommarhamnen, vilket jag har för mig tar 5-6 timmar, varav en stor del är rakt fram genom Bråviken. Då är det verkligen skönt att slippa hålla i rodret hela tiden, och som du ser av kölvattnet håller båten spikrak kurs. Annars använder jag roderlåset mest när jag seglar själv och skall sätta eller ta ner segel.
Bilagor
DSC_0077(kopia).jpg
DSC_0077(kopia).jpg (79.72 KiB) Visad 16408 gånger
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
olso001
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 feb 2019 13:01
Has thanked: 2 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av olso001 »

Hej,

Hoppar in i denna tråd då jag har ett problem med mitt nuvarande roderlås (hackbräde).

Problemet är att nuvarnade installation skaver en hel del på sittbrunnskanten när hackbrädan är nedfälld, se bilder bifogat.

Vad tror ni, kanske är bättre att gå över till den typ som diskuteras här eller har ni tips på åtgärd för min nuvarande lösning?
Går det att stå upp och styra (rorkult ståendes i hög vinkel) med i denna tråd tidigare diskuterad typ av roderlås?

Mvh,
Olso
Bilagor
Hackbr3.jpg
Hackbr3.jpg (115.73 KiB) Visad 13574 gånger
Hackbr2.jpg
Hackbr2.jpg (117.39 KiB) Visad 13574 gånger
Hackbr1.jpg
Hackbr1.jpg (118.2 KiB) Visad 13574 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Nils D »

olso001 skrev: 05 mar 2021 18:15 Går det att stå upp och styra (rorkult ståendes i hög vinkel) med i denna tråd tidigare diskuterad typ av roderlås?
Ja, det går att stå upp och styra. Om du vill styra själv så lossar du bara på låslinan från dess skotråtta och då är är rodret helt fritt som om ingen låsning fanns.

Det är min båt som syns på bilderna i tråden, och som du förstår av texten är jag mycket nöjd med detta roderlås. Så jag rekommenderar dig varmt att byta. Monteringen är inte svår, men det är viktigt att vinklarna blir rätt. Själv fick jag justera dem när jag köpte min båt då roderlåset inte var korrekt monterat och därför inte fungerade som det skulle. Men efter justering har det fungerat klanderfritt.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av maja »

Jag har aldrig känt något behov av roderlås. Ett sådant med "kam" skulle aldrig tillåtas ombord på min båt. För mycket vasst som man kan skada sig på eller riva sönder kläder eller segel....

För övrigt ställer sig rodret självt alltid neutralt ( utan rodertryck) när båten rör sig framåt. Det går faktiskt ganska bra att justera storseglet så att båten blir helt balanserad, eller vid motorgång vrider man motorn så att båten håller sin kurs . Men det är känsligt. Om man flyttar sig i sidled blir det en annan balans.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 07 mar 2021 13:54 Jag har aldrig känt något behov av roderlås. Ett sådant med "kam" skulle aldrig tillåtas ombord på min båt. För mycket vasst som man kan skada sig på eller riva sönder kläder eller segel....

För övrigt ställer sig rodret självt alltid neutralt ( utan rodertryck) när båten rör sig framåt. Det går faktiskt ganska bra att justera storseglet så att båten blir helt balanserad, eller vid motorgång vrider man motorn så att båten håller sin kurs . Men det är känsligt. Om man flyttar sig i sidled blir det en annan balans.
Håller med om att en hackbräda av det slag som visas på bilderna har flera nackdelar. Dels det du nämner om skaderisk på såväl båt som besättning, dels för att man inte kan justera rodret med tillräcklig precison. Men det roderlås jag använder har inte någon av de nackdelarna.

Att en IF går att trimma under segel så att den håller kursen utan att man behöver hålla i rodret håller jag helt med om. Det är inte då jag seglar som jag använder roderlåset, utan vid framförallt två tillfällen när jag går för motor. Dels när jag kör långa transportsträckor, som på bilden tidigare i tråden där jag kör i flera timmar rakt fram genom Bråviken. Det andra är när jag ensamseglar och skall sätta segel. Då är roderlåset till stor hjälp.

Behoven är olika beroende på såväl seglingsvatten som erfarenhet.
Senast redigerad av 1 Nils D, redigerad totalt 16 gånger.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
oscar
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2022 23:11
Segelnummer: 2837

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av oscar »

Ni som faktiskt har fäst ett roderlås av denna typ (Aronowitsch & Lyth AB) - hur har ni gjort?

Har väldigt lite erfarenhet av att borra i gelcoat och plast och vet inte heller hur stabilt det är. Räcker det att borra, försänka och använda sikaflex med medföljande skruvar, eller bör jag bulta med bricka och mutter i akterluckan?

Tacksam för svar

Oscar
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Nils D »

Som jag skriver tidigare i tråden har jag monterat fästena med genomgående bultar med rejäl bricka under för att sprida lasterna.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Erfarenheter av roderlås?

Inlägg av Jim »

oscar skrev: 03 aug 2022 16:42 Ni som faktiskt har fäst ett roderlås av denna typ (Aronowitsch & Lyth AB) - hur har ni gjort?

Har väldigt lite erfarenhet av att borra i gelcoat och plast och vet inte heller hur stabilt det är. Räcker det att borra, försänka och använda sikaflex med medföljande skruvar, eller bör jag bulta med bricka och mutter i akterluckan?

Tacksam för svar

Oscar
Min satt monterad när jag köpte båten. Dock saknades linan som skulle sitta i låset. Jag fick experimentera en del innan jag hittade rätt lina men ny fungerar roderlåset. Mina beslag är bara monterade med skruvar i däckskanten och de har inte gjort antydan till att lossna. Det enda som jag har gjort, utöver att komplettera med lina, är att montera en servocleat istället för den klämcleaten som följde med.
96575745-CAB0-4091-AFD2-9960078D80B7.jpeg
96575745-CAB0-4091-AFD2-9960078D80B7.jpeg (187.15 KiB) Visad 5756 gånger
ACADB312-84C6-4201-86BC-1371763A3C01.jpeg
ACADB312-84C6-4201-86BC-1371763A3C01.jpeg (202.76 KiB) Visad 5756 gånger
63EFB22F-7105-42EB-A290-2B5AFDBDDB4D.jpeg
63EFB22F-7105-42EB-A290-2B5AFDBDDB4D.jpeg (176.36 KiB) Visad 5756 gånger
491A6798-48F8-421E-B501-3E40E81392D9.jpeg
491A6798-48F8-421E-B501-3E40E81392D9.jpeg (181.58 KiB) Visad 5756 gånger
Skriv svar