Rodertappar 1968

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

pelsa

Rodertappar 1968

Inlägg av pelsa »

Mina två nedersta tappar på rodret glappar i infästning. Har en IF från 68. Ska bifoga bild. Någon som har idé hur detta åtgärdas? Verkar svårt att dra ut dem.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 22 times

Re: Rodertappar 1968

Inlägg av maja »

Om du har ett gammalt roder med ingjutna tappar, så går de inte att dra ut, därför att tappen i sig består av en 90 graders vinklad mässingsstång. Så även om de glappar litet, finns ingen chans att de kan lossa. För att få ut dem krävs att man sågar upp rodersidan kring tappen med en vinkelslip.

Det finns en artikel (mest bilder) i en gammal Medvind som beskriver hur det ser ut och hur man kan göra. Men egentligen händer det inte så mycket när tapparna börjat glappa mer än att det blir litet vattenläckage in i rodret. Det i sin tur "åtgärdas" genom att borra ett litet dräneringshål på den tjockaste delen av undersida roder. Då rinner allt vatten ut vid upptagningen och man slipper frostsprängning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

pelsa

Re: Rodertappar 1968

Inlägg av pelsa »

Tack för svaret Maja. Då låter jag tapparna vara. Hade tänkt borra ett liten hål på den smala "framsidan" av rodret i höjd med tapparnas infästning och spruta in epoxi. På så sätt borde hålrummet och glappet fyllas igen från djupet. Nu avvaktar jag med det.

Skriv svar