Spricka i roder

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Lasse Arnesson
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 dec 2011 18:00

Spricka i roder

Inlägg av Lasse Arnesson »

Hej. Jag konstaterade i höstas att rodret i bakkant fått en 50 cm lång spricka i gelcoaten. Sprickan är i nivå med det övre beslaget. Det ser inte djupt ut och verkar bara vara i ytan. Min fråga är om det räcker att göra rent och spackla i ny gelcoat och på så sätt täta sprickan, eller om jag först behöver slipa bort gelcoaten, förstärka med mer glasfiber och plast och sedan lägga på nytt gelcoat. Givetvis avsevärt mer arbete, men rodret får ju inte spricka isär. Jag har förstått att denna del av rodret är den ömtåligaste.
Båten är från 1974 och har de kortare järnplattorna för fäste av rorkulten.
/Lasse

Bild
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av maja »

Skrapa bort det lösa, och du kommer snabbt att konstatera om glasfibern längre in är sprucken. Om det bara är gelcoaten, så kan du nog bara spackla igen det hela.

Om glasfibern är sprucken, dvs. du kan sticka in ett smalt knivblad eller liknande långt in, slipa upp ett brett "V" i skåran och bygg upp med glasfibermatta och polyester.

Jag fick ett nytt roderblad cirka 10 år sedan. Efter några års användning sprack det i akterkant, först högre opp och efter hand längre ner. Det berodde sannolikt på feltillverkning. Jag lagade sprickan med glasfibermatta och polyesterplast enligt ovan, och den reparationen har hållit fint. Inte heller tog den någon särdeles lång tid i anspråk att fixa det hela, även om jag har den turen att kunna köpa rätt färg på gelcoaten i sprayförpackning... :P ...

På bilden nedan kan du se hur min spricka såg ut.
Bilagor
MAJA _20101107_0311_liten.JPG
MAJA _20101107_0311_liten.JPG (47.04 KiB) Visad 17482 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse Arnesson
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 dec 2011 18:00

Re: Spricka i roder

Inlägg av Lasse Arnesson »

Jättebra.....jag gör så.
Tack så mycket för svar
Lasse Arnesson
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Spricka i roder

Inlägg av MarikaH »

Skrapa bort det lösa, och du kommer snabbt att konstatera om glasfibern längre in är sprucken. Om det bara är gelcoaten, så kan du nog bara spackla igen det hela.
Hej! Jag väcker liv i en gammal tråd, men har en fråga till Marek som skrivit ovan. Med "spackla igen", menar du med t.ex. epoxi? Eller gelcoat? /Marika
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av maja »

Jag använder i allmänhet epoxispackel under vattenlinjen och polyesterspackel ovanför.

Anledningen att jag gör så är epoxi är vattentätt (kan påmålas med bottenfärg utan grundning) och hårt och har bättre vidhäftningsförmåga än polyester på gammal polyester, men polyester fäster dåligt på epoxi. Så man kan t.ex. inte måla över eller spackla en epoxiyta med polyester. Dessutom krymper inte epoxispackel, viket polyesterspackel kan göra.

Epoxispackel av standardtyp (WC Watertite, PP Epoxispackel etc.) är utmärkt för lagning av mindre grundstötningsskador på kölen. Jag har lagat ganska djupa sådana (kanske någon centimeter djupa) i det nedre området utanpå den inplastade järnkölen.

Epoxi är mycket allergiframkallande, så därför ska man vara noga med att använda andningsfilter och handskar när man jobbar med det. När man spacklar många lager, ska man inte vänta för länge mellan lagren, eftersom epoxi blir väldigt jobbigt att slipa när det fått sluthärda. Och när man anser sig vara färdig med sitt spacklande och slipande, ska man snabbt måla över med något eller några lager bottenfärg. Om man väntar för länge med detta, får man slipa litet igen för att få bottenfärgen att fästa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Spricka i roder

Inlägg av MarikaH »

Stort tack för svar! Och visst är det då så att epoxispackel fäster på epoxi? T.ex om botten tidigare epoxibehandlats och man av t.ex grundstötning eller spricka vill spackla?
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av maja »

Epoxispackel fäster bra på epoxi och gammal härdad epoxispackel. Men du får slipa litet så att ytan blir matt innan du spacklar på nytt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Spricka i roder

Inlägg av MarikaH »

Stort tack igen!

Jag har problem med mitt eget roder, med en spricka i nederkanten. :shock: Möjligtvis en gammal frostsprängning. Efter att ha slipat bort gammal färg och epoxi så är det en rätt stor öppning med ett hålrum invändigt. Min tanke är att jag fyller på med flytande epoxi och spacklar utanpå, alternativt med glasfibermatta utanpå runtom? Hur hade ni gjort?

För att säkerställa att det inte fanns fler sprickor av samma sort så slipade jag upp längs med resten av rodret, som var i bra skick.
Bilagor
6FFC17C5-FE34-40E5-86BB-3D588E564F8D.jpeg
6FFC17C5-FE34-40E5-86BB-3D588E564F8D.jpeg (223.88 KiB) Visad 14469 gånger
8351502F-30B3-41FC-A1B6-1795781143B2.jpeg
8351502F-30B3-41FC-A1B6-1795781143B2.jpeg (143.08 KiB) Visad 14469 gånger
2F19CABC-D290-42F6-9E31-D24F9C732D2D.jpeg
2F19CABC-D290-42F6-9E31-D24F9C732D2D.jpeg (175.75 KiB) Visad 14469 gånger
BC935540-8891-4865-9552-83ED17D829F5.jpeg
BC935540-8891-4865-9552-83ED17D829F5.jpeg (201.36 KiB) Visad 14469 gånger
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av maja »

Ditt roder är av den gamla typen med ingjutna tappar. Jag har själv haft ett sådant roder. ( Numera är mitt roder bytt till ett "modernt" med fastskruvade roderbeslag.)

Problemet med de gamla rodren är att de är ihåliga. Dessutom läcker det in vatten vid tapparna när båten ligger i sjön. Så man måste på något sätt dränera rodret när man tar upp båten på hösten. Om man inte gör detta, kan vatten finnas kvar och förorsaka skada, och i allmänhet i den nedersta delen, som på din båt.

Jag löste problemet genom att borra ett litet hål på den plana delen av rodret undersida, nära roderbladets framkant.Se skiss:
Undersida roderblad med dräneringshål.jpg
Undersida roderblad med dräneringshål.jpg (11.79 KiB) Visad 14444 gånger
Efter upptagning vinklade jag roderbladet 90 grader för att få ut det vatten som stod kvar i "fickan" längst ner vid rodrets akterkant. Vi sjösättningen brydde jag mig inte om att täta det lilla hålet, eftersom vatten ändå rann in i hålrummen via otätheterna kring rodertapparna.

Vad du kan göra är att fylla rodrets otätheter med någon typ av byggskum som troligtvis finns atthitta på någon välsorterad byggmarknad. Knacka på rodret för att hitta håligheterna. Borra både inloppshål och avluftningshål i alla tomma utrymmen, så att rodret inte sprängs när byggskummet expanderar. Slipa slutligen bort allt löst kring skadan och spackla igen alla gamla och nya hål med epoxispackel eller glasfiberspackel .

Även om du nu borde ha fyllt alla håligheter, kan det finnas luftfickor kvar. Därför rekommenderat jag att du trots allt tar upp ett litet dräneringshål på undersida roderblad som jag gjorde. Passa även på att sätta krympslang på rodertapparna så slutar rodret att skramla.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Spricka i roder

Inlägg av MarikaH »

Wow, tack för detta mycket informativa svar! En kontrollfråga - antar att byggskummet i fråga ska tåla väta?

Har fått höra att tidigare ägaren fyllde rodret med flera liter flytande epoxi och snurrade runt rodret så att epoxin skulle fylla alla håligheter, så det är möjligt att en del håligheter redan är fyllda.

Att rodret skramlar har jag aldrig varit med om, men jag vet att tidigare ägare satt dit plastringar i roderbultarna, se bild. Så jag har väl undgått skramlet på det sättet. /Marika
Bilagor
IMG_2450.jpg
IMG_2450.jpg (75.26 KiB) Visad 14397 gånger
IMG_2449.jpg
IMG_2449.jpg (80.67 KiB) Visad 14397 gånger
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka i roder

Inlägg av maja »

Man kan sätta plastbussningar i hålen i som den förre ägaren har gjort.
Som alternativ kan man sätta krympslang på tapparna.

Ett vanligt byggskum är nog tillräckligt vattenbeständigt för det här ändamålet, men naturligtvis ska det inte vara vattenlösligt efter det har stelnat.

Du kan också fylla med ren polyester, men det kanske blir onödigt tungt och dessutom stelnar det ganska snabbt, och du kanske inte hinner hälla i allt under den kvarten det går att hantera...Men om du väljer att göra så, ta bara halva mängden härdare och se till att tejpa igen luftningshålen när det börjar rinna..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Spricka i roder

Inlägg av MarikaH »

Tack för svar Marek! /Marika
Klara Nyckel, Rastaholm
Cbirg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2020 21:07

Re: Spricka i roder

Inlägg av Cbirg »

Hej jag är helt ny i forum . Har precis köpt if modell äldremed roder med ingjutna tappar. Tyvärr visade det sig att tapparna är lösa :-( . Med en spalt på ngra mm runt om.
Vet någon hur dessa tappar är fästa inuti själva rodret? Hur ser de ut?

Skulle det vara rimligt att rensa upp i glappet och fylla med epoxy? Jag har förstått att dessa gamla roder är ihåliga, men hur sitter tappen ? Vill inte gärna riskera att tappa rodret under gång

Tacksam för svar
Carl
Cbirg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2020 21:07

Re: Spricka i roder

Inlägg av Cbirg »

Hej igen hittade svar på konstruktion av äldre roder -bildserie i Medvind nr. 2 2004 tack vare tidigare inlägg av Maja i annan tråd ! Fantastiskt så mycket information det finns här :-) carl
Skriv svar