Vatten i rodret, hjälp!!!

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 38 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Re: Vatten i rodret, hjälp!!!

Inlägg av johan swe-1870 »

Kanske finns det olika roder.

Jag har aldrig haft problem med vatten i mitt roder. Min båt är byggd 1974 och rodret saknar dräneringshål.
I ditt läge hade jag nog bara antagit att allt är ok.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 22 times

Inlägg av maja »

Den äldre typen av roder (de med ingjutna tappar) är ihåliga. Om vatten läcker in i ett sådant roder finns risk för frostsprängning när båten står på land. Säkrast att dränera.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Has liked: 2 times
Been liked: 3 times

Inlägg av Andreas89 »

Ok! Tapparna är på detta roder monterade i beslag. Båten är från 1973. Det kändes inte ihåligt när vi knackade på det. Är de nyare rodren alltså massiva?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

Jag har för mig att roder av den nyare modellen brukar anses innehålla ett distansmaterial av något slags skum som fyller ut hålrummet i mitten.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 22 times

Inlägg av maja »

Som jag har förstått det, har det förekommit olika konstruktioner av både IF- och M26 -roder under årens lopp.

Det som är mest vanligt hos riktigt gamla roder (före ungefär 1972) är att de har ingjutna tappar, saknar spår för O-ringar och innehåller håligheter. Dessutom sitter roderfästena (de 2 övre) annorlunda placerade i höjdled mot de nyare. Dessa roder läcker in vatten in i håligheterna, förr eller senare. Jag har själv haft ett sådant gammalt roder som jag dränerade vid varje upptagning.

De nyare typerna av rodren ser varandra ganska lika ut om man betraktar dem utifrån. Men de kan vara byggda på olika sätt och av olika tillverkare. En variant är att det bara är en förstärkning i mitten av vanlig järnplåt med något slags skum som formade roderbladet och roderhalsen. Andra, som mitt nya, är byggda i två halvor i (spegelvända) formar, och av ett antal lager matta och polyesterplast och därefter fyllt med glasfibermassa, samt med en inre aluminiumplåt i roderhalsen som en extra förstärkning av densamma.

De nyare rodren brukar vara fyllda med något, och de bör därför inte ha några håligheter. Men bara litet vatten kan ändå läcka in och ställa till det. Om t.ex. en vanlig järnplåt börjar rosta, expanderar den och roderbladet kan spricka. Jag tror mig minnas att vi har diskuterat ett sådant roderblad här på forumet.

Min uppfattning är att man bör dränera ett roder som upptäckts innehålla vatten, oberoende typ. Alternativt är att man under vintern förvarar det i ett frostfritt utrymme. Men om rodret är av den nyare typen, inte har några håligheter och är helt intakt för övrigt, så tror jag, som Johan, att du lugnt kan låta rodret hänga kvar på båten till våren.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

maja skrev: mån 12 okt 2020 18:59 De nyare rodren brukar vara fyllda med något, och de bör därför inte ha några håligheter. Men bara litet vatten kan ändå läcka in och ställa till det. Om t.ex. en vanlig järnplåt börjar rosta, expanderar den och roderbladet kan spricka. Jag tror mig minnas att vi har diskuterat ett sådant roderblad här på forumet.
Tråden du tänker på är nog Sprickor i rodret.
Skriv svar