Ritning ryggstöd

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Ritning ryggstöd

Inlägg av IF1158 »

Jag funderar på att uppgradera ruffen med ryggstöd.
Vi seglar oftast bara två pers i båten, att sitta bekvämt i ruffen är då väsentligt.
Har sett att visa IF har ryggstöd som verkar gå att fälla undan.
Nu vill jag göra egna med det tillägget att man enkelt kan ta bort dem då man ska kappsegla eller ha gäster så de inte är i vägen.
Har tänkt en lösning med att de hänger i några kraftiga gångjärn så man helt enkelt "häktar av" dem då de inte behövs.
Har någon på forumet gjort en liknande lösning?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Ritning ryggstöd

Inlägg av johan swe-1870 »

På min båt satt uppfällbara ryggstöd, som jag tror var fabriksmonterade. De satt med pianogångjärn, tror jag, i ovankant, och hade ett par trekantformatde stöd bakom för att det skulle gå att luta sig mot dem. Även stöden var uppfällbara, och skulle hållas uppfällda genom att en litet droppformat metallbeslag pressades in i en gummibussning på skåpens undersida. Det fungerade inte längre så det hade kompletterats med en skjutregel mot mastskottet, vilken kunde användas att hålla ryggstöden både upp och nere.

Efter att jag skaffat nya dynor tog jag bort ryggstöden helt, eftersom vi inte längre fick plats att sova. De nya dynorna sjönk inte platt ner som de gamla, dessutom blev klädseln på ryggstöden lite tjockare. Vi fick helt inte längre plats, så ryggstöden monterades bort och ligger nu på vinden.

Vi seglar också ofta bara två och tycker att bästa sättet att sitta skönt i "salongen" är lutade mot huvudskottet och benen uppe i kojen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Ritning ryggstöd

Inlägg av norling »

Hakgångjärn finns på Clas Ohlsson, två trekantiga tunna plywoodbitar med gångjärn på baksidan av ryggstöden håller dem nere vid användning - gör gärna fler korta ryggstöd än ett långt! kan stuvas i garderoben nattetid!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Feffe
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 sep 2010 22:44

Re: Ritning ryggstöd

Inlägg av Feffe »

Ryggstöden i min Amigo 23:a är enkla, bekväma, löstagbara och lösningen torde även passa en IF. En 12mm plywoodskiva + 7 cm skumgummi som kläs med tyg som häftpistolshäftas på baksidan. Montera två stycken decimeterlånga fyrkantslister 2x2cm på undersidan av hyllfacken - en föröver en akteröver några centimeter in från hyllfacksfrontsidan. Höjden på ryggstödet passas in så att man får en lagom lutning när man klämmer fast det mellan kojdynan och fyrkantlisterna. Ryggstödet är alltså fastklämt utan gångjärn eller beslag. Bifogar en gammal bild där man får en uppfattning hur det ser ut.
Bilagor
Scan10012.JPG
Scan10012.JPG (20.93 KiB) Visad 6858 gånger
Skriv svar