Lister

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

SWE-2309
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2006 11:27
Ort: Göteborg

Lister

Inlägg av SWE-2309 »

Listerna i vilken ruffluckan (den vertikala) löper behöver lackas men hur får man bort dom? Jag ser inga skruvar att angripa. Är dom limmade eller? Tips någon?

/SWE2309
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag tror teaklisterna endast är ditsatta med tätningsmassa. Men du kanske skulle överväga att slipa/skrapa dem trärena på plats och lämna dem som de är. Teak behöver ju inte ytbehandlas alls.. :D Då slipper du allt underhåll i framtiden. Så gjorde jag när jag tröttnat på all lackering.

Om du försöker dig på att bända loss listerna kanske de blir förstörda...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt min mening är de svåra att skrapa, slipa eller ytbehandla på plats med bra resultat.

Jag tycker inte heller att teak är riktigt så underhållsfritt som det ibland hävdas. Jag tycker den svartnar väl mycket. Jag vet inte vad det beror på, men det kanske kan skilja på olika platser. Kanske är det olika mycket regn, upptorkning och olika slags nedfall. Eller måste man hålla på och skura den hela tiden?

På min båt är listerna skruvade, så det finns visst olika sätt att montera dem på.

Som alternativ till lack kan du prova Bremar- eller Benarolja. Den andas nog bättre än lack.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Inlägg av Jens IF-294 »

mina lister är skruvade med plugg samt limmade med sikaflex. Försök sticka ner ett lagom brett stämjärn uupfrån och bänd ut listen försiktigt. Ibland kan man få ta det i omgångar när något är limmat med sika, låt det sitta i spänn några timmar, bänd lite till osv, så kommer det nog.
Anna SWE-3280
Inlägg: 17
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 3 times

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Mina lister var så fula att jag blev tvungen att ta bort dem i somras för en uppfräschning.

Mina var ditsatta med stora mängder tätningsmassa. Jag försökte länge att banka en bordskniv uppifrån men det hjälpte inte. Till sist hällde jag några droppar aceton längs kniven varvid det släppte direkt. Men var försiktig med acetonet!
Skriv svar