Sittbrunnstält

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

2248
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2006 17:27

Sittbrunnstält

Inlägg av 2248 »

Hej !
Är det någon som har tips om ett sittbrunnstält till IF.Efter årets "blöta" sommar funderar jag på att skaffa ett.Finns det någon som syr ?
2248.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Enligt min mening är ett sittbrunnstält ett "måste" för en IF-båt. Även när man ligger ute en helg för kappsegling är det skönt att ha ett, framför allt när väderleken är allt annat än tjänlig.

Det finns olika typer. De vanligaste är de två nedanstående. Båda dessa är en konstruktion med tvärgående trälattor och som ska ligga ovanpå bommen.

Standardtypen, som endast täcker sittbrunn och ruffnergång, kan köpas nytt från Göran Helmer på Marieholm Strömstad Marina. Den torde även kunna köpas (billigare?) från Marstrands Segelmakeri, som tillverkar tältet.

Den "danska" typen" för vilket det finns en tillverkingsbeskrivning på medlemssidan. Det är större än standardtypen och mer likt ett sittbrunnstält för en Nordisk Folkbåt, dvs. det går ända fram till masten och bak till akterstaget. Man får antingen tillverka det själv eller beställa hela jobbet hos en kapellmakare.

Jag själv har ett tält av standartdtyp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Sittbrunnstält

Inlägg av IF1158 »

Hej!
Har någon provat att sy ett sittbrunnskapell/tält/supstuga efter den mall som finns på hemsidan?
Blev det bra?
Några förslag till förbättringar?
Tänkte prova att sy ett.
Fredrik Ringblom
Skriv svar