Spindlar

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Spindlar

Inlägg av IF1426 »

Skriver något om spindlar i masten, något som jag inte tror det skrivits om tidigare i Forumet. Spindlarna verkar trivas i likrännan då högt upp och spinner gärna ett nät i Vindex-en, från sin position lämmnar de en mängd avtryck på rufftaket. Kanske ett litet problem jämfört med fågelträck.
Jag har därför monterat en flaskborste till en plastskiva som då glider i likrännan som då fångar upp de feta spindlar som finns däri. Skulle vara intressant om någon har liknande erfarenhet.

P1020206.JPG
P1020206.JPG (85.48 KiB) Visad 5410 gånger
L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Spindlar

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var smart!

Jag har detta år mycket mer spindlar som bor på min båt än vad där varit tidigare år. Jag får nog prova din lösning!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spindlar

Inlägg av maja »

Smart lösning. Då kan man hålla likrännan fri från spindlar och spindelskit även när båten är mastad.

I år har det kommit väldigt mycket skit i sittbrunnen och på däcket under spridarna. Förutom från spindlarna är det nog även en del skit från svalorna.

Skiten är nästan omöjlig att få bort med vatten och borste. Finns det något som fungerar för dig? Oxalsyra? Ogräsättika,? Fälgtvätt ? Varnish ? Kallavfettning? Klorrent ? Eller kanske helt enkelt Jiff eller koncentrerad Allrent ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Spindlar

Inlägg av IF1426 »

Trevligt att få en uppskattning av metoden, vilken jag har använt under några år vid ungefär 3-4ggr per säsong. I år verkar spindlarna vara mer välmående varför jag ville delge metoden att avlägsna dessa i masten.
På frågan om rengörning av spindelskitarna, går de att att få bort om man blöter upp och gnuggar med borste och rengörningsmedel. Jag har min plats i början på en brygga och har inte så stora besvär med fågelskit, mest småfågel och inte så mycket besvär med måsskit, jag använder Såpa, Ajax används sparsamt vid något tillfälle, bör skjöljas rikligt med vatten, ibland kvarstår viss brunfärgning i gelcoaten vilket bleknar bort efter en tid. Eftersom jag inte har så stora besvär där jag ligger nu, har jag inga bra tips om effekttivare rengörningsmdel,de får inte gå för hårt åt den vaxade gelcoat-ytan,

L-Å Andersson
Senast redigerad av 7 IF1426, redigerad totalt 31 gång.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spindlar

Inlägg av maja »

Googlade litet och fann en teori om att spindelskitarna till stor del består av flugblod. Detta koagulerar och gör att de kan vara svåra att få bort, speciellt då solen gassar och däcket kan bli ganska varmt. Så jag ska prova med saltvatten, Jiff och Ajax och om det inte hjälper, med Varnish och Klorin

Vad gäller fågelskit, så finns det inga måsar där jag ligger utan snarare svalor, gräsänder och en och annan gås. Men deras skit torkar snabbt och kan borstas bort. Fläckarna bleknar så småningom även efter dessa fåglar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar