Hur funkar spisen?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Zingoalla

Hur funkar spisen?

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Är det någon som använt spisen och vet hur den funkar? Beskriv hur du gör i så fall, och tänkt dig att du förkalrar för en utomjordning och ta ingenting för självklart att man ska veta hur det ska vara. Jag har aldirg i mitt liv sett en sådan här spis förut.

Bild

Nils D
Been liked: 6 times

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av Nils D »

Kan inte svara säkert utifrån bara bilder. Men jag skulle gissa att det är ett mycket gammalt T-spritkök. Reglagen på framsidan liknar de på Origokök men oavansidan är annorlunda. Möjligen något slags hembygge, eller en mycket gammal modell som jag aldrig sett för.

Jag hade slängt det och köpt ett nytt. Eld ombord måste fungera säkert.
Nils D SWE-3008

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 15 times

Inlägg av maja »

Jag har en likadan spis. Plåtarna som är fastskruvade till kökets kortsidor är delar av kardanupphängningen, för vilken det kanske saknas några plåtdetaljer, som ska vara skruvade till träplattan, eller så är de skymda bakom sidoplåtarna. Men täckplåten/droppskyddet över spritbehållarna saknas.

0m delar saknas eller om du är osäker på kökets funktion, köp ett nytt Origo spritkök. Kardanupphängning klarar man sig utan, eftersom man i huvudsak lagar mat i hamn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 23 times
Been liked: 23 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Min båt hade också en sådan spis.

Du lyfter ut brännaren/bränslebehållaren och häller i bränstesprit i den, lättast från undersidan genom att hålla den upp och ner i handflatan så att du stänger till brännarröret med handen. Vänta sedan en stund innan du tänder så att överflödig sprit avdunstar. Öppna reglaget till högsta och tänd genom att sticka ner tändsticka eller braständare i brännarröret. När du har eldat klart släcker du genom att täcka över brännarröret.

Spisen ska egentligen ha en toppskiva över brännarna. Reglagen flyttar ett tilluftsspjäll under behållarna, genom att minska på det får du lägre låga.

Min gamla spis var snabb på att koka upp vatten, men den sotade kastrullerna alldeles förfärligt och förbrukade stora mängder sprit. Till slut gav den upp genom att bränslebehållarna korroderade sönder så att det gick hål på sidorna, topp och botten.

Jag köpte då den nyare varianten, Origo 3000. Den är betydligt bättre än originalspisen. Den är lite långsammare, men sotar inte alls lika mycket. Den är mer lättskött, den är mer bränslesnål bränslet fylls på uppifrån. Enda nackdelen är att den nya spisen är tyngre och högre än originalspisen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 23 times
Been liked: 23 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Om du tycker att din spis verkar fungernade, och känner för att skaffa den topplåt som saknas, har jag nog en sådan liggande i mina samlingar. PM vid intresse!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar