Renovering IF-899

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

ospall
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jul 2018 17:53

Renovering IF-899

Inlägg av ospall »

Hej! ny på forumet och till if-båtarna (jag har IF899 :D). Jag gör mig redo för vintersäsongen och letar efter några delar, och trodde att folk här kan hjälpa till med hur man får rätt delar!

Vet någon vad som är de bästa leverantörerna om jag vill byta ut ledstängerna på förkanten? Jag hittade några som är för korta, men undrade om den långa om båten säljs någon annanstans?

Jag behöver också byta ut fönster som de läcker och är väldigt galna - jag har de gummitätna fönstren och skulle helst vilja använda samma typ om de fortfarande är tillgängliga någonstans?

Det sista var att jag ville ersätta mainsheet traveller. I synnerhet är en av låsbultarna korroderad och bruten. men jag har problem med att hitta delen - kan någon rådgöra med den bästa ersättningen som finns tillgänglig idag?

Slutligen föreställer jag mig att jag behöver göra några reparationer till gelcoat och undrade om någon hade testat hur man uppnår den vita / beige färgen för reparationer?

Någon hjälp enormt uppskattat!

(Jag ber om ursäkt för några översättningsproblem i Google - jag försöker lära mig svenska men det går långsamt!)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering IF-899

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag förstår inte riktigt vad Google Translate menar med "ledstängerna på förkanten". Du går helt fint om du skriver på engelska istället. Det flesta här tror jag klarar engelska utan problem.

You can write in english if you want!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Renovering IF-899

Inlägg av maja »

Vad gäller gelcoatens kulör, så beror den mycket på din båts årsmodell. Det ska finnas eller två skyltar på mastskottet i en av garderoberna, där detta ska vara angivet. Se även på webbsidan >> http://ifboat.se/baten/tips/ovrigt
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ospall
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jul 2018 17:53

Re: Renovering IF-899

Inlägg av ospall »

Hej! Och tack för hjälpen!

Thanks - I meant the hand rails on the foredeck - I’ve found a few in Stockholm but none that really fit.

Also I meant the traveller for the main sheet in the cockpit. One of the bolts has gotten lost over time and I wanted to replace it so i can properly trim the mAin.

För färg - jag har dackfärg vit-beige 412.

om du har några råd om någon av ovanstående tråd, eller den här - mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering IF-899

Inlägg av johan swe-1870 »

Are those foredeck hand rails not just an aftermarket product?

From the beginning the boats didn't have any hand rails on the foredeck at all. There were only hand rails on the cabin roof. Some owners then added one hand rail at the centre line of the foredeck if the boat don't have a pulpit.

I'm still a bit puzzled. Are we talking about the same rails?

For the traveller: exactly which bolt is missing? Is it one of the four legs on the traveller car that is broken? On each of these legs there is a bakelite wheel that runs along the traveller track. Or do you lack one of the bolts at the traveller control line cheek block that sits at the traveller track end?

For the colour codes you may check the other document at the address Maja gave: http://ifboat.se/baten/tips/ovrigt
The beige deck colour 412 you have to order. Small quantities are not available in Sweden any more.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar