Mantåg och genua

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Mantåg och genua

Inlägg av IF1158 »

Jag har en fundering och det är hur tusan man gör för att segla med genua om man har mantåg satta.
Jag funderar på att nästa sommar segla med mantåg pga små barn i familjen och då känns det lite tryggare att ha såna.
Däremot känns det trist att bara kunna nyttja kryssfock och inte genua...eller har jag gjort nåt fel?
Hur skall mantågen i fören vara konfigurerade för att det skall gå att segla med genua utan att den fastnar på mantåget.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mantåg och genua

Inlägg av johan swe-1870 »

Drar du mantåget från en punkt i närheten av pulpitens fäste i däck fungerar det rätt ok. Jag menar att övre linjen av mantåget ska gå från fören räknat: däck vid pulpit, mantågsstötta 1, mantågsstötta 2, mantågsstötta 3 och ner i däck (vid aktern).

Du kommer att finna att det är lite svårare att gå över stag och att du sitter sämre när båten kränger. Dessutom kommer du att märka att försegelskotet liigger an mot mantåget vid undanvind, speciellt då du spirar,

När du på kryss väl har fått genuan i rätt läge efter ett slag, ska inte mantåget kännas ivägen med denna metod. Det kan upplevas lite svårare att gå över stag , men med rätt riggat manntåg fungerar det ganska bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Magdalena
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 apr 2009 07:05

Re: Mantåg och genua

Inlägg av Magdalena »

Jag har mantåg på min båt och har, precis som Johan skrev, mantåget fäst i däcket i fören. Jag upplever inte att seglet fastnar i mantåget på något sätt men däremot sår är det lite problematiskt med skotet. Det ligger mot mantågsstöttan och även mot själva mantåget ibland. För mig är det inget alternativ att inte ha mantåg, inte p g a barn utan p g a vänner som vägrar att gå ombord om det inte finns vad de kallar för stängsel :roll: Jag funderar dock på att komplettera med en akterpulpit - har fått för mig att man kan sitta skönare när mantåget liksom går uppåt mot den istället för ner mot däcket i aktern. Kanske inte en stängd men någon typ av fenor på vardera sida.
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mantåg och genua

Inlägg av Lasse »

Min erfarenhet är att mantåg inte behövs för barns säkerhet.
När man seglar skall de inte ut på däck om inte vädret är lugnt.
När man ligger still så är mantåget ingen garant för att de inte trillar i .
Barn lär sig fort att undvika faror och kan då luras av den falska trygghet som ett staket ger.
IF 1162
jörgen
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 sep 2009 20:52

Re: Mantåg och genua

Inlägg av jörgen »

Hej!
Det är ganska löjligt att tro att mantåg på en IF på något sätt ökar säkerheten!
Det är snarast tvärtom att det utgör en fara genom att ytterligare begränsa framkomligheten på smala däcksytor.
Om ett mantåg ska göra nytta bör det vara minst 80 cm högt och vara monterat att kunna ta emot ca 100 kg i fallvikt.
Om du någonsin skulle vara ute i överfallsväder dvs ca 10-20 m i sekunden och utan möjligheter att komma i lä så föreslår jag att du tar ner seglen och går ner i ruffen och dricker te tills det lugnar av!
Under somrarna 2005-2007 seglade jag från Lilla Essingen i Stockholm via Christiansö till Lilla Kolvik på Orust och vidare till Risör i Norge och förbi Lindesnes till Stavanger och tillbaka via Göta Kanal upp till Örnsköldsvik utan att behöva ta emot mig mot relingen en enda gång!
Hälsningar
Jörgen
Skriv svar