Uppgraderad IF

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Uppgraderad IF

Inlägg av IF1158 »

Jag vill minnas att båtbyggarlinjen eller vad det heter tog sig an en IF för några år sen för att visa hur man kan renovera och uppgradera en IF så den känns modern, främst då med fokus på inredning etc.
Finns det några bilder eller information om det projektet någonstans?
Fredrik Ringblom
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Uppgraderad IF

Inlägg av s/y Nadine »

Om du syftar på den renovering som skrevs om i Medvind 2006, så var det North Sails IF-båt som renoverades på den numera nedlagda båtbyggarskolan i Gävle.
Under större delen av tiden var jag projektledare för renoveringen, men hoppade av strax innan färdigställning p.g.a. att visa förutsättningar i överenskommelsen om båtrenoveringen förändrades.
Jag kan svara på alla frågor kring renoveringen. Jag anser dessutom att den artikel som skrevs om renoveringen innehöll många faktafel, p.g.a. skolans dåvarande rektor/ägare ville undanhålla saker som kunde vara till skada för skolan (exempelvis materialval) och under det föredrag som hölls så medverkade jag inte trots att det var jag som startat upp projektet och hade bäst insyn i det.
Historien om skolan, konkursen och alla turer kring IF-renoveringen är en lång historia, men vill du höra mer om renoveringen och hur det gick till så hör av dig.
s/y Nadine (IF-E 367)
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Uppgraderad IF

Inlägg av Patrik Erlandson »

..och jag är numera lycklig ägare till nämnda båt! :P
Den är kanske inte unik på något sätt men fräsch och ren inuti. Ett nytt lager färg på skrov, däck och inredning gör en stor skillnad. Jag använder den för dagsturer och kappsegling varför den är enkelt utrustad, ingen ström ombord t.ex. Mitt egna fokus har snarare legat på utsidan: Däck och rigg har jag själv skruvat ihop för att göra båten så njutningsfull och smidig att segla som möjligt. Jag tänkte återkomma vid tillfälle med en liten beskrivning hur jag har gjort i det avseendet.
Stort tack till ´"s/y Nadine" för gott jobb!
Bilder från dagen när jag köpte båten. Lite kvar att göra inuti, men efter dammsugning och nya dynor blev det härligt. Kanske jag får uppdaterade bilder efter snart förestående sjösättning...
Bilder från dagen när jag köpte båten. Lite kvar att göra inuti, men efter dammsugning och nya dynor blev det härligt. Kanske jag får uppdaterade bilder efter snart förestående sjösättning...
Inredning IF-8.JPG (17.96 KiB) Visad 11004 gånger
Inredning IF-8 #2.JPG
Inredning IF-8 #2.JPG (15.73 KiB) Visad 11001 gånger
Inredning IF-8 #3.JPG
Inredning IF-8 #3.JPG (18.64 KiB) Visad 11003 gånger

Snart vår igen!

Patrik Erlandson
IF SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Uppgraderad IF

Inlägg av s/y Nadine »

Vad kul att höra att båten åter seglar och at du är nöjd!

Måste fråga en sak. Det står SWE-8 under ditt namn? Det är väl inte rätt nummer vad jag minns? Har du fått den lilla typskylten från babordsskottet, som jag skickade med transporten från Gävle?
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Uppgraderad IF

Inlägg av Gripen »

Patrik Erlandson skrev: Kanske jag får uppdaterade bilder efter snart förestående sjösättning
Jag återuppväcker denna tråd.
Patrik! det skulle vara väldig intressant att se lite uppdaterade bilder av inredningen, lite städat med dynor och så.
Det ser väldigt fint ut. :P
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Uppgraderad IF

Inlägg av IF1158 »

Exakt, kan man få lite högupplösta bilder kring detta.
Kanske t.o.m. ett reportage i Medvind om det.
Mycket intressant att se hur det kan bli.
Fredrik Ringblom
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Uppgraderad IF

Inlägg av Patrik Erlandson »

Jag har mest intresserat mig för utsidan, och seglingsegenskaperna av båten, men roligt att ni är intresserade. Jag skall återkomma med några bilder. Båten står fortfarande på land, och SM rycker närmare! Dags att sätta fart!
Bilagor
Miffo i vattnet 2010
Miffo i vattnet 2010
Miffo med nya focken.JPG (188.35 KiB) Visad 9561 gånger
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Skriv svar