Rufflucka ventil

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

bark
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 apr 2008 19:35

Rufflucka ventil

Inlägg av bark »

Hej,

Jag håller på att bygga en ny rufflucka och jag har tänkt att byta ut den gamla original plastventilen mot en ny i rostfritt stål. Men jag kan inte hitta någon som är tillräckligt stor (originalventilen är mycket större än de jag kan hitta), den största jag hittar är ca 230*115. Är det någon annan som har haft ett liknande problem, hur har ni löst det? Hur stor måste ventilen vara för att man inte ska få problem med fukt?

Mvh Johan
SWE-1228
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 apr 2007 16:17

Inlägg av SWE-1228 »

Hej

Jag har själv precis fixat en ny lucka med exakt den storleken på galler. Än så länge har jag inte märkt några problem och ikväll och helgen blir det premiärtur.
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Inlägg av s2451 »

Jag har också tillverkat en ny rufflucka . Gallret tillverkade jag av snedställda teakribbor. Öppningen är lika stor som den gamla. På insidan har jag satt ett myggnät
bark
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 apr 2008 19:35

Inlägg av bark »

Hej,

Tack för era svar. Det lutar åt att det blir den färdiga ventilen i rostfritt stål till slut, på vintern då fukten blir ett problem så får jag hitta en annan lösning, eventuellt använder jag då den gamla luckan istället. Men nu går funderingarna istället på hur jag ska behandla luckan, antingen så använder jag Jotuns benarolja alternativ eller så tror jag att jag lackar luckan, men det går ju även att använda en vanlig teakolja också. De flesta man frågar ger olika svar. Hur har ni behandlat era luckor, har ni några tips för vad man ska använda resp vad man inte bör använda?

Mvh
Johan
SWE-1228
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 apr 2007 16:17

Inlägg av SWE-1228 »

Kan bara berätta hur min lucka är gjord. Min lucka är byggd i teakplywood med ett antal lager lack.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Man brukar säga att det är svårt att få fernissa eller lack att sitta bra på teak som är fet.

Min gamla originallucka försökte jag olja med teakolja, senare med linolja/terpentin. Jag tyckte aldrig det höll sig riktigt bra.

Min nya lucka har i flera års tid fått benarolja en gång varje vår. Det har hållit ganska bra, men är efter ca 10 års tid moget att snart skrapas och slipas rent och börja om. Min lokale färghandlare pigmenterade benaroljan åt mig. Han menade att det skulle göra att den stoppar solens nedbrytning bättre än klar. Han menade också att benarolja skulle vara mer lämpad för teak än lack.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
bark
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 apr 2008 19:35

Inlägg av bark »

Jag har en burk Benarolja UVR som jag tidigare använt, det låter som den du använt för den har också pigment som skyddar mot solens strålning. Jag inser ju att jag måste skrapa då och då om jag inte väljer en vanlig olja(bara jag inte behöver göra det varje år), men det känns bättre än att det börjar växa mögel på luckan vilket verkar vara fallet många gånger med vanlig teak olja.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag lackar min tvådelade trärufflucka i teak med International 1+2. Det är en lack som innehåller både grundlack (ptnetrerande) och finish. Dessförinnan använde jag bara grundlacken, men den har utgått ur sortimentet.

Jag använder samma lack till trimbänken och storskotsbalken, båda i teak. Lacken sitter "som berget".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar