Neddragna tampar

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Neddragna tampar

Inlägg av Jens IF-294 »

Vi planerar att dra ner våra fall och trimtampar till sittbrunnen via brytblock på ruffen. Ni som har nerdragna fall hur har ni fäst eventuella brytblock, linledare råttor etc, genomgående bult med bricka och mutter eller räcker det med skruv? Har ni placerat beslagen så att fäst punkterna hamnat i försträckningarna?

Hur har ni gjort genomföringarna genom sprayhodsargen, bara ett borrat hål eller plastat in ett rör?

Jag vet att många som kappseglar rekomenderar någon form av trim planka för om sprayhodden och att man seglar med nedfäld sprayhod. Men jag vill kunna ha sprayhoden uppe och komma åt alla tampar från sittbrunnen ändå.

Tacksam för tipps
Jens
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

En del av vad du efterfrågar kan du säkert finna i en artikel från USA: http://www.clickbert.com/IFboat/techtips/linesaft.html

Dessutom är det en vedertagen sanning när man påstår, att den kappseglingsutrustade båten är den bästa turseglingsbåten. Så att man har uppfunnit trimplattan framför sprayhoodskenan har nog sin förklaring..

Innan du startar ditt projekt, bör du kanske tänka igenom hur du använder din båt.

T.ex:
  • Har jag sprayhooden uppe i hamn när jag hissar och tar ner segel?
    Har jag sprayhooden uppe när jag seglar undanvind/spinnaker?
    Behöver jag trimma om uthal och storsegelcunningham under tiden jag (tur)seglar dikt bidevind i skitväder?
Du kommer nog snabbt underfund med att svaret kanske är nej på samtliga de tre frågorna och att det inte är så nödvändigt att dra in alla tampar under sprayhooden. Det blir närmligen MYCKET tamp av det.

Enligt min åsikt är det redan tillräckligt mycket tamp i sittbrunnen utan det som kommer framifrån. Det är skönt att slippa en massa linor bakom sprayhooden när man ligger i hamn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kan bara hålla med Maja. Jag tycker inte om att ha en massa linor som ramlar ned i ruffen när jag bor i båten. Så jag använder platta för om sprayhood till alla linor. På plattan kan man fritt experimentera med olika råttor och byglar efter hand. Några fler hål där gör inget, ingen gelcoat som ska spacklas. Mycket praktiskt!

Endast genufallet är draget bak. Det går till en skotwinsch på taket via en avlastare som sitter akter om sprayhood-kanten.

Och när jag ändå är inne på detta tema: det behövs inte fler avlastare. Inte ens till storfallet. Storen hissas ju i topp, för att sedan dras ned med nedhal eller cunningham. Storfallet beläggs med fördel på en hederlig knap, så vet du att den sitter.

Så fyll inte taket med avlastare! Det är bara fult och klumpigt. Avlastare är ett mode som kanske passar på större båtar där man inte har förstått att använda taljor eller hävarmar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar