Skotvagn/travare som gått sönder

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

marangen
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jun 2016 23:49

Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av marangen »

Trissorna /hjulen till min storskotstravare/vagn har gått sönder , finns här någon som vet hur man kan få tag i nya .
Om inte det går blir jag nog tvungen att byta skena och köpa ny storskotstravare ,kanske någon har tips på en bra som funkar till IF
Skenan som sitter idag är nog en äldre modell X-skena men det verkar svårt att hitta en vagn som passar till den..eller ?
Alla förslag mottages tacksamt , solen skiner och vinden verkar bli bra försöker finna en snabb lösning
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till forumet!

En bild kunde göra det lättare att förstå vad ditt problem är.

Om det är en original standard travare hade den nog hjul av bakelit. Det är ett nästan outslitligt material, men kanske med lite mycket friktion. Det har funnits ersättningstravare med kullager, men jag tror inte de längre går att skaffa. Lagren var ändå av dålig kvalitet så det gör inte så mycket.

Antingen får du leta i båtaffären efter en ny travare eller skaffa en beg original travare med bakelithjul eller tillverka nya hjul. Ett annat sätt är att ersätta skenan med en ny med passande travare. Själv har jag bytt originalskena då den var alltför korroderad. Jag valde en Harkenskena med kullagrad travare.

Om solen skiner väldigt mycket och vinden är bra går det att segla genom att knopa ett storskotsfäste runt skotbalken. Det borde fungera som tillfällig lösning innan du har bytt skena och travare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns fler som har haft samma problem. Mer info här Skotvagn till x-skena
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av IF 2719 »

Lägg in annons under köpes! Det är inte omöjligt att någon som bytt skena o travare kvar de gamla delarna . Jag ska kolla men är nästan säker på att jag inte har min gamla kvar. Jag har Ronstan skena o travare o det funkar bra. Mvh Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av Nils D »

Jag rekommenderar dig att ta loss skotbalken och kolla dess skick. Om inte nu så i höst eller om du byter skena någon gånr i sommar.
För något år sedan skruvade jag loss min skotbalk för att ge den lite ny fernissa. Den såg helt fräsch ut, men det visade sig att den var mycket murken utan att det syntes när den var monterad i sittbrunnen. Du hittar bilder och lite information om detta i Medvind på sid 9 i nummer 2, 2016
http://www.ifboat.se/medvind?task=download&id=202

Jag bytte också till ny travare och skena till den nya skotbalken. Valde Harkens kullagrade lovartsskotningsvariant (Windward sheeting).
http://www.harken.com/productcategory.aspx?taxid=1558
Inte gratis direkt tyvärr, men kan varmt rekommenderas också för icke-kappseglare som vill ha ett system som både är smidigt vid fintrim och som gör det lätt att snabbt få ner travaren i lä vid plötsliga kastbyar och sedan lätt få upp den igen.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av maja »

marangen skrev: 25 maj 2017 21:29 Skenan som sitter idag är nog en äldre modell X-skena men det verkar svårt att hitta en vagn som passar till den..eller ?
Alla förslag mottages tacksamt , solen skiner och vinden verkar bli bra försöker finna en snabb lösning
Ja, X-skenan har nog lämnat båttillbehörsmarknaden för gott.
Den enkla snabba lösningen kunde kanske vara att du borrar 2 hål mitt på skenan för en passande smidd bygel och gängar upp för 2 st. M5, skruvar fast bygeln, sätter dit storskotsblocket och seglar med detta utan vagning säsongen ut. När du tagit upp båten till hösten tar du loss skotbalken för inspektion och bestämmer dig därefter för vad du ska göra. Har du tur kanske balken är frisk och du kanske du under tiden har fått tag i en eller kanske till och med 2 begagnade vagnar passande till X-skena. I så fall tar du bara bort M5-or bygel från skenan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Istället för att borra och skruva kan du knopa fast en rejäl lina runt balken, precis som jag skrev tidigare. Det blir en tillfällig lösning som kan fungera medan du löser problemet, även om det skulle ta hela säsongen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av maja »

Det finns säkert många provisoriska lösningar. Själv brukar jag ta till tamp och buntband för omedelbara nödlösningar när båten är i gång, då något schackel har släppt, en bygel har havererat eller något annat som går att binda fast har gått av. Väl i hamn brukar jag fixa det med en mera halvpermanent lösning till dess det finns tillfälle för slutgiltig reparation.

Till syvende och sist är det ju ändå probleminnehavaren som väljer en fför honom lämplig lösning... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
marangen
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jun 2016 23:49

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av marangen »

Tack för alla goda tips o förslag gött med så många kunniga i detta forum... ett stöd i nöden och det gick fint att segla tillfälligt med skotet fäst i skotbalken :P
Det blev en begagnad i-profil med travare fån Ronstan ännu inte monterad men kommer att bli bra
Fick också ett bra tips från Stefan Lundberg i Facebookgruppen se nedan (men då hade jag redan bestämt mig för att byta skena)

[i
]När mina gamla hjul, som jag tror var i kork - tog slut ringde jag till Göran Helmer. Se nedan Han skickade fyra nya i gummi. Kostnad under 200:- Du behöver lossa hela skotvagnsbalken som är bultad i sidofacken. På med hjulen. Rulla in skotvagnen. Sätt tillbaka skotskensbalken. Klart! I särklass billigaste och effektivaste varianten. Kontakta:
e-mail: marieholm.goran.helmer@swipnet.se
Tel. +46 (0)526 13960 eller +46 (0)708 655 623[/i]
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av maja »

Forumadministratören fick just nu följande meddelande:
"Hej ! Har köpt en skotvagn från tyska SVB , minsta modellen, som passar till IF-skenan .Den fungerar utmärkt och finns i flera modeller. Dan Axén,Blanche 2724"

Så det verkar fortvarande finnas skotvagnar att köpa till den gamla skotskenan. Jag fick även Dans e-postadress, men den publicerar jag inte här. I så fall, skriv ett mejl till mig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av maja »

Nytt meddelande från Dan till forumadministratören:

Hej igen ! Kom på att beslag med kontrollblock inte passar skenan. Jag returnerade dessa och kör med vanliga små block som går att fästa i befintliga ändbeslag.Dan Axén
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Då är det kanske någon av dessa som har använts: https://www.svb.de/de/kategorie/deck-tr ... steme.html
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av maja »

Kul att det fortvarande finns reservdelar till 50 år gamla IF-båtar... :lol:

Är det någon som vet redan nu vilken storlek på X-skena det är fråga om för den befintliga skenan på gamla IF-båtar?
Annars får jag mäta på min egen båt litet senare i veckan.
Som det känns mellan tummen och pekfingret verkar det väl vara storlek 2...eller.. :?:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Erland
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 dec 2016 21:59
Has thanked: 2 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av Erland »

Hej

Jeg var på båden i dag for at måle x-skinnen og genuaskinnerne.
X-skinnen er en størrelse 2 (23*25mm).

Jeg har de gamle genuaskinner af messing (T-skinne), kan det passe, at de er 21*3mm?
Skruerne er knækkede i genuavognene og jeg har boret stumperne ud. Var det bare vingeskruer oprindeligt?

Med venlig hilsen Erland
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skotvagn/travare som gått sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte vilka mått mässingsskena till genua har, då jag har en nyare aluminiumskena på min båt.

Jag blev bara lite nyfiken: var menar du att det skulle ha varit vingskruvar i genuavagnen? Är det istället för den fjäderbelastade stoppsprinten som finns där på nyare vagnar?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar