Fall tvinnar sig på vinschen

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

johan@jakobsson.it
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 aug 2016 10:08

Fall tvinnar sig på vinschen

Inlägg av johan@jakobsson.it »

Hej,

Har ett problem när jag hissar storsegel/genua på IF:en. När jag lagt fallet runt vinschen och börjar dra, så tvinnar sig fallet omedelbart på vinchen och i princip låser sig självt. Aldrig varit med om något sådant förut. Någon idé om vad detta kan bero på? Fel storlek på vinsch i förhållande till fallet?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fall tvinnar sig på vinschen

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag brukar dra genuafall med handkraft tills det tar emot och först då lägga det på vinschen.

Vad är det för vinsch och för fall du har?

Enda gången jag får override på bottendragen Andersen 110 mm vinsch är då jag har lagt genuaskot (8 mm polyester) runt och sedan drar så ivrigt vid stagvändning att vinschen sätts i snabbare rotation än vad jag klarar att dra in slacket i skotet med. Oftast inträffar detta vid ensamsegling då jag har fullt upp med allt möjligt och inte tänker mig för. Lösningen är att hala hem i lagom takt, inte rycka till!

Välkommen till forumet!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Fall tvinnar sig på vinschen

Inlägg av Nils D »

Har svårt att se att problemet skulle vara bristande matchning mellan storlek på vinsch och fall. Inom de storlekar som kan vara aktuella på en IF är väl val av vinschstorlek mest en fråga om hur mycket kraft man behöver, och för att hissa en genua på en så liten båt som en IF behövs inte mycket kraft ens för mig som ganska otränad 67-åring.

Svårt att komma med detaljerade kommentarer när man inte vet vinschplacering och hur du mer i detalj hissar genuan. Men några generella grundtips för vinschanvändning är för det första att aldrig ha för många varv på vinschen; max ett eller två. Har man fler blir det lätt att fallet går i beknip. Själv börjar jag med ett varv och lägger ett till först när det blir risk att linan slirar på trumman.

För det andra att hissa så långt möjligt för handkraft innan man tar till vinschen. För det tredje att alltid se till att fallet är sträckt både före och efter vinschen, eller i alla fall glider undan fritt från vinschen vid haländan, när man vinschar.

Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut när du fått problem, och kanske en mer detaljerad beskrivning av hur du gör, så kanske vi kan komma med mer konkreta råd och tips.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fall tvinnar sig på vinschen

Inlägg av maja »

Jag har haft fallwinchen, som ursprungligen satt en bit upp på masten, placerad på trimbänken framför sprayhoodskenan sedan mer än 25 år. Jag minns inte att det har blivit beknip någon gång.

När jag flyttade winchen från masten, placerade jag den på en upphöjning på trimbänken, i första hand för att handtaget skulle gå fritt från alla servocleaten som redan satt på trimbänken.

Numera har jag bytt ut fallwinchen mot en harkenråtta samt arrangerat en försegelcunningham, p.s.s som Patrik Erlandsson har gjort. Jag tyckte att winchen var i vägen och att det fanns risk att diverse tampar kunde fastna i winchhandtaget.

Då jag hade winchen på trimbänken, hissade jag alltid först utan winch och därefter lade jag ett par tre varv på winchen och spände det sista lagom hårt. Det kunde väl röra sig om cirka en decimeter.

Numera drar jag upp seglet till ett märke på fallet och efterspänner lagom med cunningham. När jag firar förseglet, måste jag lossa cunningham och även släppa skotet litet grann för att kunna få loss fallet från harkenråttan. Det kan kanske bero att haländan av mitt fall är gammalt tvinnat rep, som kanske kilar sig fast hårdare i en råtta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar