Kompass
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Ingen som svarar.. :( .. trots att säkert nästan alla har kompass på sin båt.. .. och uppenbarligen borde kunna bidra med något till diskussionen.
Om du söker på det gamla forumet, så finner du en del diskussioner om kompass. Gå till "vanliga frågor" och se hur du ska göra för att hitta det gamla forumet.
För övrigt så kan kanske en GPS fylla kompassfunktionen väl så bra. Man får ju dessutom en massa annnan nyttig information och kan även utnyttja andra finesser. En GPS anser jag att man ska ha i vilket fall som helst, t.ex en bärbar.
Ett vanlig placering av kompassen är att man gör ett stort hål i ruffskottet och placerar kompassen där. Men då ser man den mycket dåligt från rorsmansplatsen, därför att antingen så sitter någon och skymmer den i lovart, eller så är den i lä där den inte syns. Och så får man på köpet.. :( .. en stor ful låda på skottet inne i ruffen.
Bättre är att köpa en kompass som man fäster på permanenta skenor, t.ex innanför sprayhooden alledels ovanför nedgångsluckan... ... Den kan tas av och läggas i båten när man är i hamn. Den sitter också högt och kan ses lätt av rorsman och alla andra ombord... :D .. Det man ska tänka på är att inte lägga några magnetiska föremål i närheten av kompassen (t.ex. en radio) eller att man inte har den gamla galvade typen av sprayhoodbågar.
För övrigt ska en kompass, för att synas bra och för att få bra upplösning, ha en stor kompassros, minst 100 mm. Dessutom ska den vara dämpad så att den inte blir för orolig när man seglar i vågor, och den ska visa rätt vid krängning, åtminstone upp till 20-25 grader men gärna mer.
Om du söker på det gamla forumet, så finner du en del diskussioner om kompass. Gå till "vanliga frågor" och se hur du ska göra för att hitta det gamla forumet.
För övrigt så kan kanske en GPS fylla kompassfunktionen väl så bra. Man får ju dessutom en massa annnan nyttig information och kan även utnyttja andra finesser. En GPS anser jag att man ska ha i vilket fall som helst, t.ex en bärbar.
Ett vanlig placering av kompassen är att man gör ett stort hål i ruffskottet och placerar kompassen där. Men då ser man den mycket dåligt från rorsmansplatsen, därför att antingen så sitter någon och skymmer den i lovart, eller så är den i lä där den inte syns. Och så får man på köpet.. :( .. en stor ful låda på skottet inne i ruffen.
Bättre är att köpa en kompass som man fäster på permanenta skenor, t.ex innanför sprayhooden alledels ovanför nedgångsluckan... ... Den kan tas av och läggas i båten när man är i hamn. Den sitter också högt och kan ses lätt av rorsman och alla andra ombord... :D .. Det man ska tänka på är att inte lägga några magnetiska föremål i närheten av kompassen (t.ex. en radio) eller att man inte har den gamla galvade typen av sprayhoodbågar.
För övrigt ska en kompass, för att synas bra och för att få bra upplösning, ha en stor kompassros, minst 100 mm. Dessutom ska den vara dämpad så att den inte blir för orolig när man seglar i vågor, och den ska visa rätt vid krängning, åtminstone upp till 20-25 grader men gärna mer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Jag har en Silva Racing som jag monterat på skenor både framför och bakom sprayhooden. Det bake läget används vid tursegling i dåligt väder med sprayhooden uppe, det främre vid racing.
Se till att du sätter kompassen så långt från din järnmotor som möjligt!
Se till att du sätter kompassen så långt från din järnmotor som möjligt!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 26 aug 2006 21:24
På min båt sitter den lite småudda till på sidan till storskotsbalken. Den satt där när jag köpte båten förra våren och jag har inte flyttat den. Tror inte jag kan rekommendera platsen dock då den fastnar ihop med tamparna till vagnen lite väl lätt och lätt slås i när man hoppar lite (o)smidigt från ena sidan till andra vid slag och dyligt.
Bild ses på:
http://tomta.mine.nu/cgi-bin/album.pl?p ... 010026.jpg
Bild ses på:
http://tomta.mine.nu/cgi-bin/album.pl?p ... 010026.jpg
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Hade likadant på min båt när jag köpte den. Det var en typ av kompass, där man ställde in börkursen med en krans, på saqmma sätt som för en orienteringskompass. Men som Cthulu påpekar, så är det ingen bra placering. Så den åkte bort därifrån. Dessutom kommer en sådan placering väldigt nära er stora "järngenua"
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jag har en ritkigt gammal kompass som har fäste mitt på skotskenan, pekandes föröver. Kompassen är säkert samma som Marek beskriver (ser ut som en historia man kan tänka sig användes av marinen under kriget).
Nackdelen med en sådan placering är att man slår sig på den. Den är i vägen precis hela tiden om man inte är en eller två disciplinerade och fokuserade kappseglare i båten.
Jag har aldrig haft kompassen i det fäste däremot har jag gjort en hållare till min Garmin 60 cs GPS som jag satt där. Det fungerade inte det heller. GPS:en får sig en spark ungefär var 15:e minut och åker i durken så det sjunger om det.
Nackdelen med en sådan placering är att man slår sig på den. Den är i vägen precis hela tiden om man inte är en eller två disciplinerade och fokuserade kappseglare i båten.
Jag har aldrig haft kompassen i det fäste däremot har jag gjort en hållare till min Garmin 60 cs GPS som jag satt där. Det fungerade inte det heller. GPS:en får sig en spark ungefär var 15:e minut och åker i durken så det sjunger om det.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Det verkar som att vi alla är överens. Kompass eller dylika ting ska sitta högt, så man inte sparkar på dem och kan se dem medan man tittar framåt när man seglar.
Men man ska tänka på att säkra utrustningen med en tamp, som man kan fästa i t.ex. grabbräcket, så att den inte kan falla över bord om man trots allt råkar slå till den. Om man har utrustningen under sprayhooden kanske detta inte är så nödvändigt, eftersom sprayhooden i sig skyddar den mot att falla överbord.
Men man ska tänka på att säkra utrustningen med en tamp, som man kan fästa i t.ex. grabbräcket, så att den inte kan falla över bord om man trots allt råkar slå till den. Om man har utrustningen under sprayhooden kanske detta inte är så nödvändigt, eftersom sprayhooden i sig skyddar den mot att falla överbord.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 29 aug 2006 10:32
Jag har en silva 70, http://www.silva.se/templates/Products_ ... 55F34EE0FD} som sitter bredvid ruffnedgången. Funkar bra tycker jag än så länge iaf sen har jag ett fäste inne i båten så jag hänger bara in den när jag lämnar båten. Fästet har gått sönder en gång när jag sparkade till kompassen men det såg ut att ha blivit väldigt sprött av att sitta i solen, plasten var helt grå.
Sen har jag en kartplotter så jag är väl inte så jättekräsen när det gäller kompassen utan sätter väl mest ut den för att folk ska tro att jag är en riktig sjöman :D
Sen har jag en kartplotter så jag är väl inte så jättekräsen när det gäller kompassen utan sätter väl mest ut den för att folk ska tro att jag är en riktig sjöman :D
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
SWE 2503 Gamla Bettan
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Jag har också en Silva 70UN i reserv, och hade den på fästen precis som du. Men jag har inte skruvat fast yttre fästet på några år, dvs. sedan man började använda GPS i större utsträckning. Den kompassen ligger i en av facken under skarndäck och anväds numera endast som pejlkompass.
Om man har kompassen fastsatt i en hållare utanför båten, ska man även tänka på att säkra den. Jag har förlorat 2 stycken Silva 70UN i sjön vid oförsiktiga spinnakersättningar....dyrt nöje... :(
Om man har kompassen fastsatt i en hållare utanför båten, ska man även tänka på att säkra den. Jag har förlorat 2 stycken Silva 70UN i sjön vid oförsiktiga spinnakersättningar....dyrt nöje... :(
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Kompass
Jag har en Silva 33, som är en kompass där man ställer in kompasskursen genom att vrida kompasshuset. Sen ska vid rätt kurs kompassnålen sammanfalla med pilen i kompasshuset. Kompassen är löstagbar och sitter på skotbalken vid behov. Nackdelen i mitt fall att jag har en inomborsmotor under durken. Därför får jag ganska stor deviation +-12 grader. Så det gäller att ha deviationskurvan uppdaterad. Den sitter inplastad tejpad på insidan av sb stuvfackslucka.
Lennart
S2451
Lennart
S2451