Centrumlyft

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Tobias
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57

Re: Centrumlyft

Inlägg av Tobias »

Hej,

Vilken längd ska man ha på slingen om man vill lyfta som på bilden nedan?
Verkar som att flera använder 3 m rundsling till öglan i kölen men vilken längd ska man ha på det främre? Kan inte se att 4,2 m finns att köpa vilket nämns nedan.

Med vänlig hälsning,
Tobias
Tiina skrev: 18 okt 2017 21:14
Tiina skrev:
IF1426 skrev:Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar en part i centrumlyftet och två i slinget som löper under båten fram. ..."
En lyftkätting med 3 eller4 parter är ganska dyr c:a 2,5-3 tusen kr plus bandstropp, varför det sannolikt används yrkesmässigt eller i en grupp av IF.

L-Å Andersson
Här kommer förklarande text från Kjell Strand. Som en av anledningarna till att jag väljer att använda centrumlyftet är att få båten att hänga rakt i två axlar. Både i längs och i sidled. Fördelen är att det är lätt att "landa" båten där jag vill att båten skall stå och sedan justera in vaggan/stöttorna för ett lätt men också säkert sätt att landsätta den samma! Nu har vi testat oss fram under många år med att lasta båtar på lastbilar och kommit fram till att det enda sättet som är både snabbt och effektivt är att båten hänger rakt! Dvs inte "glider/hasar framåt i vaggan. I somras lånade jag Fredrik W "sling" för att lyfta vid SM och vill minnas att det det var 3 meter vid centrumlyftet och ett "rundsling" om 4,2 meter. Alltså 8,4. Eftersom vi lyfte med riggen på och trädde på det bakifrån. Det som vi använde i helgen var en kätting om 3 meter i luckan och ett "öppet sling" som var 6 meter, ett rundsling som vi kopplade. "Dubbelt vilket gav en meter till på var sida och en "kortad kätting som var 0,2-3 meter. (Vilket blir 4,2-3 meter) Då hänger båten rakt och är helt odramatisk att hantera. Om ni tittar på bilden så ser ni att "slinget" ligger ungefär vid "spygatten" vilket är det jag siktar på när vi spänner upp kranen.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
De flesta lyfte upp båtarna innan SM seglingarna i Rastaholm enkelt med dessa sling.Bild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
IF1426
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been liked: 15 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 »

"Vilken längd ska man ha på slingen om man vill lyfta som på bilden nedan?"
Jag har ingen erfarenhet av att lyfta på detta sätt men metoden har sina fördelar. Längden beskrivs vara rundsling l- 4,2m, omkr. 8,4m.

"Kan inte se att 4,2 m finns att köpa vilket nämns nedan"
Eftersom mitt namn finns i stycket, vill ge några egna funderingar, Det finns möjlighet att bestalla lyftdon i den längd man önskar, och om man söker finns det tex bandstroppar med sydda öglor i olika längder,förslagsvis längd 8 m och därtill en rundsling 1m som viks dubbel då är längden 8,5 m vilket är så nära man kan komma. En synpunkt på detta vore trevligt från någon som praktiserar denna lyft metod.

L Å Andersson
TiinaA
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jan 2018 12:07
Ort: Vallentuna

Re: Centrumlyft

Inlägg av TiinaA »

Bilden är på Fredrik Wigelius båt och det är hans sling som användes i Uppsala.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2020
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has liked: 55 times
Been liked: 35 times
Kontakt:

Re: Centrumlyft

Inlägg av johan swe-1870 »

Finns också att köpa färdigt Set of lifting belts for IF-boat
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been liked: 15 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av IF1426 »

Intressant att se detta kompletta lyftset då med bandstroppar som jag här var inne på tidigare , den last bärande stroppen, 3,25 t är då försedd med en kraftig schackel som fästes i öglan i kölsvinet, vilket jag tidigare i den här tråden har framhållit vara en säker metod.
Om någon undrar varför jag skrivit ett antal inlägg i det här ärendet , beror det på att jag ingår i min klubbs lyftgrupp, och som kranskötare är det både stora och små båtar med varierande sätt att anbringa lyftsling, därav intresset att följa vad som skrivits i Forumet.

L-Å Andersson
Skriv svar