Lyfta utan skotbalken?

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Sefr
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017 17:28

Lyfta utan skotbalken?

Inlägg av Sefr »

Hej!

Inför årets säsong får dom trädetaljer som sitter "utomhus" sin första kärlek på väldigt länge. Häromdagen tog jag bort skotbalken för lite slip och lack, men den delen som är nedfälld i tofterna är bortom räddning. Jag hyvlar nu fram en ny skotbalk men kommer inte hinna klart innan sjösättningen och två funderingar har dykt upp, korkade eller befogade vet jag inte?

1. Kan det vara skadligt att lyfta båten (med slingor under kölen) utan skotbalken?

2. Kan det vara svårt/omöjligt att montera skotbalken när båten ligger i sjön och vattnet trycker mot skrovsidorna?

Hälsningar en nybörjare =)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lyfta utan skotbalken?

Inlägg av johan swe-1870 »

Sefr skrev:Hej!

Inför årets säsong får dom trädetaljer som sitter "utomhus" sin första kärlek på väldigt länge. Häromdagen tog jag bort skotbalken för lite slip och lack, men den delen som är nedfälld i tofterna är bortom räddning. Jag hyvlar nu fram en ny skotbalk men kommer inte hinna klart innan sjösättningen och två funderingar har dykt upp, korkade eller befogade vet jag inte?

1. Kan det vara skadligt att lyfta båten (med slingor under kölen) utan skotbalken?

2. Kan det vara svårt/omöjligt att montera skotbalken när båten ligger i sjön och vattnet trycker mot skrovsidorna?

Hälsningar en nybörjare =)
Inga problem! Jag har lyft utan balk ibland.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sefr
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2017 17:28

Re: Lyfta utan skotbalken?

Inlägg av Sefr »

Vad bra att höra, då slipper jag stressa fram något halvbra till på lördag.

Tack för snabbt svar!

/Fredrik
Skriv svar