Centrumlyft

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Bovall
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jul 2012 10:19

Centrumlyft

Inlägg av Bovall »

Jag har nyligen köpt en IF-E från 1976 och har läst de inlägg som finns här på forumet angående centrumlyft. I ett av inläggen står att lyftögla inte finns på båtar med inombordare och att det eventuellt skulle vara problem med annan viktfördelning. Jag har en ögla i min båt (lyckas av någon anledning inte bifoga en bild på den) och undrar nu om det skulle var något problem att lyfta i den? Det verkar onekligen enklare att lyfta med centrumlyft, men jag vill inte riskera att något går snett.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Centrumlyft

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har alltid lyft min IF med centrumlyft. Det fungerar alldeles utmärkt och kranföraren är alltid väldigt nöjd. Min båt har inte inombordsmotor, så jag vet inget om det ev påverkar så som du skriver.

Att visa bilder kan du läsa om här: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... 1020#p4608
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jakob.s
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 jun 2010 14:15
Ort: Luleå

Re: Centrumlyft

Inlägg av Jakob.s »

Hej, Jag lyfter min IF-E med centrumlyft och det är inga problem. Jag har min båt på en uppläggningsplats med byggkran och ligger längst in så sjösättning/upptagning kräver lyft över många båtar.
Kranföraren på marinan vill gärna lyfta med centrumlyft för att det är smidigare.

vh Jakob
Jakob
IF-E 2274
Skriv svar