segel

Segel

Moderator: Moderator

dirk
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 19 apr 2011 17:30

segel

Inlägg av dirk »

Hej,
nu när hösten är här har jag funderat på att skaffa nya segel. Segel fungerade hyfsat bra under ensamseglingen i Öresund där jag var nästa lika snabb med gammaldagsfocken som en dansk späckhuggare (som kanske var lite långsam) på halvvind vid cirka 8m/s. Sanningen kom dock fram i det lokal klubbmästarskapet som seglades i 8-12m/s. Eftersom jag fick ihop ett litet gäng gastar hade jag bestämt mig för att segla med genuan, vilket nog inte var så klokt. Trots en bra start föll vi snabbt efter de andra IF-båtarna eftersom båten kränkte för mycket. Kicken var fult åtdragen och likaså akterstag (båda med 16x utväxlingen). Cunningham var åtdragen så gått det gick med 3 ggr utväxling. Uthalet var dock en svagpunkt som tål att åtgärdas framöver. Vi kunde således inte gå lika hög och lika fort. Vi kom näst sist vilket jag ändå upplevt som en liten succé med tanke på att jag aldrig varit rorsman på en kvälls-/kappsegling tidigare och endast varit gast vid vid fjolårets KM samt en kvällsegling...

Nå, kontentan att nyare segel skulle kunna vara rätt på plats och efter långt preludium kommer här mina funderingar/frågor mot backgrunden att jag
1) oftast seglar ensamt men ändå gärna vill göra hyfsat bra ifrån mig på ett KM
2) ej kan rullar dessa ensamt (eller??) och ej har möjlighet att förvara långa rullade segel i hemmet vintertid
3) jag kommer nog främsta att satsa på 110% fock och nytt storsegel eftersom genuan troligen fortfarande torde fungera i lätta vindar (<5m/s)

- Olika "mjuka" Dragon förefaller vara ett alternativ, frågan är dock här hur länge man kan segla dessa tills de bli lika utblåsta som mina nuvarande segel från 80 kanske 90-talet?

- Finns det andra nyare material som både är formstabila men ändå vikbara (och som passar klassreglerna för fallet att SM skulle hitta till skåne)?

Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma

Fredrik
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 23 apr 2007 21:23
Ort: Nacka
Been liked: 2 times

Re: segel

Inlägg av Fredrik »

Hej, utan att vara expert på segel så kan jag i alla fall säga att jag hade samma tankar när jag skulle köpa segel till min båt efter att ha seglat in mig på den första säsongen. Jag köpte racingsegel och rekommenderar dig att göra detsamma. Det är så roligt med fräscha segel när man kappar lite och du kommer snart att bli tänd på att med att kappsegla med din IF och då blir valet racingsegel som ska rullas. Använd de gamla för semester/crusing och de nya för kappsegling. Det går att rulla seglen själv oxå även om det kräver lite träning. Men kappseglar gör man ju oftast i sällskap. Så mitt tips; köp racingseglen annars kommer du att vilja köpa en omgång till. Sen är nog inte prestandan så jättemycket högre på racing än vikbara när seglan är nya. Men det kan nog andra som verkligen kan segel svara bättre på. Men KÄNSLAN med ett nytt racingseglen som låter som en plåt är nästan bara den värd pengarna... :P . Inte så objektivt inlägg kanske men ändå..Lycka till / Fredrik swe 1928

FredrikH
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 29 aug 2006 10:53
Ort: Göteborg
Been liked: 1 time
Kontakt:

Re: segel

Inlägg av FredrikH »

Jag råder dig att titta på salutorget på ifboat.com och försök få tag i ett begagnat kappseglingsställ. Många av de bästa seglarna byter sina segel efter 1-3 år. Seglen är då bara obetydligt begagnade och tillhör man inte dem som kandiderar att placerar sig på pallen på SM kommer man inte att märka någon skillnad i prestanda jämfört med om man köpt helt nya segel. Den stora skillnaden blir i plånboken, man brukar kunna köpa bra begagnade segel för 50-70% av nypriset.

Jag brukar hantera seglen själv när vi är ute och semesterseglar, när man fått in tekniken är det inga problem att rulla seglen själv.

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 1908
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Re: segel

Inlägg av johan swe-1870 »

IF-båtens klassregel tillåter inte särskilt exotiska segelmaterial just av de anledningarna: det ska vara möjligt att tävla och tursegla (och att förvara segel) utan att det kostar för mycket.

Jag föreslår också att du tittar på de etablerade segelmakarnas tävlingssegel eller köper begagnade sådana.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 28 aug 2006 10:45
Ort: Hässelby

Re: segel

Inlägg av IF1158 »

Jag hade original Örtengren från 1973 då jag köpte min båt för typ fem år sen...funkade bra då det blåste lättvind.
Investerade sen i begagnade race-segel från Bengt Johansson (Blixtsegel) och jag häpnade vilken skillnad det blev i fart och balans i alla vindar. Dessa segel rullar jag så klart, tyvärr var de vikta från början så några veck har de. Jag bytte och segelsiffrorna vilket var lättare än jag kunnat ana med hjälp av glykol, plastfolie och en mjuk gummiskrapa. Nya siffror i rätt storlek och färg inköptes från Jollespecialisten för ett rimligt pris (billigare än t.ex. Hjertmans etc)

För vardagssegling så använder jag mest en gammal Neil Pryde fock och det gamla storseglet från Örtengren, funkar ok och är lätthanterligt och man behöver inte vara så rädd för att "knöla" ner dem på däck om så behövs eller att solen skall förstöra dem ännu mer...
Örtengrengenuan används även i lättvind då den står väldigt bra om det blåser lite.

Jag roade mig med att "hotta" alla seglen med kontrastband, tell-tales etc vilket blev ett lyft för att underlätta trim. Sen ser det lite skojigare ut också speciellt då jag använder de äldsta seglen som är 38 år gamla nu...
Fredrik Ringblom

dirk
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 19 apr 2011 17:30

Re: segel

Inlägg av dirk »

Tack för alla inlägg!

Då luter det nog åt racingsegel. Jag får lära mig att rulla dessa och hitta ett lämpligt vinterförvar, helt enkelt...
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma

Skriv svar