Rullegenua

Segel

Moderator: Moderator

ole&karen
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 dec 2006 12:10

Rullegenua

Inlägg av ole&karen »

Vi overvejer at anskaffe en rullegenua til vores nye IF'er. Vi ved ikke så meget om mulighederne. Kunne vi få nogle gode råd? Vi har fået tilbud på furlex 100S. Det ser godt og gedigent ud, men det er også dyrt (16.000 DKK). Findes der evt. andre og billigere løsninger, vil vi gerne have adresser på forhandlere.

Venlig hilsen Karen&Ole
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag rekommenderar att ni skaffar er ett arrangemang med rullen under däck. Det finns en leverantör i Damnark, KA Yacht Teknik i Faaborg: www.classic-yacht.dk , tel: +45 62681996. Beslaget kostar cirka DKK 8.800:-

Arrangemanget är avsett för ett helt vanligt försegel med hakar (dvs. utan förstagsprofil), vilket innebär att det inte begränsar båtens prestanda och att det är tillåtet vid kappsegling.

Arrangemanget har monterat på en svensk båt, SWE 2059 "Olifvia" från Lomma. Om ni vill se arrangemaget i full funktion, titta på videoklippet www.ifboat.com/segling/segling_061125.wmv

Jag avser att själv montera detta beslag under nästa år.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 11 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

För oss som inte är så haja på danska eller tyska: hur går själva inrullningen till när det inte finns någon förstagsprofil?

Skulle ju vara en förnämlig anordning så att man slipper knöla sönder genuan på fördäck vid spinnakersegling.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Danska är som svenska, ungefär. Skriftsspråket är lätt att förstå för skandinaver, men med talspråket kan det vara värre. Det händer t.o.m inom Danmark, att en köpenhamnare har svårt att förstå en jyllänning.. :lol:

Den funkar som vilken rullgenua som helst. Istället för att rulla upp sig på profilen rullar den upp sig på förstaget.

Enligt båtägaren kanske man bör byta till plasthakar på sina segel för att minska slitaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

maja skrev:Danska är som svenska, ungefär.
Lätt för en skåning att säga. Förmodligen läser ni danska bättre än oss andra också. :D
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

För ordningens skull vill jag meddela, att trots mer än 40 års vistelse i Skåne, talar jag fortvarande den enda riktigt vackra dialekten - nämligen Göteborgskan. Men visst är jag duktig på språk, som förstår danska som det vore språket från Götet.. :D

Jag rekommenderar några års studietid i Lund.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ole&karen
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 dec 2006 12:10

Inlägg av ole&karen »

Kære Maja,
Tak for dit råd og adresserne. Vi har kigget på videoklippet og de forskellige rullegenua monteret over og under dækket, men vi forstår ikke hvordan de fungerer. Hvad er fordelen ved at montere under dæk, som du foreslår og hvordan ruller man sejlet ind?

Bedste hilsner Karen&Ole
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett förtydligande:

Beslaget under däck där genua med hakar rullar sig runt förstaget är endast till för att snabbt och enkelt rulla in seglet helt. Det är inte möjligt att segla med ett delvis inrullat segel, så som görs med rullsystem med profil på många cruisingbåtar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag är helt enig med Johan att det inte är lämpligt att segla med ett delvis inrullat segel. Det sliter mycket på segelduken, framför allt som seglet inte är konstruerat för det. Dessutom blir det dålig prestanda på dikt bidevind, därför att förliket inte blir riktigt uppsträckt.

Men allt detta gäller även försegel med profil. Enligt segelmakare jag talat med bildas det på sådana segel sprickor i coatingen parallellt med förliket, vilket torde kunna hänföras till delvis inrullad (bidevind)segling. Men trots allt torde säkert den typ av profil som har en cirkulär tvärsnittsform vara den mest skonsamma.

Ett arrangemang med rulle under däck hanteras för övrigt på samma sätt som om den satt över däcket. Den enda skillnaden är att manöverlinan inte leds till sittbrunnen ovanpå däcket utan leds genom hela ruffen under däck.

Fördelen med arrangemang med rulle under däck är att
  • Rullen kommer bort från fördäcket och är inte i vägen för tampar och fötter
    Seglet kommer ner mot däcket och får samma prestanda som ett normalt segel
Nackdelarna är:
  • Dyrare arrangemang än motsvarande över däck, eftersom det blir fler komponenter
    Mer omständigt att installera
Ett arrangemang med förstagsprofil har enligt min mening inga fördelar alls. Möjligen skulle det vara att det är mera lämpligt att segla med förseglet delvis inrullat.

Nackdelarna är:
  • Generellt sett mycket dyrare
    Befintliga segel går inte att använda om de inte sys/konstrueras om
    Nya segel är specialkonstruktion och blir därmed dyrare
    Begagnade segel är generellt sett svårare att sälja
    Man får över huvud taget inte kappsegla entyp med båten som en standard IF-båt, utan blir hänvisad till handikappsegling
    För att över huvud taget få kappsegla måste man få utfärdat ett särskilt mätbrev (gäller även i Sverige!!)
Om ni inte har väldigt höga krav när det gäller kappsegling, skulle jag rekommendera att ni började med ett arrangemang utan profil från KA Yacht Teknik, men med rullen ovan däck, likadant som i exemplet med IF-båten på leverantörens hemsida. Övriga komponenter blir samma som arrangemanget under däck, men ni sparar DKK 2.400:-, eftersom ni slipper däcksgenomföringen. Möjligtvis får ni korta förstaget litet, om det inte ändå går att klara med det befintliga om man tar bort vantskruven och eventuella toggles. På så sätt kommer ni att kunna använda alla era gamla segel och kappsegla med båten som en standard IF-båt. Och om ni senare skulle vilja göra om arrangemanget med rulle under däck, är det ju bara att komplettera med den saknade komponenten.
Senast redigerad av 2 maja, redigerad totalt 12 gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ole&karen
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 dec 2006 12:10

Inlägg av ole&karen »

Tak for den forklaring Johan,
Det vidste vi ikke. Vi vil gerne kunne indrulle forsejlet delvist, så vi har altså brug for et rullesystem med profil.

Karen&Ole
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

För hårdvindssegling är det enligt min mening mycket bättre att välja en riktig kryssfock kompletterat med ett eller två rev i storseglet.

För övrigt klarar IF-båten en kuling fint med kryssfock och orevad stor. Båten får utmärkt balans med den segelsättningen, bara man planar ut storseglet ordentligt i toppen och mitten med akterstagsstäckaren och vagnar ner storegelskotpunkten mot lä. Båten blir lättstyrd, så man kan enkelt hålla en litet lägre kurs för högsta fart och det blir lätt att styra undan för brottsjöarna.

Jag har själv provat i 4 meter höga vågor på Kattegatt... 8)... Det gick "som tåget" :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Bara nyfiken: Hur hade du tänkt dra tåtarna från rullen bakåt? Under däck med en massa block inuti eller på däck?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har pratat om detta med Göran Ejdeling, SWE 2404, som har lång erfarenhet av att ha rulle under däck. Han har i princip inte gjort någonting. Så jag tänker göra likadant, eller ungeför så här:
  • Det här arrangemanget manövreras med en så kallad."oändlig" slinga. Jag kommer att ha en liten plasthake hängande i en kort tamp på insidan av ruffnedgången, där jag hakar fast slingan för att den ska vara lätt tillgänglig från sittbrunnen.

    På innertaket vid nedgånen kompletterar jag med en liten servocleat för att kunna fästa linan då seglet är inrullat för att förhindra oavsiktlig inrullning under (spinnaker)gång (vid frisk vind).

    Då man ligger i hamn rullas hela slingan ihop som vilken tamp som helst och lägges under dynan i förpiken. Då är den ju helt ur vägen. Om man inte har låtit sy ett särskilt fodral/kapell till seglet, kan man bara knyta en liten tamp runt det för att förhindra oavsiktlig utrullning.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 17 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ole&karen
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 dec 2006 12:10

Inlägg av ole&karen »

Tak Maja for dine udførlige besvarelser. :D Det er vi blevet meget klogere af. Vores sejl er udsejlede og står for en udskiftning. Desuden har vi ikke planer om at deltage i kapsejlads. Rullegenuaen skulle gerne begrænse vores arbejde på fordækket, og vi kan godt acceptere, at den tager lidt plads op.

Ole&Karen
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

En kommentar till bara: rullsystem med profil har alltid fördelen att de rullar in seglet mycket bättre än utan profil, eftersom profilen har mycket bättre vridstyvhet än aldrig så sträckta fall och stag. Försöker du skota en delvis inrullad genua utan profil kommer rullen att vrida upp sig.

När jag köpte min IF satt ett sådant beslag (rulle under däck) på den. Samtliga försegel var förstörda i förliket. De var kraftigt vridna runt sin vajer. Ett av de första jobb jag gjorde på båten var att återställa den till vanligt halshornsfäste.

På köpet blev jag av med en tråkig lina i rufftaket med byglar och cleat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar