Rullgenua eller 110% fock

Segel

Moderator: Moderator

Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Hej forumkamrater,
kommer att köpa nytt försegel och undrar vad som rekommenderas till en van västkustseglare, ofta ensamseglare, som mest cruisar? Idag har jag ett North Sail på Furlexrulle som jag tycker funkar bra, förutom att det är helt urblåst så det funkar inte alls i hård vind, vilket är anledningen till att jag köper nytt. Frågan är om jag skall fortsätta med rullgenua eller om jag skall gå över till 110% fock. Har läst allt på forumet om försegel och förstår att jag måste flytta skotskenan om jag går på 110% alternativet. Hur skiljer sig seglingsegenskaperna mellan Genua och 110%? Hanterbarhet, speed, driv och höjdtagning. Drivet är viktigt, ofta gropig sjö i Varberg och Kungsbacka där jag håller till. Har hört att ni som kappseglar alltid seglar med genuan. Stämmer det? Har förstått att cross-cut dacron är ett bra val, men är det något annat jag bör tänka på vid beställning? Kan man ha fönster i en genua tex?
Tacksam för alla synpunkter😀
IF 2284 Miranda
Jonas IF2284 Miranda
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av maja »

Segling med en delvis inrullad genua kanske inte ger den bästa prestandan på kryssen. T.ex. kommer det inrullade seglet bilda en lång "korv" som kommer att påverka vindens strömning över förseglet, framför allt på den bogen, där "korven" kommer i lä om förstaget. Jag har upplevt skillnader på runt 10 -15 grader mellan kryssbogarna med de båtar med vilka jag seglat med inrullat försegel.

Dessutom, när man rullar in så blir ju den resterande segelytan till formen mera likt en fock. Man bör då följa med framåt och även inåt med skotpunkten. Så man kanske ändå bör ha en inre skotskena, men kanske mera akterut placerad än för det som rekommenderas för dagens moderna 102% - eller 110% -fockarna.

De som kappseglar med rullgenua har oftast rullen placerad under däck och genuans förlik har alltid vanliga segelhakar, eftersom det inte är tillåtet med förstagsprofil vid kappsegling. Dessutom måste man föra seglet antingen helt inrullat (vilket man kan ha alldeles före start och då man seglar med spinnaker) eller helt utrullat. Någon revning av genuan här blir alltså inte aktuell.

Själv använder jag min 110% - fock som ett all-round-segel vid tursegling. Jag har alltså inte med mig någon genua över huvud taget. Jag monterar en "nerhalare" vid fallhornet i form av en en lina med pålstegsögla runt förstaget (under översta haken) som bryts vid förstagsfästet och dras till sittbrunnen så att jag enkelt kan dra ner seglet på fördäck vid t.ex.angöring utan att behöva gå fram på fördäck, vilket ju är en superbillig lösning ift. ett rullgenuaarrangemang.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av Nils D »

Liksom du håller jag mest på med tursegling och ofta ensam. Seglar visserligen på ostkusten med andra förhållanden när det gäller vind och vågor än du har men kanske kan ändå mina erfarenheter vara av något värde.

När jag köpte båten kom den med helt ny stor och rullgenua, och en lite äldre fock omsydd för att passa till förstagsprofil. Båten hade också en inre skotskena för fock.

Kördet först bara med genua, men numera är det focken som gäller. Det som fick mig att ändra uppfattning var när jag för några år sedan låg på kryss i ökande vind och bestämde mig för att rulla in genuan till fockstorlek och samtidigt skifta skotpunkt till den inre skotskenan. I den rådande vinden (som nog inte var mer än 5-6 m/s eller möjligen lite mer) tappade jag ingen fart. Men tog fantastiskt mycket bättre kryssvinklar. En sådan vinkel på Windexens pil hade jag aldrig sett tidigare på någon båt.

Mina slutsatser efter den erfarenheten blev.

1.Det finns segelmakare som syr rullgenan så att man inte får fullt så negativa effekter av den inrullade "korven" som Marek beskriver att han upplevt. Även om det förstås alltid måste vara bättre med en fock än en inrullad genua.
2. Eftersom jag seglar i skärgård med många korta krysslag är vinsten av bättre höjdtagningsförmåga viktigare än ren båtfart.

Därför seglar jag enbart med focken nuförtiden. Har inte haft genuan ur segelsäcken på ett par säsonger. Focken har den ytterligare fördelen att sikten föröver blir bättre än med genua, vilket framförallt blir viktigt när man seglar ensam och inte har någon gast som kan kolla läget bakom genuan. (Man kan förstås ha ett fönster i en genua,men det ger ändå inte samma sikt som med en fock tycker jag.)

Det jag tappar är framförallt fart på öppna bogar i mycket svag vind. Då kan jag sakna segelyta. Men det är ett pris jag gärna betalar för de andra fördelarna.

Sedan är det förstås så att jag seglar i plattare vatten och därför inte behöver lika mycket "power" som du gör på din sida av Sverige, så kanske behöver du mer segelyta ibland än vd jag klarar mig med. Men min gissning är att det är så få tillfällen ens längs Hallandskusten som man hamnar i svag vind men gammal grov sjö där en genua skulle göra skillnad att jag också om jag seglade i dina vatten skulle vara nöjd med fock som försegel.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av maja »

Nils D,
Om man har rullgenua, beskriver du bra hur man ska göra med skotpunkten när man rullar in. En ytterligare positiv effekt du får är ju att seglet blir bättre inskotat i det fall man har mantåg som ju också hindrar inskotning av genuan.

I normala fall när en genua är rätt skotad, ska det inte vara någon större skillnad i höjdtagning mellan att segla med fock eller med genua. Vid kappsegling seglar man ju bara undantagsvis med fock.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 15 okt 2021 10:26 Nils D,
Om man har rullgenua, beskriver du bra hur man ska göra med skotpunkten när man rullar in. En ytterligare positiv effekt du får är ju att seglet blir bättre inskotat i det fall man har mantåg som ju också hindrar inskotning av genuan.
Eftersom vi halkat in på det kan jag inte låta bli att komma med ett tillägg om hur jag skiftar skotpunkt i samband med inrullning av genua till fockstorlek. Jag flyttar tillfälligt över lovartsskotet till lä, och lägger det på den inre fockskotskenan. När jag sedan rullar in förseglet kan jag så fort akterliket passerat vanten skota hem igen på den inre skotskenan. Förlorar på det viset nästan ingen fart, och med mindre fladder sparar jag också på seglet. När väl allt är på plats drar jag över det gamla genualäskotet till lovarts fockskotskena. Fungerar förstås lika bra åt andra hållet. Och kräver, i alla fall i mitt fall, att vi är minst två ombord.

Om man inte kappseglar är det förstås kanske lite onödigt finlir men är alltid nöjd med mig själv när jag gjort en snabb minskning av segelyta i frisk vind utan fladder i seglet.
maja skrev: 15 okt 2021 10:26 I normala fall när en genua är rätt skotad, ska det inte vara någon större skillnad i höjdtagning mellan att segla med fock eller med genua. Vid kappsegling seglar man ju bara undantagsvis med fock.
Här är jag inte säker på att jag håller med dig. Min uppfattning är att det gäller generellt att ju längre in man kan skota ett försegel ju bättre höjdtagning blir det. Däremot är jag övertygad om att den lilla vinsten i höjd inte kompenserar för förlusten i fart på en kappsegling som en fock innebär, och på en kappsegling med en väl samarbetande besättning finns det inte samma risk för strul och trassel i slagen som när man seglar ensam och skall både styra och skota hem en genua. Kanske beror det på dålig slagteknik hos mig när jag ensamseglar, men jag irriteras alltid av fartförlusten när ett slag inte går klockrent på en IF som ju ofta kräver både tid och lite lägre kurs för att få upp farten igen när man tappat den.

Men om jag kappseglade skulle jag definitivt köra med genua långt upp i vindregistret.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kanske är lite udda, men jag föredrar faktiskt en mindre fock. Jag tycker att ett segel ungefär som originalfocken med korta lattor fungerar fint. Det är lagom stort, båten går bra, du ser bra, seglet är lätt att hantera och det går fint att vika samman till ett litet paket för stuvning under en koj.

Jag turseglar av ren bekvämlighet ofta med en sådan.

Vad gäller höjdtagningsförmåga upplever jag däremot att jag med fock inte kan jaga höjd på samma sätt som när jag seglar med genua. Båten vill gärna stanna i vågor om jag går för högt. Dessutom tycker jag nog att focken gör båten mer känslig för rätt kurs. Är jag inte aktiv, utan går en liten aning för högt med fock blir det lätt så att hela seglet plötsligt förlorar allt drag.

Det känns lite som att genua ger mig lite mer vingelmån i kursen. Kanske det är så att man med genua lättare lovar så högt det går i vindbyarna och sedan kan falla lite när vinden slaknar och gå för fullt.

Denna skillnad mot NilsD kan bero på att jag seglar på mer öppet vatten.

Men i det stora hela är en fock ett bekvämt segel som jag gärna använder. Likt Maja kopplar även jag gärna en nedhalslina (näst översta pistolhaken) med vars hjälp jag kan få ner försegel från sittbrunnen om det skulle knipa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Tusen tack för era erfarenheter, synpunkter och tips Maja, Nils D och Johan!
Jag tror att jag kan ta ett bra beslut om typ av försegel baserat på era kommentarer. Jag uppskattar hur ni har resonerat om för och nackdelar med de olika alternativen, och jag har förstått att det inte finns ETT bästa alternativ. Jag har också insett att det är avgörande att vara ärlig mot sig själv i hur man använder båten; och :roll: i mitt fall, som sagt, mest crusing, medgrov till grov sjö, oftas vindar omkr 6-8 m/s, öppet hav med få hinder och ofta ensam eller med mindre erfarna besättningsmedlemmar. Min analys, so far, är att fortsätta med genua är rätt alternativ för mig, även om 110% med sin smidighet också lockar. Jag baserar beslutet framförallt på att genuan ger bra driv i gropig sjö, är mindre känslig för vinglig kurs på kryssen (när man kryssar på öppet hav utan bra orienteringspunkter är det lätt att kursen blir lite vinglig:), med genua på rulle är det smidig när man går ut och in i hamn, och genua ger mycket segelyta vilket är härligt i lätta vindar och på öppna bogar (jag väljer nästan alltid mål för dagen utifrån vindriktning och avsaknad av skärgård så blir det mycket öppna bogar). Nackdelar med genua är framförallt revning och bytet av skotskena och skotpunkt, sämre sikt framöver i lä och att det kan vara jobbig i riktigt hård vind.
Tusen tack igen för era kloka synpunkter och erfarenheter.
:)Jonas
Jonas IF2284 Miranda
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Rullgenua eller 110% fock

Inlägg av Nils D »

johan swe-1870 skrev: 15 okt 2021 16:30 Vad gäller höjdtagningsförmåga upplever jag däremot att jag med fock inte kan jaga höjd på samma sätt som när jag seglar med genua. Båten vill gärna stanna i vågor om jag går för högt. Dessutom tycker jag nog att focken gör båten mer känslig för rätt kurs. Är jag inte aktiv, utan går en liten aning för högt med fock blir det lätt så att hela seglet plötsligt förlorar allt drag.

Det känns lite som att genua ger mig lite mer vingelmån i kursen. Kanske det är så att man med genua lättare lovar så högt det går i vindbyarna och sedan kan falla lite när vinden slaknar och gå för fullt.

Denna skillnad mot NilsD kan bero på att jag seglar på mer öppet vatten.
Det kan kanske finnas också andra faktorer än om det är en fock eller genua som påverkar höjdtagningen, och som i sin tur gör att man kanske skall vara försiktig med att generalisera från enskilda segel och seglares erfarenheter -- inklusive mina egna.

Det jag tänker på i första hand är seglets form, där såvitt jag vet, ett med större buk ger mer kraft och mer "vingelmån", men mindre maximal höjdtagningsförmåga. Så om man inte har segel som är lika i detta avseende skall man kanske vara försiktig med att ställa fock mot genua i generella termer.

Misstänker också, men för detta har jag bara det som i forskningsvärlden kallas "anekdotiskt eveidens", dvs enskilda och helt okontrollerade enskilda observationer, att det finns en ganska stor skillnad i hur väl rorsman kan hålla kursen och framförallt höjden på kryss. Om det finns någon sanning i detta skulle det kunna innebära att det försegel som fungerar bäst för en rorsman inte gör det för en annan. Och att man när man står inför att köpa ett nytt segel försöka fundera på hur man själv faktiskt seglar och diskutera utifrån detta med sin segelmakare om hur seglet skall utformas.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar