Rekord: fyra rev i storen

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Rekord: fyra rev i storen

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hittade en bild på nätet på en IF i Frankrike:
http://hardipetit1975.free.fr./

Jag undrar vad för väder de har tänkt sig att segla i. Har aldrig sett så många rev i en IF-stor.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag hittade bara 3, men ändå... :shock: Det översta lämnar ju inte mycket kvar av storsegelytan.

Killen kanske seglar på en lovartskust med mycket pålandsvind, och han vill kanske segla när det blåser riktigt mycket.

Jag undrar hur hans stormfock ser ut som ju ska vara i balans med bottenrevet. Den kan inte vara särskilt stor... :)..

Stormsegel är s.k. "överlevnadssegel" och är alltså inte optimala för prestandan. Jag skulle nog tro att IF-båten för max. prestanda i 20-25 m/sek trots allt inte ska revas mer än att storseglets fallhorn hamnar ungefär vid toppvantens infästning. Revet blir då cirka 1.6 m.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Jag har ett rev i storen 60 cm upp.

Det är precis lagom avstånd för att jag skall nå upp, och kunna reva, endast med hjälp av en, några meter lång, 6 mm lina. Den dras från ordinarie skothorn, genom rev-ringen, ned runt bommen,(innanför spinnakerpåsen), upp genom revringen och så till skothornet igen. Jag drar ihop paketet och lindar den överblivna linan runt-runt med halvslag till slut.

Vid masten är det bara att skifta cunningham-linan till revet.

Några rev-cleats på bommen som har debatterats här behövs inte.

Seglade ensam en kvällsegling och hade då revat när jag gick ut.

Efter skottet 5 min. före start minskade vinden. Jag drejade bi, hissade upp seglet längs masten,skiftade till cunningham, snörde upp halvslaget vid bomnocken , så att revet släpptes ut, och hann till start.

En annan kvällssegling var vi två ombord. Då seglade vi revat och gick minst jämt, med en annan bra IF, som hade fullt ställ.

Vid andra seglingen samma kväll lättade det ur lite. Vi hissade upp seglet längs masten, men lät revet vara kvar vid bomnocken. Den kom då att befinna sig 60 cm högre än vanligt.

Besättningsarbetet gick då snabbare än normalt och kompenserade för den lilla yta vi hade offrat.Vi var en noslängd före i mål.

Vi tyckte att bomnocken alltid borde föras så vid cruisingsegling.

60 cm rev gör mycket. Större avstånd gör nog att båten känns död.

I 20 m/s skulle man kunna ha ett andra rev, men bara ytterligare 60 cm upp, så man kan nå att reva när första revet redan är taget.

Då åtgår det väl ännu en 6 mm lina antar jag?

Hålen mellan mast och bomnonock behöver inte användas när reven sitter tätt.

Hälsningar Anders
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev:Jag hittade bara 3, men ändå... :shock: Det översta lämnar ju inte mycket kvar av storsegelytan.

Killen kanske seglar på en lovartskust med mycket pålandsvind, och han vill kanske segla när det blåser riktigt mycket.
Jag roade mig med att läsa vad killen skriver (det går lite långsamt med franskan). Han säger att det är fyra rev, men att det är alldeles för mycket och att de två översta aldrig används.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Fyra rev... han kanske hade tänkt sig att segla SM 2007...
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Skriv svar