Rullfock!

Segel

Moderator: Moderator

maria
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2007 10:54

Rullfock!

Inlägg av maria »

Hej. Vi har en Marieholm 26 som vi gärna skulle vilja utrusta med rullfock. Hörde rekommenderas att man skulle använda sin kryssfock och inte sin genua till det, pga att det lätt krånglar och trasslar med det stora seglet. För mig känns bara tanken, utan att ha någon större erfarenhet av det, felaktig; som om man får alldeles för lite segelyta för det mesta. Är det någon som har synpunkter/erfarenheter?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det finns enligt min mening ingen anledning att installera en dyr rullförsegelanordning för en kryssfock. Man revar ju aldrig ett så litet försegel på en IF eller M26-a.

Om du avser att installera en rulllförsegelanording föreslår jag att du väljer en konventionell sådan typ Furlex eller liknande. Välj gärna en rund förstagsprofil, som sparar seglet när du seglar med det det delvis inrullat.

Ett delvis inrullat försegel duger fint på öppna bogar, men det har ganska dålig prestanda ( = höjdtagningsförmåga) på dikt bidevind. Det beror mest på att det upprullade seglet stör strömningen ganska mycket. Så om du vill kryssa bra i hårdvind ska du, som komplement till din rullgenua, skaffa dig en bra kryssfock som även den passar till din rulle. Den ska du alltid använda helt utrullad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

Jag har en rullgenua monterad på en Furlex 100S på min IF. Än så länge är jag väldigt nöjd, bekväm som jag är tycker jag det är skönt att slippa springa fram och hissa, och även att slippa ta ner och vika seglet när man kommer i hamn :D Även om en delvis inrullad genua inte är lika bra på kryssen som en vanlig kryssfock, så "revar" jag förseglet oftare numera än jag bytte till kryssfock tidigare (självklart även det av bekvämlighet). Lite aktivare och roligare segling alltså, vilket jag tycker uppväger eventuella försämringar i höjdtagningen...

En nackdel är väl i och för sig att seglet är utsatt för väder och vind när det står upprullat när båten är i hamn. UV-skydd har jag visserligen, men mögel bildas ju lätt... Någon typ av kapell runt är väl därmed att rekommendera.

Genua tycker jag är ett måste på IF:en, ser inget skäl att ha kryssfock. Annat än att man skulle kunna få det självslående i så fall.

Antagligen får man ytterligare en viss försämring i seglingsegenskaperna när trumman inte är monterad under däck. Då sluter ju seglet inte "tätt" mot däck, plus att segelytan blir mindre.

//Ola
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Varför ska man ha en kryssfock?

Inlägg av maja »

Anledningen till att man ska ha en kryssfock är att man ska kunna segla dikt bidevind i frisk och hård vind med hög kvalitet, även utomskärs i hög sjö. I sådana förhållanden duger knappast ett rullsegel mer än till nöds. Som jag skrev innan, det blir dålig höjdtagningsförmåga. Och dessutom sliter det hårda vädret på ett väldigt mycket på ett sådant segel.

Man vet i allmänhet redan i hamn att det blir hårt väder. Då kan man redan då anpassa sin segelsättning till rådande väderleksförhållanden. Om man har rev i sitt storsegel, kan man ta till det också. Själv har jag inget sådant, utan förlitar mig på min akterstagssträckare, som har förmågan att plana ut hela toppen och en den av övre mitten av storseglet till en "planka", vilket i praktiken innebär en "de facto"-redvning av storseglet.

En kryssfock har bra prestanda redan vid 6-7 m/s, dvs. då gässen börjar syns på vattnet. Läs artikeln om den självslående focken i Medvind. En kryssfock blir inte sämre än denna, snarare något bättre.

En genua på rulle och förstagsprofil blir alltid en kompromiss. Men det är en mycket praktisk anordning, som möjliggör en snabb reducering av försegelytan med ett enda drag. Det kan säkert vara bra att ha en sådan för många som inte bryr sig så mycket om prestanda och slitage, utan vill ha en anordning för enkel och säker revning av sittt försegel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
maria
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2007 10:54

tack för synpunkter

Inlägg av maria »

Jag blev ganska förvirrad av rådet om kryssfock på rulle (som gavs av en mycket kunnig person som sysslar med rekonditionering av IF-båtar) men känner mig nu tryggare igen. Vi får se om det blir rullfock eller inte.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Kunskap kan vara olika.. :? 8)..Om det ändå vore en segelmakare du hade pratat med... :idea: ... Rekonditionering är mest hantverk..plast, slip, skruv ock polering.. - IF-segling är sport.. :P .. roligt... :D ...och ger mycket erfarenhet.. 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar