Bomuthal

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

flash
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2010 12:02

Bomuthal

Inlägg av flash »

Hej !

Har någon erfarenhet av att dra bomuthalet genom bommen på en äldre Proctor-bom. Eller har någon tips på ett bra sett att dra ner uthalet till sittbrunnen. Har idag en lösning som jag inte känner är optimal då jag inte får ut full kraft att spänna storen med.
Tacksam för svar och gärna en bra bild.

Mvh
SWE528
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomuthal

Inlägg av maja »

Bommens ålder eller typ har nog ingen större betydelse.

På vår hemsida finns redan berskrivningar på bomuthal. Använd sökfunktionen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Bomuthal

Inlägg av Vallan »

Jag har gjort enligt följande på min båt från år 1968
1. fält in ett block i bakkant på bommen, och tagit bort ändbeslaget och kapat till bommen så man kommer åt att montera ordentligt
bakkant bom
bakkant bom
bild (5).JPG (122.41 KiB) Visad 15300 gånger
2. Gjort ett nyckelhål till själva uthalssträckningen, så det är lätt att haka fast seglet utan massa beslag och fästen att göra illa sig på.
bakkant bom sida
bakkant bom sida
bild (4).JPG (117.65 KiB) Visad 15300 gånger
3. fällt in 3-blocks kasskad utväxling i bommen (det är de två små nitarna som syns håller en ögla på insidan av bommen där kaskaderna är fastknutena.
4. fällt in ett uttagsblock under bommen
5. en liten cleat som låser tampen
framkant bom
framkant bom
bild (3).JPG (132.34 KiB) Visad 15300 gånger
6. en gummikord som håller hela tampen sträckt längs bommen på utsidan så man lätt kommer åt att dra i tampen.

...hittade inte denna lösning när jag sökte på forumet, men jag missade säkert något. Denna lösning har jag kopierat från en Soling och akterlayouten av bommen har jag sett på en SM vinnarbåt.

Jag tycker att själva bomröret är lite kort, så det finns inte så många mm att spela på vid infällning av block osv, har man en längre bom kan man montera på en skotskena i slutet av likrännan och får på så sätt även mothåll i seglet i lodriktningen och slipper knyta ner seglet med den lilla tampen runt bommen (vita tampen som knappt skymter i översta bilden). En sådan lösning tror jag skulle ge en enklare och mer exakt hantering av skothornet.

Jag hadde tidigare en liknande lösning som Marek med utanpåliggande block och exta utväxling mellan bom och däck. Denna gamla lösning fungerade mycket bra tills jag gjorde om lösningen för kicken så det inte blev tillräcklig justermån mellan bom och kick. här finns en liknande som min förra lösning http://ks.ownit.nu/IF/if4.htm. Det finns fler lösningar om man söker lite på forumet

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bomuthal

Inlägg av johan swe-1870 »

Snyggt Vallan!

Jag har på en Proctorbom från 1974 behållit det infällda blocket i nockbeslaget, men i övrigt väldigt likt din lösning. Jag har två kaskader inuti, dvs 4 ggr utväxling, motsvarande kindblock i framkant men leder haländen via block vid mastfoten till trimplattan istället för att ha den på bommen.

Jag tror inte det finns plats på min nyare bom att fälla in ett block i aktern som du har gjort.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomuthal

Inlägg av maja »

Mitt bomuthal är utanpåliggande. Två växlar vid bomnocken och två till mellan bom och mastfot. Fyra gånger kanske är litet, men gastarna har aldrig klagat. Frekvent justering under segling sker ju bara i lätt- och mellanvind. I hårdvind har man ju max sträckt ändå, vilket man ju kan sträcka upp innan man börjat segla. Om man skulle behöva dra under segling i frisk vind vid t.ex. en vindby, kan man ju alltid avlasta storskotet under några sekundet. Man kan även använda 8 mm i stället för 6 mm i sista taljan eller kanske bara skarva en liten bit där man drar för att få bättre grepp.

Den tvåväxlade horisontella taljan vid bomnocken består av en bygel, ett enkelblock som fästes till seglets halshorn och ett kindblock som skruvas fast till bomnockens ena sida. Den tvåväxlade taljan mellan bom och mastfot består av två enkelblock varav den smala tampen från bomnocken knyts i det ena och det andra sätts fast till mastfoten. Den tunna 4 mm tampen på bilderna är inte identisk, eftersom den är utbytt mellan tiderna då bilderna togs.

Fördelen med utanpåliggande bomuthal är att det är servicevänligt och att man kan kontrollera eventuellt slitage och skador varje gång man tittar på det. Den andra fördelen är att det är mycket enkelt att miontera. Jag har inte alls upplevt att det någonsin har varit i vägen.
Bilagor
Uthalstalja mellan bom och mastfot.JPG
Uthalstalja mellan bom och mastfot.JPG (33.8 KiB) Visad 15273 gånger
DSC00338_iten.JPG
DSC00338_iten.JPG (61.34 KiB) Visad 15276 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Bomuthal

Inlägg av Patrik Erlandson »

Snajsigt Vallan! Det där blir prima.
När jag läste detta gjorde jag snabbt likadant och åkte ner till båten och fotade.
Om bommen är kort kan man tänka sig att förlänga den genom att byta till ett större främre bombeslag och till och med en distans mellan mast och bombeslag. Sedan behöver man förstås flytta det aktre mätmärket.
Uthal under segling.JPG
Uthal under segling.JPG (160.98 KiB) Visad 15232 gånger
Dra i uthalet sittande på relingen
Dra i uthalet sittande på relingen
Sträcka Uthalet.JPG (159.49 KiB) Visad 15232 gånger
Greppa framför blocket och slacka kontrollerat sittande på relingen
Greppa framför blocket och slacka kontrollerat sittande på relingen
Slacka uthal.JPG (171.25 KiB) Visad 15232 gånger
I änden på uthalstampen (öglan) fäster jag en gummilina som går igenom storskotfästet och sedan fram igen till kicken eller halsbeslaget för att få tillräcklig längd och därmed svikt.
Senast redigerad av 1 Patrik Erlandson, redigerad totalt 9 gånger.
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Bomuthal

Inlägg av Patrik Erlandson »

Jag monterade blocket genom ett rostfritt bleck för att fylla igen efter originalblocket.
Bomnock Detalj ovan.JPG
Bomnock Detalj ovan.JPG (178.41 KiB) Visad 15213 gånger
Bomnock Detalj under.JPG
Bomnock Detalj under.JPG (138.73 KiB) Visad 15213 gånger
Inuti bommen ligger två enkelblock för att bilda en kaskad utväxling på totalt 8 ggr.
Utväxlingen inuti bommen i ljusblått
Utväxlingen inuti bommen i ljusblått
IF Miffo Uthal.jpg (21.4 KiB) Visad 15213 gånger
I skothornsringen i seglet bör det sitta en uthalstravare som glider i bomrännan och håller seglet ner mot bommen på ett konstant avstånd. Om det inte finns kan man sätta dit ett speciellt band runt bommen eller i nödfall knyta en tamp runt bommen.
Senast redigerad av 1 Patrik Erlandson, redigerad totalt 9 gånger.
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Bomuthal

Inlägg av Patrik Erlandson »

Hur fasiken tänkte jag när jag gjorde skissen på uthalet?
Inuti bommen ligger två enkelblock för att bilda en kaskad utväxling på totalt 8 ggr.
Första linan i aktern en 6mm Dyneemakärna om 99+99+2022mm + knut = 2300mm. Första utväxlingen skapas genom seglets skothornsring, 2:1. Rostfritt mot dyneema ger låg friktion. Lasten blir då halverad redan innan den går igenom bommen. I änden på linan, inuti bommen, fästes ett block med "working load" om 220kg (I mitt fall Harken Ti-Lite 40mm).
Lina nummer två är 1308+1020 = 2300mm 5 mm Dyneema kärna. Dubblering av utväxlingen 2:1 x 2 = 4:1. I änden ett mindre block med "working load" om 150kg (I mitt fall Harken Ti-Lite 29mm).
Tredje linan är en 6mm polyesterlina som halända. 257+257+1308+ca1500 = ca 3500mm. Ånyo en dubblering av utväxlingen 4:1 x 2 = 8:1.
Andra och tredje linornas fasta ändar är fästa längst fram i bommen för att komma åt dem då det främre bombeslaget tas bort.

Skissen visar tydligen det läge då uthalet är maximalt sträckt. Sedan vet jag att jag kortade haländen okänt mycket för att det skulle bli "lagom" under normal segling.
Slaglängden begränsas här, bortsett från själva haländens längd, av måttet "1020" i skissen, vilket ger 510mm på nästa lina och 255mm på själva skothornet, vilket skall vara mer än tillräckligt.

Ledsen om jag krånglar till det, men ni fattar kanske?
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
flash
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2010 12:02

Re: Bomuthal

Inlägg av flash »

Tack Alla för era förslag på olika sätt att fixa till bomuthalet. Nu skall jag sätta mig med min bom och komma fram till vilken som passar oss bäst. Är sugen på att få uthalet infällt i bommen för att bli av med ett trim att fastna i.
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Bomuthal

Inlägg av IF1426 »

I senaste numret av Praktiskt Båtägande (nr 4) finns en artikel om "Effektivare uthal" som verkar var utförd på en IF bom, den kan kanske ge ytterligare tips.

IF1426/ L-Å Andersson
Skriv svar