Spinnakerbom

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

leif
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2009 09:05
Ort: södertälje

Spinnakerbom

Inlägg av leif »

Ja, det gick ju bra att rigga även min gamla IF för spinnaker, vilket jag efterlyste tips om här och fick svar på för ett år sedan. En gammal spinnaker hittades via salutorget på IF-hemsidan och provsegling är gjord med varierat resultat, men tack vare erfaren gast slutade det lyckligt ändå. Mycket återstår för att riggningen ska bli bra, först måste dock en egen spinnakerbom införskaffas.
DÄRFÖR skickar jag nu ut denna fråga:
Är det bara att köpa en rakt över disk, fullt utrustad,
eller ska man behöva tänka på något, som till exempel fabrikat eller någon detalj i utförandet.
Längden 2530 mm, har jag hittat bland klassreglerna här på hemsidan, men var man mäter detta framgår dock inte.
/leif
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spinnakerbom

Inlägg av maja »

Klassreglerna refererar till Redskapsreglerna, som du hittar som en del i den svenska tryckta utgåvan av Kappseglingsreglerna eller på SSF:s hemsida.

Vad gäller spinnakerbommen, så mäts längden som en maximal totallängd, mellan den ena yttersta punkten till den andra yttersta punkten.

Det går nog att köpa antingen en färdig bom eller en byggsats. Fråga i affären där du brukar köpa båtprylar.

Ett alternativ är att du skaffar ändstycken och andra beslag i båttillbehörsbutiken och köper ett lämpligt eloxerat aluminiumrör i något välsorterat metallvaruhus. Men det kräver nog litet extra kunskap om sakernas ting.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
leif
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2009 09:05
Ort: södertälje

Re: Spinnakerbom

Inlägg av leif »

ok och tack maja!
men därtill funderade jag ju lite över om man ska tänka på något när det gäller
tillverkare, hur "krokarna" i ändarna ska se ut, sedan ska man väl ha någon lina
att dra i så man får loss krokarna, men det kanske bara finns en sorts bom så alla har lika
om man inte bygger sin egen bom förståss
/leif
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spinnakerbom

Inlägg av maja »

Det finns många typer av spinnakerbommar och ändbeslag, till vars och ens behov.

Besök någon stor båttillbehörsbutik och gör dig informerad, alternativt gå omkring på bryggorna i en större segelbåtshamn och kolla in segelbåtarnas spinnakerbommmar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar