Yttre vantinfästningar på If?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av smögenräkan »

Jag bytte nyligen röstjärn till de danska i veckan och det gick bra. Bra instruktioner men det enda som ej stod med var att jag fick fila lite på ett par båtbrickor för att de skulle ligga plant i mot aluminiumen och inte snett p.g.a. att en liten del av brickan hamnade ovan på låsblecket. Försänkte även litelitegrann på däck i hålen för sikaflexet och drog faktiskt fast direkt(det görs ofta i produktion). Sen fick jag se som nybliven och oerfaren if-seglare att öglan d.v.s. infästningen till yttre vantet stod vridet längs med båten och på styrbordsidan tvärs med båten(det här är förmodligen gjort vid tillverkning). Tvärs måste vara det bästa ur hållfasthetssynpunkt då är hålet längs med båten och vantskruven kan röra sig hur mycket som helst i sidled men på andra sidan är det tvärs och vantskruvan kan röra sig lite men min fråga efter allt tjat är om det påverkar hållfastheten eller om det inte spelar någon roll? Jag har extra nya såna här röstjärn/infästningar till yttre vant och det kanske är läge att byta? Håller de gamla från 1969 (yttre)?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror inte det har nån större betydelse om de sitter tvärs eller långskepps, men det ska sitta fast och inte kunna rotera.

Då spridarna ju håller ut den nedre halvan av toppvanten är draget ungefär lodrätt, både tvär- och långskepps. Hur mycket det sedan kan röra sig vid olika trim, olika vind och olika bogar är svårt att fundera ut. Men att läsidans vant hänger löst i hårdvind har nog många sett, så visst rör sig toppvantet ibland.

Är man orolig för att vantskruven ska böjas är ett gammalt knep att sätta toggles. Med sådana blir det ledat i båda ledder vid röstjärnet, och är nog nåt som långfärdsbåtar brukar göra för aatt undvika skador vid slussning, förtöjning vid kajer o dyl.

Jag har inga toggles. Är det någon dum båtgranne som förtöjer med spring i mina vant, förklarar jag genast att det är förbjudet, och flyttar det till ett skotblock.

På min båt har jag båda rösjärn för toppvant riktade långskepps, dvs bulten tvärskepps. Jag tycker det är snyggare så.

Jag bytte röstjärn för många år sen, både under- och toppvant.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av SWE2016 »

Jag har extra nya såna här röstjärn/infästningar till yttre vant och det kanske är läge att byta? Håller de gamla från 1969 (yttre)?
Jag förmodar att det är fråga om tidigare inköpta röstjärn för nya röstjärn till toppvanten går väl inte att få tag på idag. Jag ersatte mina som var deformerade (böjda) med 10 mm öglebultar inköpta på Hjertmans.

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av johan swe-1870 »

Går inte de vanliga röstjärnen längre att köpa? Det har jag misstänkt, faktiskt, då jag sett att de försvunnit från min affär. Men då jag ännu inte behöver byta dem, har jag inte undersökt det närmre. :cry:

Tips: tillverkaren Wichard har en "Eye nut" som jag tycker ser vettig ut:
extract ur Wichard-katalog
extract ur Wichard-katalog
eyenut.jpg (124.03 KiB) Visad 19863 gånger
Teknisk data på "Eye nut" gör att jag tycker den verkar mer lämpad än deras "Eye bolt".

Till eye nut får man förstås köpa lämplig gängad stång eller maskinskruv. Då kan man se till skaffa sådan med valsad gänga, inte skuren gänga, så minskar man risken ytterligare för brott.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Man kan t.ex. köpa en syrafast helgängad 10 mm bult av lämplig längd och bra kvalitet och såga av sexkantshuvudet. Man kan även sätta en svetsloppa mellan skruv och beslag så att skruven inte roterar i beslagets hål.

Men det bästa är att köpa en skruv som inte är gängad hela vägen, såga av huvudet och gänga precis lagom långt för inskruvning i beslaget. Därefter svetsar man ordentligt runt om. Det blir starkare, eftersom godset till en början inte är gängat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av johan swe-1870 »

Hämtat från "Dimensionering av konstruktioner i rostfritt stål", 2006 Euro Inox and The Steel Construction Institute, ISBN 2-87997-209-4:
Skurna gängor bör inte användas i mycket aggressiva miljöer (t ex marina)
beroende på potentiella problem med spaltkorrosion. Valsade gängor är också
att föredra, eftersom de i allmänhet är starkare än skurna och ger bättre motståndsförmåga
mot skärning i gängorna.
Jag tror att delvis gängad skruv har skuren gänga. Gängad stång eller helgängad skruv tror jag är valsad.
Om man som Maja skriver själv gängar en skruv blir den utan tvekan skuren.

Är det då viktigt med absolut högsta hållfasthet? Jag vet inte. Jag har själv specialröstjärn på undervant (då jag råkat ut för ett brott där) och standardröstjärn på toppvant (utbytta till nya men lika original, som säkert har skuren gänga).
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Valsad gänga är absolut att föredra. Men jag är inte helt säker på att en delvis gängad skruv alltid har skuren gänga. Men man kan se med ögat om gängan är skuren eller inte (t.ex. där den slutar). En valsad gänga ser mera "intryckt" ut.

Om man fräser ut hålets överkant en aning och svetsar ordentligt mellan stång och beslag, sätter man gängan i princip "ur funktion" och får en starkare konstruktion.

Anledningen att valsad gänga är starkare är att kallvalsning i sig ger högre hållfasthet och kompenserar för den mindre diametern inne i gängan. Man kan se det som att det är samma mängd material per tvärsnitts-enhet som om stången vore ogängad. Om gängan däremot är utskuren finns det både mindre material per tvärsnitts-enhet och en betydligt värre brottsanvisning (gängan blir vassare och radien inne i gängan blir därmed mycket mindre).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av smögenräkan »

Mina fick jag med när jag köpte båten(10 år gamla säkert fast oanvända)). 4st lite längre än inre röstjärnet och det står andersen på plastpåsen de ligger i så jag antar att det är orginal. Eller så har jag fel och det är öglebult som han lagt i paketen för nåt servicepack för vinschar el. så.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Andersen är helt korrekt. De tillverkade (innan) sådana bultar, både 8 mm och 10 mm diameter och olika längder. Så vitt jag vet är gängan valsad. De fanns att köpa i den vanliga båt-tillbehörs-handeln.

Jag har bytt mina undervant-röstjärn en gång till Andersen-bultar. Därefter bytte jag till den danska typen för några år sedan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av smögenräkan »

Marieholms varv i strömstad(Strömstads Marina) som uppgraderar och renoverar IF måste ha koll på var man får tag på infästningar eller vad man skall använda i stället.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Kanske det.

Men i sådana här fall tror jag inte att de har mera koll än någon annan. Om det t.ex. skulle finnas 10 mm Andersen-ögleskruvar för toppvanten att köpa någonstans, skulle de även finnas i tillbehörshandeln. Men jag vet att de har lagt ner tillverkningen, eftersom produkten försvann från deras hemsida för många år sedan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av smögenräkan »

Du har förmodligen rätt. De danska röstjärnen du säljer är dunderbra men för den som vill ha nya infästningar på andra ställen är det kanske läge att ta med de gamla och kontakta den lokale smeden. Medlemmar vill nämligen köpa mina. De danska ser också handsmidda ut.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Jag har rannsakat mitt minne.

Stålet ska vara av syrafast kvalitet AISI 316 ( SIS 2343 eller bättre). Brotthållfastheten är lämplig att vara s,k. 8.8, vilket betyder brottlast 800 N/kvadratmillimeter och sträckgräns 80 % av denna dvs 640 N/ kvadratmillimeter.

En 10 mm diameters skruv med kallvalsad gänga torde därför börja flyta vid dragspänningen ungefär 50.000 N (5 ton). Om skruven dessutom utsätts för ett böjande moment får man räkna litet på spänningstillståndet på själva ytan, eftersom belastningen blir sned. I de absolut flesta fall blir detta ett värre belastningsfall, vilket man ju konstruktören grovt missade för de från början monterade 8 mm undervantsbultarna.

Ett 6 mm toppvant har brottlasten cirka 2800-3000 kp och ett 5 mm toppvant 1800-2000 kp. Den statiska lasten är rekommenderad till högst 25 % av detta, vilket torde vara 450-500 kg för ett 5 mm vant. Så hårt spänner man nog sällan eller aldrig ett toppvant på en IF.

Därtill kommer de dynamiska lasterna, kanske max lika mycket som den statiska lasten.

Vant är tillverkade av kalldragen tråd, som är så hårt kallvalsad, att sträckgränsen har blivit pressad upp ända till brottgränsen.

Så eftersom toppvanten inte förorsakar något böjande moment på skruven, är det väl riktigt med en 10 mm bult av det här slaget. Med 50 % säkerhetsmarginal för arbetsbelastning blir det 2.5 ton för skruven och 1400-1500 kp för ett 6 mm toppvant. respektive 900-1000 kp för ett 5 mm dito.

När det begav sig kollade jag allt detta för Andersen-skruvarna. Jag gjorde till och med ett dragprov på en 8 mm bult för att verifiera materialet. Så om du har 10 mm Andersen-skruvar med valsad gänga, behåll dem som en värdefull reservdel.. 8) ...

För övrigt känner jag inte till ett enda fall där de ursprungliga 10 mm toppvantröstjärnen (med skuren gänga) har havererat. Vid kollision med samtidig avmastning brukar de böja sig kraftigt men inte gå av.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

Jag tänkte byta bultarna till toppvanten i vår när jag ändå ger mig på monteringen av danska röstjärn till undervanten. Styrbords bult kan vicka lite lite grann i sitt hål när man vibbar vantet så det är nog dags att fylla igen hålen och ta upp nya. Lika bra att få dit nya bultar också.

Vågar man köpa en enklare bult som denna? https://www.seasea.se/%C3%B6glebult-rf-m10-85mm

Wichards öglebult på bild längre upp i tråden kan köpas för 425kr stycket och har lite mer utförlig specifikation så det kanske är ett tryggare köp. Att köpa öglemutter och stång och lämna in för svetsning är inte heller några problem egentligen, vi har en svetsare på båtklubben. Sen om det är nödvändigt eller överkurs får ni gärna hjälpa till att avgöra.
Senast redigerad av 1 Andreas89, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

De ursprungliga beslagen för övervanten är formade till ett U. Den senaste varianten (och även den bästa) av dessa tillverkades av Andersen i Danmark. De hade valsad gänga, vilket är en förbättring/utveckling av de ursprungliga med skuren gänga. Tyvärr finns dessa inte längre sedan ett tiotal år tillbaka, och man ångrar nog litet att man inte köpte på sig ett par så länge de fanns i båthandeln.

Det finns liknade i båthandeln men med en ring isf. U för någon dryg hundring styck, men jag skulle nog först efterfråga en materialspecifikation innan jag valde sådana.

Ett tips i detta sammanhang är att fråga Seacamper om vilka beslag han använder till toppvanten i sin nytillverkning av IF-båtar.

Det är viktigt att man väljer stora brickor när man monterar beslagen, minst maxibrickor.Det ska finnas en aluminiumplåt under däck för avlastning av vantspänningen. Kolla så att det inte har läckt vatten och att kanske aluminiumet kring bulten har ärgat bort, och det är därför som dina beslag är lösa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar