Mastens placering på däck

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Mastens placering på däck

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag blev intresserad då jag läste genom två tidigare inlägg. Jämför följande båda bilder:

Bild

Bild

Mäter båda dessa verkligen in? :shock:
Den översta (droppformad Proctor) står väldigt lång bak, medan den understa (elliptisk Proctor) står väldigt långt fram.

Enligt klassregeln gäller:
  • C.8.2 MAST
    (a) Dimensioner
    (i) Avståndet från förligaste punkten av ett oskadat
    stävbeslag till skärningspunkten mellan rundhultets
    framsida och rufftaket ............................................... min 2930 mm....... max 2960 mm
Det betyder att där rimligen är ett intervall på 30 mm som masten måste befinna sig inom. Jag får nog ner och kontrollmäta båten i kväll! Den ena bilden ovan är från min båt. :!:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Mastens placering på däck

Inlägg av Schulanta »

Masten på den övre bilden ser ut att stå för långt bak på mastfoten tycker jag. Sitter inte mastbulten felaktigt monterad i fotens bakre hål för kickfästet? Notera att metallbeslaget sticker ut en bit bakom upphöjningen i rufftaket, så tryckcentrum borde ligga strax framför mitten av beslaget för att få jämn belastning på mastbalken.

Om jag inte minns fel ser min båt ut som den nedre bilden. Jag vet inte om det är rätt heller, för jag har nötningsproblem med min mastfot som jag tänkte ta upp i en ny tråd när jag har fotat(!) eländet.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mastens placering på däck

Inlägg av johan swe-1870 »

Puh :P
Det var nära ögat!

Bild

Min mast står på minimimåttet 2930 mm, eller kanske något större. Som jag förstår detta mäter min korrekt.

Det får vara viss reservation för mätprecisionen. Det är svårt att ta måttet, speciellt som jag har en del "slitage" i nosen:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mastens placering på däck

Inlägg av maja »

När man byter mast till en annan typ är det inte helt ovanligt att man får flytta mastfoten på däck för att få båten att mäta in igen.

Om båten har mätbrev är det ägarens ansvar att se till att masten kommer rätt vid ett byte. Tråkigt vore det väl om det visar sig att båten inte mäter in vid ett mästerskap och att man blir tvingad att masta av och justera beslaget.

Dessutom är det inte ovanligt, att mastbulten sitter i fel hål som på bilden som visar den något äldre typen av Proctormast. Masten ska sannolikt fram ett snäpp för att båten ska mäta in. Man ser även slitage på fästet, som indikerar att masten suttit längre fram innan. Dessutom blottlägger man väl då ett hål i foten för kickfästet, som nu verkar vara dolt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar