Sagg i förstaget

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Sagg i förstaget

Inlägg av Håkan IF-95 »

I detta forum har tidigare diskuterats hur man kan påverka sagget på olika sätt. Men min fråga är: Vilket sagg skall man eftersträva under olika förhållanden?
Håkan IF-95
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Sagget i förstaget beror ju väldigt mycket på i vilka förhållanden man seglar. Är det platt vatten och en jämn vind, kan man ha hårt förstag och väldigt plana segel, eftersom det då blir lätt att styra med en optimal infallsvinkel (anfallsvinkel?). Farten blir hög, men rorsman måste vara väldigt aktiv, hamnar man det minsta ur kurs, tappar man allt drag i seglen.

Är det grov sjö och byig vind, kommer båten att rotera i vågorna och det blir svårare att hålla rätt vinkel mot vinden. Då är det bättre att ha bukigare segel och ett mjukare förstag, så blir båten mer "förlåtande" och man får ett bättre och jämnare driv.
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Sagg i förstaget

Inlägg av Håkan IF-95 »

Jag är med på den pricipen men vad betyder det i absoluta tal? Det vill säga - stort sagg hur mycket är det? 10cm?
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag mäter aldrig mitt sagg utan bara riggspänningen "i vila". Men jag kan tänka mig att 8-10 cm är ett stort sagg. och någon eller några cm ett litet.

Vad som är lämplig förstagsspänning för olika förhållanden går t.ex. att utläsa ur North Sails Trimguide: http://www.ifboat.com/trimguider/north/ ... 202000.pdf
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Sagg i förstaget

Inlägg av Håkan IF-95 »

Sagget påverkas förutom av spänningen i stagen även av ansättningen av akterstaget, skotningen (och kickning) av storseglet och, som jag nyligen fått lära mig, även av hur mastfoten stöttas (kilas).

Sagget samverkar ju sedan med hur mycket man spänner förliket på genuan. Ett specialfall här är om man har ett wire-lik i seglet som ju blir ett extra förstag.

Eftersom sagget sägs vara avgörande för höjdtagningen tycker jag att det vore intressant att ha koll på det separat och vill gärna ha era synpunkter på hur man skall mäta/uppskatta sagget och vad man bör sträva efter.
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om du vill mäta sagget, ska du ordna med en referens i form av en rät linje mellan skothorn och fallhorn. Du kan t.ex. lägga dig ner på ryggen på fördäck med huvudet framåt och kika på förstagen medan du håller en linjal eller liknande i handen för att syfta den räta linjen. Sedan får du skatta med ögonmått hur mycket sagget är.

En variant på detta är att ta foton med t.ex. digitalkamera eller kameran i en mobiltelefon.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Sagg

Inlägg av Håkan IF-95 »

Om man under gång vill justera sagget (om vinden ökat till exempel) genom att ta hem på akterstaget så är det ju inte praktiskt att ligga fram på däck.
Vad tror du (ni) om att ha en mätlina fäst i en hake i förliket en bit upp (kanske 2m) och använda den att mäta avständet till ett vant och ta detta som ett mått på sagget? Detta är ju inte heller riktigt bra med en extra lina (eller en för varje bog) som kan trassla sig, men kanske när man håller på med fartträning?

En digitalkamera med datorinterface eller en webbkamera har jag faktiskt funderat på och förberett. Jag hade en ful ventil på fördäck som jag tagit bort för att den satt i vägen för cunninghammen och jag satte dit en plexiglasskiva över hålet. Hålet är kanske 30 cm bakom förstagets fästpunkt. Jag har inte testat ännu vad det kan ge, men förutom sagg så borde kan kunna få information om bukens läge och storlek. Jag tycker sådant här är väldigt spännande, men det tar ju tid. :D
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag hävdar fortvarande med en åsnas envishet att saggets storlek i sig inte har något betydelse, mer än att det inte ska vara större än nödvändigt. "Nödvändigt" betyder i det här fallet vad som krävs att hålla maximal höjd och fart, vilket i sin tur är beroende av seglaren skicklighet och båtbottens och seglens skick i övrigt. Man kan enkelt säga att det i allmänhet är lättare att styra och hålla fart med ett större sagg men man får offra höjd.

En skicklig seglare klarar av att hålla farten med ett vassare och planare segel, medan en mindre skicklig sådan tappar, t.ex. när vinkeln mot vinden blir för stor (fladder i lä) eller om man tappar koncentrationen för ett ögonblick och seglar för högt (inslag) eller att man stannar i en våg. För denne är det inte lönsamt med ett för plant segel, utan det är ofta bättre att hålla sig till ett mer förlåtande segel och därmed tappa litet men ändå inte så mycket.

Principen är enkel. Trimma ditt försegel så vasst som du tycker du klarar av i rådande förhållanden. Går det dåligt, runda till det litet mer. Går det lätt att styra, prova att lägga in en högre växel genom att vässa litet mer. När du får litet erfarenhet av detta kan du under seglingens gång ge order till gastarna att trimma och trimma om seglet till ett läge som passar dig för rådande förhållanden.

I hårdvind är det oftast en fördel att ha riktigt plana segel, särskilt storseglet. Annars kränger båten alldeles för mycket.Rundheten i genuans framkant får du då genom att spänna förliket hårdare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Sagg

Inlägg av Håkan IF-95 »

Jag är lika envis jag :)

Det är väl ingenting som är intressant i sig utom fart och höjd, men för att kunna arbeta mer systematiskt mäter man vissa saker som riggspänning osv. Tanken är att det bland dessa parametrar skulle passa bra att även ha med sagget.

Men jag kan ju ha fel, erfarenheten får visa så småningom. :)
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Sagg är lika svårt som riggspänning. Det finns ingen absolut sanning, bara ungefärliga principer och tumregler. Det är som skillnaden mellan laboratorieprov och verkligheten.

Å andra sidan har du helt rätt när du säger att man skulle kunna systematisera det hela för att få bättre kunskap. Men även det är svårt, eftersom väderförhållanden, trots att de tycks lika, alltid är något olika förra gången.. :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Mattsson
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 okt 2006 13:54

Inlägg av Fredrik Mattsson »

Kan inte låta bli att göra ett inlägg här. Min erfarenhet är att de flesta spänner sin rigg för hårt. Jag brukar under lätta och mellanförhållanden köra med ett riktigt löst förstag som jag, om båten ligger i hamnen med akterstaget släppt, kan röra ca 30 cm från sida till sida (om jag ruskar om det ordentligt). Detta funkar finfint i lättvind/mellanvind och framförallt när det blir lite skvalp. Med en effektiv akterstagssträckare kan jag ändå uppnå full spänning i förstaget om jag vill. Det fina med en lös rigg är att man alltid har möjlighet att växla ner ordentligt om man vill. Även dagar då det blåser bra brukar det uppstå vindhål och då är det livsviktigt att kunna öka effekten i seglet och detsamma gäller när man håller på att bli överkörd i lovart.
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Sagget

Inlägg av Håkan IF-95 »

Tack för dina synpunkter. Ju fler som bidrar till diskussionen desta mer intressant blir den!

Det är speciellt roligt att höra från någon som går utanför den vanligen använda trimningsmallen och det, vad jag förstår, med framgång!

Vad använder du för mastlut för resten?

Du säger att du när du vill det ändå kan få upp tillräcklig spänning i förstaget. Vad tittar du på för att avgöra hur mycket du skall spänna akterstaget?
Håkan IF-95
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Det viktigaste är ju att ha ett system med hur man trimmar. Det går ju ut på att ha fullt drag i seglen, ju fortare man seglar, desto planare kan man göra seglen. Vid ett visst läge börjar det bli dags att spilla vind, vilket man kan göra på många olika sätt. Det är svårt att säga exakt vad man skall titta på för att veta hur mycket man skall sträcka akterstaget t.ex. Det beror på hur mycket det blåser, hur tung besättning du har på kanten, våghöjd, fria vindar eller många skift etc. Glöm inte heller att olika segel har olika skärning också. I allmänhet kan man väl säga att det är erfarenhet och många timmar i båten som gör att man kan se och framförallt känna om det är bra drag i båten eller om den är "stum", vilket händer om du sträckt för hårt i tamparna.

Men jag håller med om att det vore bra om man kunde trimma efter en tabell, och sen vinna alla race...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Fanta SWE2634 skrev: Men jag håller med om att det vore bra om man kunde trimma efter en tabell, och sen vinna alla race...
Det räcker inte långt med en sådan tabell.. :( Du vet mycket väl att ett bättre trim än konkurrenten kan ge några båtlängder, men gör denne bättre vägval så blir du ändå en sjömil efter... :roll:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag tror att det var Buddy Melges som sa att "om man seglar snabbast, men åt fel håll, kommer man snabbt väldigt långt efter".
Skriv svar