Storfallet

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Pelle
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2008 19:52

Storfallet

Inlägg av Pelle »

Hej!

En dum fråga, kanske. Jag har en guldeloxerad proctormast (antagligen från 72) med endast stor- och genuafall dragna i masten. Genuafallet är draget högt upp på styrbordssidan och bryts nedåt. Under sitter en platta där det verkar ha suttit en vinch. Storfallet går ut lågt på babordssidan och bryts uppåt. Ska det vara så eller kan tidigare ägare ha bytt plats för att kunna bryta genuafallet till sittbrunn? Förstår inte själv vad som skulle vara poängen med att ha vinch till genuafallet som ju löper lekande lätt.

Storfallet går däremot väldigt trögt. Så pass trögt att jag får använda all kraft och lite trix för att få upp seglet. Är detta normalt? Storfallet är en 8 mm dyneemalina som är i bra skick. Linan verkar löpa väl i trissorna uppe och nere, även om trissan uppe säkert är dimensionerad för smalare vajer. Jag har inte travare, är det tillräckligt för att göra sådan skillnad? Jag fattar galoppen med bomhalet.

Hälsn.
Pelle
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Storfallet

Inlägg av johan swe-1870 »

De flesta halsar genua/fock fast och behöver därför winsch för att få tillräcklig spänning i förseglet. Många tar bort den på plattan på masten och använder en på rufftaket i stället.

Storen hissas till toppmärket och spännes vid behov antingen med bomnedhal eller cunningham och behöver därför ingen winsch, vilket du ju vet. Att din stor går så trögt verkar underligt.

Har du en mastfot som står på bulle på däck, dvs inte T-skena, har masten från början fått uttag för fallen. Jag är osäker på hur det gjordes 1972, då jag har nyare mast. Någon annan med sådan mast som kan svara?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
jens IF 294
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 nov 2008 10:57

Re: Storfallet

Inlägg av jens IF 294 »

Min mast är från 69 och står i en liten skål med en bula i mitten. Min fall går ut ur masten precis som du beskriver och som jag uppfattar så är det original konstruktionen. Lägger man storfallet med avhal runt knapen ovanför så kan man enkelt bräcka för att sträcka upp på slutet då det blir lite trögare.
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Storfallet

Inlägg av Patrik Erlandson »

Pelle,
Inte skall det behöva vara så trögt att hissa storen. Två orsaker skulle jag kunna tänka mig: Antingen är likrepet i seglet för tjockt för rännan eller så är fallen tvinnade runt varandra inuti masten.

Det första är tveksamt, men prova att dra seglet för hand.
Det andra borde du kunna känna om du drar fallet upp och neråt utan att seglet sitter i. Är det tvinnat, ta då ner masten och lossa det nedre mastbeslaget och lys in i masten och red ut fallen.

Patrik, mIFFo SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Skriv svar