Har jeg skrudd vantskruene for hardt?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Har jeg skrudd vantskruene for hardt?

Inlägg av Cleopatra »

Etter at jeg for første gang satte opp riggen selv i vår, merket jeg etter en tid at garderobeskapet til styrbord ikke lar seg lukke lengre, døren treffer ikke innenfor kanten. Jeg har slakket ut på topp-og undervant, og det hele ble bedre, men problemet forsvant ikke helt. Nå er jeg redd for at jeg har gjort skade på mastbalken...Toppvantene var strammet slik at de hadde strukket seg 3 mm over de nederste 2 metrene av vantene, slik jeg har lest er anbefalt for partialrigger, og ellers forsøkte jeg å følge de rekommandreinger som er gitt her på forbundets sider. Hva tror dere IF-kjennere om saken?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Har jeg skrudd vantskruene for hardt?

Inlägg av maja »

Det är normalt att skrovet deformeras litet när du spänner upp riggen. det deformeras (tillfälligt) ännu mer när man seglar i frisk vind.

3 mm på 2 meter är ungefär 15 % av brottlasten. Det borde en frisk IF-båt lätt klara av. Jag menar faktiskt att North Sail rekommendera ännu högre riggspänning.

Du kan enkelt kolla om mastbalken är skadad. Om du sätter an riggen med t.ex. 12-13 % av brottlasten (2.5 mm på 2 meter) och kontroller ar om riggen inte har tappat spänningen väldigt mycket efter litet segling i någotsånär frisk vind.

Annars rekommenderar jag att du antingen justerar dörren eller dörröppningen litet så att garderobsdörren går att stänga.

Med anledning av detta vill jag även tillägga att någon av mina småluckor brukar vara svår att stänga tidigt på våren på grund att lucklan blivit litet fuktig och svällt en aning. Men det problemet försvinner när det blivit varmare och torrare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Har jeg skrudd vantskruene for hardt?

Inlägg av Cleopatra »

OK Marek, takk for godt svar. Da har jeg noe å jobbe ut fra. Det har jo også vært en fuktig vinter her på Norges vestkyst (som vanlig!) så jeg håper det er det som er forklaringen på at skapet ikke kan lukkes. Skal prøve å justere døren.
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Har jeg skrudd vantskruene for hardt?

Inlägg av maja »

Sätt även in en vanlig elektrisk kupévärmare i ruffen och torka båten inifrån.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar