Är vant med Dyform godkänt enligt klassreglerna

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Är vant med Dyform godkänt enligt klassreglerna

Inlägg av Nils D »

Jag planerar att byta topp- och undervant i vinter, dels eftersom de antagligen är original och därmed väldigt gamla, och dels eftersom de är för långa efter att tidigare ägare förlängt förstaget till 8,40 m så vantskruvarna går nästan i botten när jag försöker trimma riggen.

Fått tips om att använda en stummare vajertyp som heter Dynema (eller Compact wire) istället för standard, vilket skulle göra att jag skulle kunna få en stummare och starkare rigg vid samma grovlek på vanten.

Men är detta tillåtet enligt klassreglerna? På sid 20 i reglerna står bara att det skall vara flertrådig wire och vilken minimidiameter de skall ha. Men räknas Dynema/Compact som wire?

Tar också tacksamt emot andra tips och förslag på vad jag bör tänka på i samband med bytet av vant.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Är vant med Dyform godkänt enligt klassreglerna

Inlägg av maja »

Dyform är OK (flertrådig Wire).

Dynerna är polyester med väldigt långa fibrer, vilket inte är tillåtet.

Dyform är onödigt Dyrt och endast intressant om man vill ha en stummare Wire med mindre wirediameter. T.ex motsvarar 4 mm dyform 5 mm vanlig Wire och 5 mm dyform 6 mm vanlig Wire.

Jag har vanlig Wire överallt, 6 mm diameter på övervanten samt 5 mm diameter på undervanten.

Om du funderar på att använda 5 mm diameter på toppvanten kan du välja dyform där. Men jag har även hört att dyform är "vassare" på ytan och sliter seglen mer än vant av vanlig Wire.
, Så här kanske det behövs wireskydd.

En för stum rigg blir svårtrimmad eftersom elasticiteten blir mindre och att därför toppvanten snabbare kommer att slacka i lä för samma spänning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Är vant med Dyform godkänt enligt klassreglerna

Inlägg av Nils D »

Tack Marek för klargörande svar om Dyform.

Men det du skriver så här förstår jag inte riktigt
maja skrev: 27 okt 2021 13:13 Dyform är OK (flertrådig Wire).
En för stum rigg blir svårtrimmad eftersom elasticiteten blir mindre och att därför toppvanten snabbare kommer att slacka i lä för samma spänning.
Borde inte en stummare rigg leda till att toppvanten i lovart sträcks mindre vid belastning och alltså masten därmed håller sig mer upprätt i förhållande till däck, vilket i sin dur leder till att toppvanten i lä slackar mindre? Har mycket begränsade kunskaper i riggeometri så tacksam för förklaring om varför min tanke ovan är fel.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Är vant med Dyform godkänt enligt klassreglerna

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag är också förbryllad.

Lävantets längd borde inte kunna minska mer än vad lovartsvantet töjer sig, utan snarare precis samma. Det borde betyda att spänningen i stumt lä- och lovartsvant är samma som i elastiskt lä- och lovartsvant. Så enda skillnaden skulle vara att en båt med stummare stående rigg seglar med masten mer upprätt än en med mer elastisk stående rigg. Eller tänker jag fel?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Är vant med Dyform godkänt enligt klassreglerna

Inlägg av maja »

Jag kanske har tänkt litet fel men kanske inte helt.

Läs i "Principles of yacht design" sid 192 - 193 och dess föregångare "Kompendium i segelbåtskonstruktion", sid 320 - 322 (L. Larsson mfl).

Där redogör man, trots fördelar pga minskad deformation hos ett styvare vant, för hur skrovets elasticitet och dess deformation vid riggens belastning sätter begränsningar på vad man kan vinna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar