Avmastning för nybörjare

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Avmastning för nybörjare

Inlägg av Ardina »

Det är första gången vi skall masta av vår IF och det känns väldigt spännande. Vi undrar om någon kan bistå oss med bra tips och trix. Finns det någon 10-punktsmetod? I vilken ordning skall vi lossa och lösgöra vant, häckstag och Profurl-rullen? Vi har en Proctor-mast som står på en mastfot i rostfritt med uppbockad kant men är osäkra på hur själva infästningen ser ut. Vi kommer använda oss av mastkran.

Kan någon hjälpa oss? Tack!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av maja »

Det bästa är nog att ni ber om hjälp av någon som har gjort det här många gånger. Så gjorde jag första gången jag mastade av.

Det är inte så noga att denne har vana från en IF-båt, eftersom proceduren är ungefär likadan för alla båtar.

Själv mastar jag numera av och på med masten hängande i spinnakerfallet. Det gör att manstens tyngdpunkt hamnar under upphängningspunkten, vilket den inte gör när man lägger en lyftsling under spridarna.

Proceduren torde vara ungefär den här. En del moment kan säkert göras i någon annan ording, litet beroende på eget tycke 8) :

1. Ta bort bommen och allt annat löst som sitter på masten och som kan komma i vägen eller skadas. Om man ka n klättra upp i mastkranen rekommenderas att ta bort windex och glas och lampa till en eventuell topplanterna.

2. Lossa akterstaget.

3. Skruva ut vantskruvarna till toppvanten några varv så att riggen känns ganska lös.

4. Skruva ut vantskruvarna för undervanten så mycket så att du kan lossa undervanten. Gör det symmetriskt med några varv på varje sida efter hand, annars kan masten böja i sidled och kanske skadas. När undervanten har lossats, står masten endast stagad med förstag och toppvant.

5. Sätt fast lyftkroken i spinnakerfallet eller med i en sling som läggs under spridarna. Spänn upp lagom mycket. Om du använder spinnakerfallet är det viktigt att det sitter ordentligt knapat i masten och inte är skadat.

6. Om du använder sling, se till att någon blir delegerad till att hålla masten upprätt.

7. Skruva ut alla vantskruvar så att toppvant och förstag är lösa.

8. Lossa förstaget. Se till att den som håller masten upprätt gör det. Spänn upp lyftkroken litet så att masten hålls upprätt.

9. Ta bort mastbulten om det finns en sådan. Annars lyfter du båten oxå.. :shock:

10. Lossa toppvanten. Nu hänger masten endast i lyftkroken och kan hissas upp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av FredrikH »

Ett litet tillägg till Majas råd: Om ni har rullgenua med förstagsprofil, bör en person avsättas till att hålla koll på enbart denna under avmastningen. Förstagsprofilen är mycket känslig och tål inte att böjas så mycket. Placera båten så att masten kan tippas bakåt i samband med nedtagningen, så blir det minst påfrestning på förstagsprofilen.

Lycka till! Är man bara tillräckligt många som kan hjälpa till brukar det gå bra. Jag brukar alltid haffa någon på bryggan om det behövs. Folk i hamnen gillar att hjälpa till. 8)
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av Ardina »

Tack Maja och Fanta för de tydliga och bra råden! Det känns tryggt att som IF-nybörjare kunna konsultera andra! Förhoppningsvis går allt smärtfritt!
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av Ardina »

Nu är det gjort! Jag tänkte bara återrapportera att allt gick bra! Igår mastade vi för första gången av vår IF i hård vind och ihållande regn på Värmdö. Vi följde råden (även om ordningen blev något annorlunda) och fick god hjälp av en kompis som har mastat av många båtar. Det enda lilla missödet var att vindexen kröktes något (ingen ville klättra upp i masten och plocka av den i vindar på 10-15 m/s). På tisdag lyfter vi!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var bra att det gick bra! Det är inte så svårt med en IF.

Mitt tillägg till anvisningarna:
Jag tycker det är bra att lyfta under spridarna. Det gör att den som håller masten på däck direkt när bulten i mastfoten är lossad kan få masttoppen bort från kranens vajer genom att flytta mastfoten föröver. Då kommer toppen akteröver vilket gör att windexen kommer längre bort från det farliga området intill kranens vajer.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av maja »

Enligt min erfarenhet är den största risken att masttoppen slår i själva mastkranen när folk går omkring på däck.

Själv tar jag alltid av windex och lanterneglas efter att varje år ha besett flera windexhaverier, både under påmastning och avmastning. Dessa verkar hända lika lätt när man lyfter under spridarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av Patrik Erlandson »

Även jag lyckades få ner masten i ett stycke förra veckan. Jag har ofrivlligt övat att ta upp och ner masten några gånger denna säsong av olika anledningar, men denna säsongens sista(?) avmastning gjordes i följande ordning:
1. Ta bort bommen
2. Placera en tillräckligt hög bock på akterdäck. Kanske 60cm, jag kan koll-mäta om nå'n vill veta.
3. Förtöj båten tätt mot kajen men med mastkranen någon meter framför masten. Man kan springa på och av båten utan risk för sabbad Windex.
4. Fäst slingen under spridarna, inte undervanten! Hissa upp slingen men låt den vara lite slack. (Tips! knyt i något i slingen ifall Du måste ta ner den igen innan masten är fälld)
5. Fäst fockfallet i halsbeslaget bakom förstaget. Safta hem tills sprinten går att få ur förstaget. Slacka sedan fallet tills masten hänger i mastkranen och koppla sedan ur fallet.
6. Jag tog bakänden på spinnakerfallet som kommer ur masten ca 2m över däck, annars knyt en lina på motsvarande ställe, tillräckligt lång att styra masten med när den är på väg ned. Eftersom båten är smalare än vad de flesta mastkranar är byggda för, kommer draget från mastkranen alltid dra masten ut från kajen. Linan är lagom för att hålla masten över centrumlinjen på båten.
7. Fira ned masten tills den vilar på bocken på akterdäck. Koppla ur alla vant och akterstaget. Skruva ur mastfotssprinten och lyft för hand masten dit du vill.

Proceduren förutsätter en mastfotssprint akterom mastens bakkant, vilket jag gissar inte alla mastfabrikat eller modeller har, jag hade tur.

Det som tog andra i båtklubben en halv dag och fyra personer, fixade jag ensam på under 14 minuter. IF - en ljuvligt hanterbar båt i alla förhållanden!

Ha de,
Patrik, SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av maja »

Proctormaster av äldre modell (cirka -72 och äldre) samt Seldénmaster har ingen mastfotsprint.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av johan swe-1870 »

Patrik Erlandson skrev:Det som tog andra i båtklubben en halv dag och fyra personer, fixade jag ensam på under 14 minuter. IF - en ljuvligt hanterbar båt i alla förhållanden!
Snyggt jobbat! Det är nog första gången jag hör om att rigga av ensam. :!:

Det måste jag kanske prova. Det är så kul att visa andra i hamnen hur enkelt det är att hantera en IF. 8)

Jag håller i övrigt helt med dig om att det är bra att se till att masttoppen har marginal till kranen genom att lägga båten bakom kranvajern och genom att lyfta/stötta under spridarna. I vår hamn har vi kranar som går att ställa så de passar till olika breda båtar. Mycket praktiskt!

PS. Gratulerar till SM-titeln!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av maja »

Själv förstår jag inte alls vitsen med att envisas med att ha Windex och eventuellt lanternaglas och lampa kvar på masttoppen och därmed riskera att kvadda dem om något går snett.. :?: ... De måste ju ändå av förr eller senare.

En sådan nödlösning torde väl endast vara nödvändig om man inte kan klättra upp i kranen... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Avmastning för nybörjare

Inlägg av johan swe-1870 »

Tips till dig som kvaddar windex: Spring inte omkring på båten så undviker du att masttoppen vinglar in i mastkranen! Och så slipper du anlita en ungdom att klättra upp och arbeta i toppen. :P

Det är nog så att det finns flera fungerande metoder att rigga av/på. Det gäller bara att använda sunt förnuft.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar