Hej
finns det någon som vet ett bra sätt hur man kan fälla masten när man inte har tillgång till en mastkran?
Fälla masten utan mastkran
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Det finns beskrivning på hur man gör detta i något (mycket) gammalt nummer av Medvind.
Som jag minns måste det vara en typ av mast med mastfortsbult, dvs. ingen gammal Proctor-mast av -72 års modell eller äldre och heller ingen Seldénmast. Man måste dessutom vara minst 3 personer, varav 2 ska gärna vara ganska långa och tillgång till en bred brygga.
Som jag minns måste det vara en typ av mast med mastfortsbult, dvs. ingen gammal Proctor-mast av -72 års modell eller äldre och heller ingen Seldénmast. Man måste dessutom vara minst 3 personer, varav 2 ska gärna vara ganska långa och tillgång till en bred brygga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Detta är ett mycket bra sätt att masta av och på båten, så gör jag alltid!
Som Marek skrev fungerar detta bara på master som har en bult i mastfoten.
1. Lägg båten med fören mot bryggan. Se till att ha en bra akterförtöjning. Rensa sittbrunnen på allt som man kan snubbla på, dra igen ruffluckan och stäng luckorna till akterstuven. Om man vill underlätta kan man ställa en bock på luckorna till akterstuven som man kan lägga masten på (inte helt nödvändigt)
2. Montera spridare, vant och stag på masten. Gör en knut på spinnakerfallet nere vid mastfoten, och låt spinnakerfallet ligga fritt, max utdraget. Montera windex och annat i masttoppen.
3. Bär ombord masten med toppen bakåt, likrännan nedåt. Sätt fast bulten i mastfoten, denna bult fungerar som ett gångjärn när masten skall resas upp.
4. Montera fast yttervant och undervant i röstjärnen.
5. Res upp masten. Detta går lättast om man är tre personer. Två på båten som reser upp masten, när den kommit upp en bit kan en tredje person som står på bryggan hjälpa till genom att dra i spinnakerfallet. OBS! Det är väldigt viktigt att man har balans när masten reses upp, den får inte gunga för mycket fram och tillbaka i sidled, då tar mastfoten stryk! När masten är uppe får man dra hårt i spinnakerfallet, så att förstaget kan bultas fast.
6. Montera akterstag, bom, trimtampar och segel, och segla iväg inför häpna åskådare som står i kön till mastkranen!
Som Marek skrev fungerar detta bara på master som har en bult i mastfoten.
1. Lägg båten med fören mot bryggan. Se till att ha en bra akterförtöjning. Rensa sittbrunnen på allt som man kan snubbla på, dra igen ruffluckan och stäng luckorna till akterstuven. Om man vill underlätta kan man ställa en bock på luckorna till akterstuven som man kan lägga masten på (inte helt nödvändigt)
2. Montera spridare, vant och stag på masten. Gör en knut på spinnakerfallet nere vid mastfoten, och låt spinnakerfallet ligga fritt, max utdraget. Montera windex och annat i masttoppen.
3. Bär ombord masten med toppen bakåt, likrännan nedåt. Sätt fast bulten i mastfoten, denna bult fungerar som ett gångjärn när masten skall resas upp.
4. Montera fast yttervant och undervant i röstjärnen.
5. Res upp masten. Detta går lättast om man är tre personer. Två på båten som reser upp masten, när den kommit upp en bit kan en tredje person som står på bryggan hjälpa till genom att dra i spinnakerfallet. OBS! Det är väldigt viktigt att man har balans när masten reses upp, den får inte gunga för mycket fram och tillbaka i sidled, då tar mastfoten stryk! När masten är uppe får man dra hårt i spinnakerfallet, så att förstaget kan bultas fast.
6. Montera akterstag, bom, trimtampar och segel, och segla iväg inför häpna åskådare som står i kön till mastkranen!
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Jag har tyvärr en gammal båt med lika gammal mastfot, så denna teknik blir aldrig aktuellt för mig.
Men samtidigt vill jag varna för detta med demolerade mastfötter. T-skenan är en sak, den går alltid att räta, men råkar man knäcka beslaget i masten får man ett allvarilgt reservdelsproblem. Det finns nämligen inga sådana fötter att köpa längre.
Så för ovana rekommenderas nog fortvarande en mastkran.
En bortglömd teknik som väsentligt underlättar av- och påmastning är att hänga masten i spinnakerfallet i stället för med en sling under spridarna. Då hänger masten snällt neråt av sig själv utan stöttning av någon person på däck, och allt går som på räls. Man kan t.o.m. klara det helt ensam.
Ett annat generellt tips är att komma till kranen tidigt på morgonen. Då finns där i allmänhet ingen kö.
Men samtidigt vill jag varna för detta med demolerade mastfötter. T-skenan är en sak, den går alltid att räta, men råkar man knäcka beslaget i masten får man ett allvarilgt reservdelsproblem. Det finns nämligen inga sådana fötter att köpa längre.
Så för ovana rekommenderas nog fortvarande en mastkran.
En bortglömd teknik som väsentligt underlättar av- och påmastning är att hänga masten i spinnakerfallet i stället för med en sling under spridarna. Då hänger masten snällt neråt av sig själv utan stöttning av någon person på däck, och allt går som på räls. Man kan t.o.m. klara det helt ensam.
Ett annat generellt tips är att komma till kranen tidigt på morgonen. Då finns där i allmänhet ingen kö.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983