skift af fald

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Thorbjørn, DEN 312
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2007 23:01

skift af fald

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

Er her nogen der har et fif til hvordan man nemmest skifter storsejlsfald? Jeg har idag wire+tov men vil skifte til dynema. Masten er monteret på båden og jeg vil jo helst undgå at skulle demontere den igen. Bliver det nødvendigt at klippe wirekovsen af eller kan jeg med lidt tålmodighed lirke den igennem huller og skiver i toppen og bunden af masten?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Fäst/sy fast en tunn draglina typ "steksnöre" eller persiennlina (som du kan köpa i den vanliga handeln) i haländan av fallet. Dra ut fallet ur masstoppen (från "vajersidan), så snöret kommer att "ersätta fallet. Lossa det gamla fallet från snöret och sy/tejpa fast den nya dyneemalinan till snöret istället. Dra tillbaka hela rasket igen, och det nya dyneemafallet kommer på plats.

Detta tar bara några minuter och du kan göra allt stående på däcket. Se bara till att fästa/sy fast/tejpa steksnöret ordentilgt och jämnt så att det inte fastnar någonstans.

Detta gjorde jag själv, men alldeles innan jag mastade på. Jag valde 8 mm Admiral Racing, vars elasticitetsmodul ungefär motsvarar vajerns. Alltsammas tog bara några minuter... :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Thorbjørn, DEN 312
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2007 23:01

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

Tak for svaret, det vil jeg prøve.
Bruger du kovs i det nye fald? Eller binder du bare faldet til en god Wichard-sjækel?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Man kan knyta en pålstek till schacklet. Om man är skicklig , så går det ju också att göra en splice. Se http://www.neropes.com/SplicingGuideChoice.aspx . Men det är väl ett "vintergöra" och kan nog vänta med det till seglingssäsongen har tagit slut.

Jag gjorde själv en pålstek plus en överhandsknop och tejpade fast den lösa ändan till fallet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar