Rigg till Marieholm 26

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

andboh01
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2020 12:40

Rigg till Marieholm 26

Inlägg av andboh01 »

Jag köpte min Marieholm 26 i år och har börjat segla. Riggen behöver en översyn, men som den nybörjare jag är är det mycket jag inte vet. Min tanke är att försöka förstå hur allt har varit konstruerat fån början och med hjälp av råd från andra mer erfarna rusta den till ett gott bruksskick.
Vet någon hur den varit i ursprungligt skick? Finns det bilder och instruktioner?
Jag har en Seldenmast ocg båten är från 1977

Mvh
Anders Bohman
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rigg till Marieholm 26 och förs

Inlägg av maja »

En s.k. stående rigg till en IF eller M26 är av en enkel typ av rigg med mast med ett spridarpar, bom för storseglet, över- och undervant, förstag och akterstag, och som finns på många andra båttyper. Om man jämför med t.ex.en IF-båt, torde väl enda skillnaden kunna vara längderna på stag och vant.

I masten är indraget fall till storsegel och försegel och i förekommande fall ett fall till spinnaker och en lina till spinnakerbommens upphal.

Dessutom finns en hel del mindre prylar, som t.ex. vantskruvar, skot, block, cleats, triminor etc.

Om du har någon kompis i hamnen, kan du kanske be om hjälp för att bena ut alla prylar och tampar. För det kan vara svårt så här på distans.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar