Byte av storfall

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Byte av storfall

Inlägg av olarosengren »

För närvarande har jag ett storfall av vajertyp, med ett schackel i den ände som ska haka i storseglet. Kardelerna har nu börjat gå upp, och jag antar att jag borde byta ut fallet.

Fråga: vilken typ av fall ska man byta till och vilken längd ska det ha? Har förstått av tidigare inlägg här på forumet att spectra- eller dynema-fall är att föredra(?) Kommer dessa med ett schackel i ena änden i så fall eller får man helt enkelt göra en pålstek? Masten är väl 10,5 meter hög...är i så fall cirka 22 meter en lagom längd på fallet?

Hur drar man fallet rent praktiskt? Jag misstänker att man måste ta bort schacklet ur vajerfallet för att det inte ska vara ivägen, och sedan syr man väl ihop fallen och drar genom, från toppen av masten och ner?

Tacksam för alla råd!

Hälsningar Ola
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Är det inte lättare att dra genom fallet andra hållet, dvs fästa det nya fallet i haländen på det gamla? Då slipper du demontera kausen som säkert sitter i vajeränden.

Om du köper ett färdigt fall kan du nog hitta det färdigsplitsat med schackel.

Annars kan själv göra en splits. Du känner dig väldigt nöjd när du är klar!

Tänk på att det inte är så mycket plats mellan en hissad stor och fallurtaget i masttoppen! En splits måste kunna gå in i trissan. En knop måste få plats utanför.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om kardelerna endast har börjat gå av i toppen (där falltrissan skaver) och fallet för övrigt är friskt och bra, kan du till en början överväga om det skulle fungera med att kapa fallet vid skadan och pressa fast schacklet igen. Detta blir säkert mycket billigare än ett nytt fall, och på så sätt skulle ditt nuvarande fall kunna leva mycket längre till.

För att kunna få in ett nytt fall (eller det befintliga efter att det dragits ut), kan man t.ex. knyta fast en persiennlina till haländan på det befintliga fallet och dra ut fallet från toppen. Sedan använder man persiennlinan som dragtråd.

Om du trots allt bestämmer dig för att köpa ett nytt fall kan du välja 8 mm Admiral Racing Dyneema eller en lina med motsvarande egenskaper. Med ordet egenskaper menar jag framför allt brottstyrka, vilket indirekt har med töjningen att göra. Även om brottstyrkan i sig inte torde vara särskilt kritisk för vilken 8 mm polyestertamp som helst, så ger en högre brottstyrka lägre töjning.

Lämplig längd på fallet beror litet på hur du tänker använda det (t.ex kunna dra ner det i sittbrunnen. Kolla på riggritningen som finns på hemsidan för att bilda dig en uppfattning. Tänk bara på att lägga någon halvmeter extra för en knut eller splits för schacklet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar