Hållare av Bom

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

olso001
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 feb 2019 13:01
Has thanked: 2 times

Hållare av Bom

Inlägg av olso001 »

Hej,

Som nybliven IF ägare kommer här en riktig amatörfråga: riggen har en liten tamp med krok som håller upp bomändan enligt bild.
Är tanken att denna sedan Kopplas ur när segel är hissat?
När/Hur kopplas denna ramp i/ur?

Mvh,
Olso
Bilagor
IMG-20200718-WA0002.jpg
IMG-20200718-WA0002.jpg (37.56 KiB) Visad 6638 gånger
20200719_073809.jpg
20200719_073809.jpg (116.69 KiB) Visad 6638 gånger
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hållare av Bom

Inlägg av Andreas89 »

"Hamndirk" kallas den och den är bara ett smidigt sätt att lyfta bommen ur vägen när du ligger i hamn.

När du ska hissa storen lossar du först hamndirken. Då ligger bommen ner i båten men storseglet lyfter bommen på egen hand när det hissats.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hållare av Bom

Inlägg av maja »

När man hissar storseglet från vindögat, är det inget som hindrar att man först hissar och därefter lossar hamndirken. P.s.s kan man, om man så föredrar, i detta läge först hänga upp bommen och därefter fira storseglet.

Om man inte vill att bommen ska falla ner i sittbrunnen i något läge (t.ex. om man har en ständigt uppfälld sprahhood), kan det vara praktiskt att montera en (permanent) masttoppsdirk. Det brukar finnas en bygel för detta ändamål, vilken i så fall sitter vid masttoppen, på mastens ena sida.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Hållare av Bom

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns nog olika sätt att göra detta. Jag använder hamndirken bara i hamn.

Innan jag hissar storen lägger jag ned bommen på sittbrunnssargen. När seglet kommer upp lyfts bommen av seglet. Jag tycker inte att det behövs någon dirk i detta läge, varken hamndirk eller toppdirk.

Vid nedtagning av stor släpper jag fallet och lägger samtidigt ner bommen i sittbrunnen eller på sittbrunnssargen. Efter att seglet rullats samman hänger jag sedan upp bommen i hamndirken om jag har sprayhood, annars låter jag bommen ligga kvar på sargen.

När jag har sprayhood fäller jag alltid ner den innan hissning eller nedtagning av stor. Vill jag segla med sprayhood fäller jag upp den efter att seglen har satts. Lite meckigt kanske, men det fungerar fint.

Om du vill ha en toppdirk brukar Proctormasterna ha en bygel på babordsidans topp och en liten aluknap nere i höjd med bommen som nog är tänkt för det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar