Mått vid beställning av ny stående rigg?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Mått vid beställning av ny stående rigg?

Inlägg av Nils D »

Mina topp- och undervant är av okänd ålder, i värsta fall från båtens byggår 1976, så jag tänkte det kan vara dags att byta dem. Förstaget är nytt efter Furlexköp för några år sedan.

Har flera frågor kring detta, efter att ha sökt på vår webb och i vårt forum utan att hitta svaren där.
1. Var kan jag beställa sådana? (Bor på ostkusten)
2. Är det bäst att utgå ifrån nuvarande vant och be om nya med samma mått, eller är det bättre att utgå från klassreglerna
3. Vilka wiredimensioner gäller för topp- och undervant?
4. Bör jag byta akterstag samtidigt, eller kan man behålla det gamla?

Tacksam också för annat jag bör beakta i sammanhanget som jag inte tänkt på att fråga om här.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mått vid beställning av ny stående rigg?

Inlägg av maja »

Nils D skrev: 17 feb 2019 11:07 Mina topp- och undervant är av okänd ålder, i värsta fall från båtens byggår 1976, så jag tänkte det kan vara dags att byta dem. Förstaget är nytt efter Furlexköp för några år sedan.
Eftersom vi i Sverige i allmänhet brukar lyfta av riggen ism. höstupptagningen, brukar vi även inspektera alla vant och stag en gång om året. Dessutom använder vi oss av flertrådig wire (i allmänhet 19 trådig sådan), så risken att alla kardelerna i en wire plötsligt går av är ganska liten. Själv har jag använt principen att byta om en kardel har gått av eller om wiren har blivit stukad på något sätt, och då byter jag parvis.
Nils D skrev: 17 feb 2019 11:07 Har flera frågor kring detta, efter att ha sökt på vår webb och i vårt forum utan att hitta svaren där.
Att det inte finns några svar på forumet kan vara att det hela inte är entydigt. De exakta vant- och staglängderna beror mycket på vilken riggtyp man har, vilka vantskruvar man använder, hur ändstyckena ser ut, om man använder toggles, hur mycket man lutar masten och hur hanfoten för akerstaget ser ut.
Nils D skrev: 17 feb 2019 11:07
1. Var kan jag beställa sådana? (Bor på ostkusten)
Om det inte finns någon lokal riggverkstad på orten, kan man köpa nya vant hos t.ex. Hjetmans. Om man är nöjd med längderna är det klokt att lämna in alternativt sända med de gamla vanten för att få rätt längd.
Nils D skrev: 17 feb 2019 11:07 2. Är det bäst att utgå ifrån nuvarande vant och be om nya med samma mått, eller är det bättre att utgå från klassreglerna
Se svar på 1.
Nils D skrev: 17 feb 2019 11:07 3. Vilka wiredimensioner gäller för topp- och undervant?
Klassreglerna anger minimumdimensioner för respektive wirediameter.

De man oftast brukar se på IF-båtarna är 3 mm diameter för akterstaget, 4 mm för undervanten, 6 mm för övervanten och 5 mm för förstaget, men även 5 mm för undervanten och 5 mm för övervanten förekommer. Dessutom har jag några gånger träffat på 7 mm förstag.
Nils D skrev: 17 feb 2019 11:07 4. Bör jag byta akterstag samtidigt, eller kan man behålla det gamla?
Akterstaget är inte särskilt mycket belastat, varken i tid eller vad gäller spänning. Så länge akterstaget ser fint ut och inte har några synliga skador, behöver det enligt min mening inte bytas.
Nils D skrev: 17 feb 2019 11:07 Tacksam också för annat jag bör beakta i sammanhanget som jag inte tänkt på att fråga om här.
Jag kan dra min egen rigghistoria:

Jag köpte min båt 1983. Förre ägaren informerade om att alla vant och stag var bytta inför säsongen 1980, men inga skriftliga bevis fanns på detta.

Inför säsongen 1990 upptäckte jag att några kardeler hade gått av på ett av undervanten, som var av diameter 4 mm. Jag bytte båda undervanten till 5 mm diameter för att få bättre livslängd och säkerhet. Sedan dess har jag haft dessa undervant på båten (29 år), och inga kardelbrott har konstaterats.

Inför säsongen 2017 ville jag ha ett förstag utan vantskruv, 8.40 m långt i enlighet med North Sails trimguide. Den befintliga lägden var cirka 8.30 m, bestående av förstag 8.05 m, 2 toggles 0.042 m samt en fullt utskruvad vantskruv. Eftersom det inte var så mycket skruvmån kvar på övervantens vantskruvar och att nu masten skulle lutas ytterligare litet till, skaffade jag nya, 5 cm kortare övervant. Samtidigt upptäckte jag att en kardel hade gått av på ena ursprungliga övervantet, så det passade ju bra med timingen för bytet (efter 37 år).. :lol: .

De ursprungliga övevanten var 7.90 m långa så vitt jag minns, och de nya blev således 7.85 m långa.Vid första påmastningen visade det sig att jag nätt och jämt kunde få dit riggbultarna, men efter en säsongs segling hade vanten sträckt sig något, så numera är vantskruvarna lagom långt inskruvade.

I höstas råkade jag ut för ett missöde med en annan båt. Jag fastnade med masten i dennas rigg och 3 kardeler i akterstaget slets av. Jag klättrade upp i en mastkran och klippte bort de utstickande kardelerna men en avbitare och är nu på gång att byta akterstaget. Dess längd mättes till 9.00 m så vitt jag minns.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mått vid beställning av ny stående rigg?

Inlägg av johan swe-1870 »

Mitt ursprungliga förstag var för kort och krävde toggles och vanten var så långa att jag drog vantskruvarna i botten. Efter ett masthaveri som orsakades av kollision med ett stort tungt sjömärke, beställde jag ny stående rigg. Då lämnade jag in de gamla delarna som förlaga, men lade till och drog ifrån längd där jag tyckte det behövdes.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Mått vid beställning av ny stående rigg?

Inlägg av IF1426 »

Har en kopia av ritning Nr1423, Rigg till IF, med Sunde`ns sign., vilken föregick den ritning Nr 1423-2, 2015-06-08,som nu finns i IF arkivet. Några mått uppgifter på wire-dimensioner som framgår i den ursprungliga
ritningen;
Övervant 5mm, undervant 4mm, förstag min 4mm, akterstag 3mm,( bör vara fritt att anv. grövre wire)
Den nu aktuella ritningen är mer avskalad och i ett sämre tryck, varför.
Ett allmänt råd skulle vara att kontrollera vantskruvarna, titta på gängan där vantskruven är dragen vid normal ansättning av riggen, är gängan där vikt, deformerad, i dragriktningen och hylsan kärvar när den skruvas ut mot den opåverkade gängan vid ändarna, då är det dags att byta ut dessa.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mått vid beställning av ny stående rigg?

Inlägg av maja »

IF1426 skrev: 19 feb 2019 21:08 Har en kopia av ritning Nr1423, Rigg till IF, med Sundéns sign., vilken föregick den ritning Nr 1423-2, 2015-06-08,som nu finns i IF arkivet. Några mått uppgifter på wire-dimensioner som framgår i den ursprungliga
ritningen:
Övervant 5mm, undervant 4mm, förstag min 4mm, akterstag 3mm,( bör vara fritt att anv. grövre wire)
Den nu aktuella ritningen är mer avskalad och i ett sämre tryck, varför.
Den äldsta riggritningen jag har tillgång till har beteckning 1423-1 och är från 1979-03-03. Det är en "blåkopia" i A2-format. På denna ritning finns vajerdiametrarna angivna, men det framgår inte överallt att det är fråga om minimumdimensioner. Men om man kikar i gamla klassregler ända från 1970 då IF-båten blev nationell entypsklass, så finner man att så är fallet.

Ritning 1423-2 innehåller förändringar, både tillägg och raderingar för att ritningen ska vara korrekt och relevant ift. klassreglernas förändringar. Vi har fått använda de tillgängliga verktyg som fanns vid respektive tillfälle. Det har inneburit nerskalningar till A4 för att kunna använda standard PC-program för editering. Detta gäller även andra ritningar som finns bifogade till klassreglerna.

Notera i detta sammahang att det alltid är klassregeltexten som gäller och att ritningarna endast har till funktion av göra det hela mera överskådligt. Det kanske inte är alla som känner till dimensioner och beteckningar i t.ex. Redskapsreglerna.
IF1426 skrev: 19 feb 2019 21:08 Ett allmänt råd skulle vara att kontrollera vantskruvarna, titta på gängan där vantskruven är dragen vid normal ansättning av riggen, är gängan där vikt, deformerad, i dragriktningen och hylsan kärvar när den skruvas ut mot den opåverkade gängan vid ändarna, då är det dags att byta ut dessa.
Klokt råd. Jag brukar tvätta mina i lacknafta och smörja dem på nytt. Då drar man inte i gammal skit när man spänner riggen på nytt och vantskruvarna håller i evighet. Mina är väl 30 år gamla nu, men de känns som nya i gängorna.

Och dra gärna i akterstaget innan du drar de sista varven på övervantens vantskruvar. Det avlastar övervanten och sparar gängorna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Mått vid beställning av ny stående rigg?

Inlägg av IF1426 »

I klassreglerna Avd. F / 5.4 finns uppgifter om de nu gällande min. dimensioner på riggwire.

L-Å Andersson
Skriv svar