Röstjärn under OCH över vants röstjärn

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 07 sep 2015 09:14

Röstjärn under OCH över vants röstjärn

Inlägg av S1811 »

Hej,

Har beställt för någon dag sedan de Danska under vants röstjärnen.
De kom i dag, det blir bra.

Kände att jag ville kolla topp vantens också BB sidan.
Det blev mindre bra...
BB var löst, små sprickor i GRP nosen i däcket.
När jag plockade bort järnet var det ett 14-16 mm hål för ett 10 mm järn.
Dessutom var BB järnet böjt inåt båt centrum, typ 30 grader...
SB var bara stort hål...

Nåväl epoxy är bra, 2ggr på BB. Endast en gång SB.
En stor injektion på bägge sidor med injektions spruta, ca 15 mml per sida som första, tape på undersidan.
Härdade fint, bort tape, två fint fyllda hål.

Borrade upp i dag, 3,5 mm, 4,5 mm, 6,5 mm, 8 mm, 9 mm, 10 mm i mål!
Träffade mitt i prick.

Väntar en vecka och sätter dit nya öglebultar 10 mm 3500 kg brottgräns.
Bägge raka...

Har någon haft problem med förstags infästning???

Mvh Mikael

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 35 times
Been liked: 27 times
Kontakt:

Re: Röstjärn under OCH över vants röstjärn

Inlägg av johan swe-1870 »

Helt rätt att åtgärda de röstjärnen, tycker jag.

Normal användning ska inte kunna kröka ett toppvantsröstjärn eller slita upp hål på det viset. Jag undrar vad som har hänt. Kan något ljushuvud ha använt toppvanten att förtöja eller bogsera båten i? Har båten kolliderat eller havererat sin mast någon gång?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 07 sep 2015 09:14

Re: Röstjärn under OCH över vants röstjärn

Inlägg av S1811 »

Hej Johan,

Hårt seglad är nog rätt begrepp.
Vad jag kan tänka mig är att BB toppvants röstjärn kanske är ett vinklat beslag.
Det syns ingen deformation av öglan, ej heller sprickbildning i svetsen mot skruven.
En möjlig orsak är att båten går under en brygga som träffar vantet lågt då skulle böjningen kunna uppstå.

Tog tjuren vid hornen och plockade bort bägge toppvantens röstjärn.
Bägge hålen var som en tratt, plåten är limmad på min båt så den sitter fast.
Slipade ur med en Dremmel och göt igen hela hålet med epoxy.
Efter en natts härdning borrade jag upp hålen igen, 3,5 mm, 5 mm, 7,5 mm 8,5 mm och sist 10 mm.
Det blev perfekt, mitt i plåtens hål.
Det var slut på 10 mm öglebult på 2 ställen men jag hittar nog ngt.

Jag kommer att limma dit dem med Sims och sätta najlock mutter i stället för plåt blecket.

De Danska undervants järnen kom i går, tog 3 dagar från beställning till i brevlådan, BRA.
Kostade en dryg tusing med frakt och moms för ett par, helt ok för mig.

Jag skruvar vidare till helgen, har dock bara 2 mans jobb att göra ensam...

Mikael

Skriv svar
cron