Livslängd på wire i rigg?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Hur länge kan man ha de samma wire'ne i riggen utan att byta dom?
Blir de utmattade eller håller dom obegränsat?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Nils D »

I många webbforum och liknande källor nämns ofta 10-15 år. Samtidigt som man påpekar att detta är vissa engelska försäkringsbolags praxis, och att belastningen på riggen är större i de vattnen än i våra, så riggarna här håller säkert längre.

Gissar att de flesta båtar jag seglat genom åren haft betydligt äldre stående rigg än 10-15 år utan att någonting har hänt ... men å andra sidan lyssnar jag alltid på väderleksrapporten och undviker situationer där riggen skulle utsättas för stora påfrestningar :-)

På min förra båt, en H-båt, märkte jag att några av kardelerna gått av i akterstaget och kollade upp priserna för att byta samtliga stag och vant 2005. Kostade drygt 2000 kr. Är väl lite dyrare nu, och kanske lite mer till en IF, men ändå en överkomlig summa, så det kan ju vara en billig försäkring mot mastbrott att byta om man ser spår på utmatting ... eller bara för att känna sig lugn och kunna njuta när vinden ökar och IF:en går som bäst.

Nils D
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Lasse L »

Bytte förstaget förra året för att passa rullen kostade 500 Skr.
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Har hört lite med en segelmakar-rigg spesialist här i Norge. Blev rekomenderad att byta alltihopa, och han skrev att wire är billigare nu änn för 2 år sedan. Han ville att jag skulle skicka den gamla wire'n så fixade dom nytt likadant, med strekkfisk å hela baletten. Jag har inte bestämt ännu hur det blir, men kanske över 40år gammal wire i de vatten jag seglar låter kanske dumt?

Ett annat problem som uppstår om jag byter är att jag måste ta ned masten. Ja här i Norge låter man masten stå på året rundt även på land. Är det svårt att få rätt trykk/spänn i riggen själv? Eller bör man ha instrument som mäter spänningen i riggen? Och är sådana instrument svåra att låna?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av maja »

Att masta på eller av en IF-båt är ingen konst, om man gjort det en gång tillsammans med någon som kan. Och det är enligt min åsikt nödvändigt att inspektera riggen minst en gång per år genom visuell inspektion av vanten, särskilt där ändstyckena är fastpressade och där det i regel händer att kardelerna går av.

Det finns olika sätt att sätta riggen efter en avmastning. Det enklaste sättet är att mäta upp vantskruvarnas längd före avmastningen. Men då ska man också ha ordning på var detta sitter. Och tar man av vanten, ska man även ha ordning på var dessa satt.

Själv tar jag inte av mina vant från masten och använder en enkel riggspännngsmätare typ Vajert för att kunna justera riggspänningen lite efter rådande förhållande. Men kanske detta är litet överkurs för en turseglare...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Betyder det att det inte är så himla noga för en turseglare som mej?

Jag seglar i mycket sjö och vind.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av maja »

Syracusia N-22 skrev:Betyder det att det inte är så himla noga för en turseglare som mej?
Det är viktigt att du har riggen rätt ansatt. Det ger ett bra utgångsläge till ett lagom och säkert grundtrim och gör båten balanserad och lätt att segla.

Men att hålla på att småjustera efter vind- och sjöförhållanden är nog litet "överkurs"..

Om man har 6 mm toppvant är en bra strategi att spänna dessa till 12-13 % av brottlasten, och att därefter spänna upp undervanten så att masten får en lagom kvarvarande böj på någon eller några cm. Om man har 5 mm toppvant, spänner man dessa litet hårdare, dvs. 15-17 % av brottlasten (för att få ungefär samma förspänningskraft som i 6 mm-fallet) innan man justerar undervanten enligt ovan.

Det går att mäta riggspänningen på ett ungefär genom att mäta förskjutningen av en punkt på vantet. En 19 trådig wire töjs nämligen 10 mm per meter längd innan den brister, dvs. 1 mm töjning per meter motsvarar 10 % av brottlasten. Om du tejpar fast ena ändan av en 2 meter lång tumstock till vantet och markerar andra ändans läge med t.ex. en spritpenna, kan du mäta dess förskjutning. Men det är ett ganska bökigt och oexakt sätt, framför allt därför att nollpunkten blir osäker. Så trots allt rekommenderar jag en mätare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Syracusia N-22 »

Ush, det hela värkar så kompliserat... :(

Får hoppas att det finns någon som kan hjälpa mej när det här ska ordnas... :roll:
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Andreas89 »

Vad säger ni om det här skavet på ena toppvantet? En tråd är till hälften av och den bredvid mer marginellt skavd. Någon halvmeter under spridaren.

Helt felfritt skick på vanten i övrigt.

Hålla ett vaksamt öga på det i sommar och byta i vinter eller byta direkt?
Screenshot 2021-06-22 at 16.20.20.png
Screenshot 2021-06-22 at 16.20.20.png (632.84 KiB) Visad 11510 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Nils D »

Andreas89 skrev: 22 jun 2021 16:43 Vad säger ni om det här skavet på ena toppvantet? En tråd är till hälften av och den bredvid mer marginellt skavd. Någon halvmeter under spridaren.

Helt felfritt skick på vanten i övrigt.

Hålla ett vaksamt öga på det i sommar och byta i vinter eller byta direkt?

Screenshot 2021-06-22 at 16.20.20.png
Jag har inga stora kunskaper om riggar, så ta det jag skriver nedan med en nypa salt.

Har seglat (på andras båtar) där trådar sticker ut som de gör på din båt utan att något hänt vid skärgårdssegling i labra sommarbrisar. Så jag gissar att om det är så du seglar behöver du troligen inte göra något åt det akut nu.

Samtidigt är det förstås ett varningstecken att vajern ser ut som den gör, så till hösten hade jag definitivt bytt inte bara det aktuella vantet, utan samtliga topp och undervant, eftesom de trolligen är lika gamla. Kostar småpengar jämfört med ett eventuellt masthaveri, helt bortsett från allt annat som ett sådant kan innebära.

Om det finns en mastkran inom rimligt avstånd från där du har båten i sommar hade jag personligen i en sådan situation beställt nya vant, men fortsatt att segla med de nuvarande till dess de nya levererats. Men bytt när de nya kommit.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Andreas89 »

Wiren är i övrigt i mkt bra skick, alla fyra vant är fina hela vägen och även när man lyser ner i terminalerna ser det bra ut. Det här är alltså inte en utmattningsskada som i de fall då man plötsligt hittar en löst hängande kardel utan ett skav från yttre våld.

Jag skulle tro att det är spridaren som skurit in i vantet vid förvaring eller transport. Jag köpte båten på land och fick vanten levererade med spridarna fastlåsta och då behöver man ju bara stöta till spridaren för att skapa en kink eller ett märke i wiren. Jag har vinterförvarat spridarna separat för att slippa denna risk.

Jag mastar på idag då jag måste se hur nuvarande toppvantens längd lirar med mitt nya förstag. När jag vet det beställer jag nog nya trots allt. Det duger inte att behöva undra över riggen när jag lagt så pass mkt energi på att renovera röstjärnsinfästningar och annat under våren.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av IF 2719 »

Det låter klokt! Det kan ju vara så att om du har längre förstag nu, så behöver du skruva betydligt mer på vantskruvarna och det kan finnas en risk att yttervanten är för långa och vantskruvarna går i botten.
Jag kollar och känner på mina vant på hösten. För något år sedan var ett undervant skadat och jag fixade ett nytt under vintern. Bytte inte hela riggen. Förstaget är nytt.

De fall av masthaveri som jag känner till (2st) har berott på andra omständigheter. Ett fall för något år sedan på Tjörn runt så blev en IF påseglad av babordsbåt och ett peke hamnade innanför akterstaget vilket resulterade i masthaveri. Sen känner jag till ett fall när svirvelbasen för det aktre spinnakerblocket brast i hård vind vilket resulterade i masthaveri (känner inte till om akterstaget sträckts upp för att stödja masten men det ska sträckas upp för att stödja i hård vind).

Marek är en person som har mycket bra koll på mast och stag. Jag skulle följa hans rekommendation!
Trevlig midsommar! Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av Andreas89 »

Det hela blev en icke-fråga då det tydligen inte gick att masta på efter byte till nya Hasselfors vantskruvar till toppvanten. De är lite kortare än de omärkta skruvar jag hade tidigare så nya längre toppvant hade fått införskaffas oavsett.

Glad midsommar och tack till er båda för respons!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Livslängd på wire i rigg?

Inlägg av maja »

Du kan alltid skaffa några toggles. Om jag minns rätt, så förlänger varje toggle vantet med cirka 25 mm. Man kan koppla flera toggles i rad.

På så sätt förlängde jag mitt alltför korta förstag med 50 mm.

För övrigt bör man byta vant och stag vid minsta skada. Även undervantröstjärnen bör bytas till den "danska" typen, såvida det inte är gjort innan. De ursprungliga kommer att gå av förr eller senare och då förorsaka mastbrott.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar