barduner

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

barduner

Inlägg av ntica »

barduner till IF ngn. som använder/använt? vill gärna ha lite tips ang. detta. (Nej tycker inte det är onödigt...så är den avklarad 8) ) lite bilder kanske också?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

En IF-rigg (gäller även M26) är konstruerad för att fungera bra i alla sammanhang utan barduner. Så varför skulle det i så fall finnas för vettig anledning att ha sådana?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Maja...Det satt på den traditionella folkbåten av ngn. anledning iallafall... kan tänka mig som "rigg förstärkning" x-tra säkerhet. i hårda vindar på långsegling. tips? länkar? synpunkter? bilder?
vore tacksam...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Så vitt jag känner till har den nordiska folkbåten endast enkla vant och fiolstag, dvs. inte ens spridare.

På moderna båtar används, så vitt jag känner till, backstag (som barduner ju benämns med mera modernt språkbruk) till att spänna förstaget på riggtyper där detta annars är svårt att åstadkomma. Ett sådant exempel på rigg är en lång, klen, däcksplacerad mast med tvärställda spridare och partialrigg.

IF-båten har en relativt kort och tillräckligt styv mast för att man ska kunna kunna spänna förstaget tillräckligt med akterstaget, bara man sätter an riggen korrekt. Ett sätt att hjälpa upp detta utan att behöva spänna undervanten så mycket är att klossa spridarna.

Backstag innebär också en viss risk för rigghaveri om man råkar att hantera dessa på ett felaktigt sätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Jodå... set en del äldre trä folker med Barduner, mer vanligt utomlands än här hemma. framförallt på långfärdsbåtar, större som mindre... Tror personligen det kan vara bra avlastning för riggen. & tänker sätta dit.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Det är din båt och du får sätta dit vad du vill och för övrigt göra vad du vill med din båt. För den är din.

Men för att andra båtar som ser ut ungefär som Nordiska Folkbåtar i träversion har backstag, betyder varken att de är äkta träfolkor som du har sett eller att det skulle vara bra på något sätt. Framför allt det du sett i utlandet torde nog inte vara några äkta träfolkor, eftersom de som finns utomlands till största delen anväds som kappseglingsbåtar.

Och för att det finns backstag på andra båtar betyder detta heller över huvud taget inget för en IF-båt.

När det gäller långfärdsbåtar menar jag att de absolut flesta jag har sett är utrustade med mastheadrigg. Det är sannolikt därför att denna typ av rigg är den mest robusta och minst komplicerade. Den typen av rigg är låg i förhållande till segelytan, har nästan inga trimningsmöjligheter och masten brukar i allmänhet vara en rejäl, tung och styv "lyktstolpe".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Om de jag sett är sk "äkta" träfolker vet jag ej. Men många partialriggade långfärdsbåtar finns det däremot. Kolla Fortissimon tex. 8/9delar om jag inte är helt fel på det?! gillar också masthead =enklare. Men nu har jag IF & får anpassa mig till den rigg jag har. tror fortfarande på barduner. ang. trimmning känns det helt meningslöst för mig = 0 intresse, då jag inte kommer att ha bråttom. Men känner ett behov av förstärkning av rigg, blir ant. också utanpåliggande röstjärn, då jag tycker kraften i däcket utgör ev.fara?! visst kan plasta dit knä osv...
ANg. Burdauner så gillar jag tanken att "de" sitter mer i jämnhöjd med förstag, istället för topp. vilket i sin tur bör avlasta betydligt bättre på rejäl läns i passaden tex.
Gärna fler synpunkter.
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: barduner

Inlägg av Gripen »

Om du känner dig i behov av backstag kan du ju montera dessa så att de är flyttbara. De kan sitta i en ögla framme vid vanten vid lungt väder eller vi kryss i trånga sund och sedan flyttas bak till en ögla längre bak när du känner att du behöver den extra stagningen.

Bara för att backstag är monterade så betyder ju inte det att trimbarheten försämras och även om du inte är intresserad av trimning så brukar en rätt trimmad båt vara bekvämare att segla än en dåligt trimmad båt (mindre krängning till exempel).

I Kryssarklubbens tidning På Kryss så fans det en artikel om en långfärds seglares tankar om hur man rustar en IF för långsegling. En av hans tankar var backstag.
Bilagor
IMG_0513.JPG
IMG_0513.JPG (87.52 KiB) Visad 17158 gånger
Senast redigerad av 1 Gripen, redigerad totalt 4 gånger.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Tack Gripen, vänligt! Detta påkryss nummer, ngn, som kan tänka sig sälja ev. kopiera avsnittet ? el. om lust, större filformat på bilderna Gripen? Skulle var oerhört tacksamt...

& detta var riktigt förståndigt!!! "Om du känner dig i behov av backstag kan du ju montera dessa så att de är flyttbara. De kan sitta i en ögla framme vid vanten vid lungt väder eller vi kryss i trånga sund och sedan flyttas bak till en ögla längre bak när du känner att du behöver den extra stagningen."...TAck!
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: barduner

Inlägg av Gripen »

Jag har tyvärr varken en bra kamera eller en skanner så jag inte möjlighet att skaffa fram bättre bilder. :cry:
Du får hoppas på att någon annan kan stå till tjänst.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Om du nu vill ha tag i det där numret av "På Kryss", kontakta kryssarklubben och köp det. De har säkert överexemplar. Det torde väl kunna gå på någon femtilapp eller så, men det borde väl en IF-båtägare ha råd med.

Då får du dessutom veta vem som skrev artikeln och kanske kan du knyta en personlig kontakt med honom....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: barduner

Inlägg av Gripen »

Tidningen är på kryss nummer 5-6 (stort sommar nummer) från 2010. Artikeln är skriven av en man som heter Olle Landsell.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Sökte på Kryssarsklubbens, på Kryss artikelregister, http://old.sxk.se/artreg/seek_mdb.asp

Sökte på författaren och fann 17 artiklar, dock ingen så sen som Gripen angav. Författaren verkar av någon anledning ha slutat sin produktion kring 1994. Men en artikel från just 1994 skulle kunna vara något i den stilen som Gripen beskriver.

Du ntica, varför blir du då inte medlem i Kryssarklubben. Du kommer ju att kunna beställa en massa artiklar alldeles gratis och kanske få bättre respons på dina funderingar än vad du kan få här.

Alternativt kan du avstå medlemskapet och bara köpa 10 artiklar för 100 kr. vid beställning vid ett och samma tillfälle, om du nu tycker det räcker. Men då missar du den mänskliga kontaktytan, som kan vara nog så värdefull.

Sök på Landsell, Olle . Det är viktigt med kommatecknet och mellanslaget mellan efternamn och förnamn. Sökmotorn får annars svårigheter med att hitta.

Som jag har förstått har författaren mest seglat omkring i sin Havsfidra, s/y Goodwin, dvs. inget som liknar en IF-båt eller någon annan båt heller. Men trots det verkar han väl ha blivit ansedd av något slags expert på långseglingar och fått uttala sig i tidningen om diverse andra båtars båtars egenskaper.

Lycka till med läsningen!
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Tack mina vänner. Tänker gå med i kryssarklubben ev. osk.?!
ang. Olle Landsell. EN av mina favorit böcker "I huvudet på en esamseglare" rekomenderas!!! Just i en Havsfidra Goodwin, samma båt som deltog i ostar med mgm. Matsson om jag inte minns fel?!
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: barduner

Inlägg av norling »

Åke Matsson seglade 2 st. Havsfidror, Goodwin I och II, legendarisk långseglare som även seglat Vega och Magnifik Midget på värdshaven på 60-talet när jag började segla. Olle Landsell har också seglat Havsfidra på långseglingar, numera seglar han IF. Både Åke och Olle sket nog i om backstag var original eller ej när det brallade i ute till havs... Min grannbåt här hemma- en IF har seglat upp däcket i höjd med vanten - det ser rätt obehagligt ut...
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Skriv svar