mast kvalite

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

mast kvalite

Inlägg av ntica »

Hej. Hittade inget ang. "mast" på sök. Är det ngn. skillnad på de olika masterna på IF? Har en gul/d eloxerad.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

Förmodar att så inte är fallet då?! Har nämligen hört att guldelox. var mer "bend/ trimm" vänlig? & läst att den del har knäckt sina master. Eftersom masten har ngr. år på nacken nu. Så är detta ett orosmoment. tänker även fästa dit maststeg. Var är det vanligast/ svagaste punkt på masten. strax ovan spridare kanske?
Har en tanke på förstärkning vid svag punkt/er se bild.
Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: mast kvalite

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns precis likadana guld- som silvereloxerade Proctormaster. De har den vanligaste mastfoten för T-skena med 2 hjul fram och 2 bak.

Sen finns det äldre guldeloxerade Proctormaster med mastfot med mastfot med "bulle". Dessa har ofta utanpåliggande spinnfall och lift.

Det finns också nyare Proctormaster med elliptisl profil istället för droppformad. De har mastfot med 4 ledade hjul i akterkant.

Slutligen tror jag det finns Seldénmast på en del nyare båtar.

Du bör ha en gammal guldmast med utanpåliggande spinnfall med tanke på åldern på din båt.

Jag vet inte om masterna har nån avgörande skillnad. I kappseglingsresultat finns alla olika master med.

Min personliga uppfattning är att ju äldre masten är desto snyggare är den. Men jag är lite konstig: jag gillar form till förmån för funktion. Jag tycker att de äldre masterna ofta har mer bearbetat utförande, beslag är svetsade istället för bara nitade, man ser att de krävt mer handarbete.

Jag har knäckt min silvriga droppformade Proctormast och seglar nu med en oval Proctormast istället. Att den första knäcktes beror inte på materialproblem utan på att jag styrde för nära en stor fet fartygsboj i Öresund. Den brast precis ovanför spridarfästet eftersom toppvantet på läsidan häktade fast i bojen.

Jag kan inte se vad din bild visar. Det ser mest ut som en mast som har blivit kapad i närheten av spridarna. Så ska inte någon IF-mast se ut.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: mast kvalite

Inlägg av Gripen »

Jag har för mig att båtar från 1967 har en egen mast typ där likrännan sitter bultad på utsidan av maströret och att man därför bara kan använda travare.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

oki... Har dock inte utanpåliggande mast ränna, "bulle" har jag däremot,typ ligga i "skål". vilket jag tycker verkar bra, lämpligt. ang den kapade masten på tidigare bild, så är det en reperation & förstärkning. Genom att lägga i skenor inuti masten & poppa fast det igen, så får man en väldigt stark mast på de utsatta ställena.
Tragiskt med ditt masthaveri i bojen, vilket trist öde...
bild på min mast:
Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: mast kvalite

Inlägg av johan swe-1870 »

ntica skrev:Tragiskt med ditt masthaveri i bojen, vilket trist öde...
Om man ställer upp vektorkalkylen korrekt undviks missödet. Det gäller bara att räkna rätt på avdrift och ström samt ha en lagom stor marginal för vågor, vind, krängning och rorsmans styronoggrannhet. :!:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: mast kvalite

Inlägg av Lasse L »

Masten gick av i fotstegets infästning.
http://lasselundell.se/if.html
mast-av1.jpg
mast-av1.jpg (106.36 KiB) Visad 16751 gånger
mast-av2.jpg
mast-av2.jpg (124.73 KiB) Visad 16751 gånger
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

Vilket tråkigt öde med din Mast också Lasse... hm. , Vad fäste du dessa masteteg med, samt storlek. på skruv popnit?
Har en tanke på att dela min mast & fälla i förstärkning/ev. ar. som på bild... vad tror ni om detta?
Bild
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: mast kvalite

Inlägg av Lasse L »

ntica skrev:Vilket tråkigt öde med din Mast också Lasse... hm. , Vad fäste du dessa masteteg med, samt storlek. på skruv popnit?
Har en tanke på att dela min mast & fälla i förstärkning/ev. ar. som på bild... vad tror ni om detta?
Bild
Köpte båten med trasig mast.
Återkommer om fotstegens mått och tjocklek på popnitarna.
Om mast stumparna inte är bortstädade i hamnen.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

Oki. Lasse. Såg att maststegen ant. var hemma smidda?! & misstänker att det är lite grövre popnit, ev. självgängad skruv. för att hålla fast stegen. skulle va intressant att veta.
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: mast kvalite

Inlägg av Lasse L »

ntica skrev:Oki. Lasse. Såg att maststegen ant. var hemma smidda?! & misstänker att det är lite grövre popnit, ev. självgängad skruv. för att hålla fast stegen. skulle va intressant att veta.
Har mätt upp stegen.
Borrhålen för blindnitarna är ca 5 mm.
Stegen är tillverkad i 4 mm * 31 mm alu.band.
Det finns 15 steg, som kan säljas, om priset är rätt. (60 st nitar att borra ur)
MASTSTEG.jpg
MASTSTEG.jpg (26.35 KiB) Visad 16649 gånger
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

Kan ev. vara intresserad.?! Men oroar mig lite ang. anläggningsytan på stegen mot masten, Kan tänka mig ngn. form av friktion när man kliver i dem?! kan ha fel men...
De på Hjertmans tex. har väldigt liten anlägg. mot mast vilket verkar bättre = stum & kan ej vridas.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: mast kvalite

Inlägg av maja »

Det där med friktion kan du glömma. Det har inte med den här saken att göra.

Anläggningsytan mot masten ska istället vara så stor som möjligt. Då blir trycket mindre.

En mycket liten anläggningsyta kan förorsaka ett enormt högt tryck med intryckning av fotsteget i masten och masthaveri som resultat. Jämför ölburken som är mycket böjstark så länge den inte den runda ytan trycks in av t.ex. ett smalt föremål.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

Maja.- tror också på stor anläggningsyta. OM!!! välvd så den ligger an & helt stumt mot gods! därav betydligt bättre med den mindre varianten som köps färdig i detta fallet!
& friktion uppstår om den INTE, ligger an som ev. de Lasse har, då du ant. trampar lite olika = vilket ger en form av rörelse/ friktion. såg också att infäst var 5mm. bättre med ngt. tunnare!
Är plåtslagare & svetsare till yrket.
MVH
Senast redigerad av 1 ntica, redigerad totalt 23 gånger.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

maja skrev:Det där med friktion kan du glömma. Det har inte med den här saken att göra.

Anläggningsytan mot masten ska istället vara så stor som möjligt. Då blir trycket mindre.

En mycket liten anläggningsyta kan förorsaka ett enormt högt tryck med intryckning av fotsteget i masten och masthaveri som resultat. Jämför ölburken som är mycket böjstark så länge den inte den runda ytan trycks in av t.ex. ett smalt föremål.
en till. den mindre kan inte ge ngn. intryckning i masten. OM det är stumt mot, masten spröd el. defekt. & om inte King Kong klättar i denna!
Skriv svar