Läckande IF-E

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

ingvarberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 aug 2011 09:39

Läckande IF-E

Inlägg av ingvarberg »

Jag har en IF-e -76 som tar in vatten vid gång, misstänker det kommer från motorn men hittar inget läckage vid motorn när den går. Läcker inte heller när den ligger vid bryggan, var kan det komma in? Har spolat med slang genom självlänsarna, där verkar inget komma. Det är inga små mängder, hela kölsinet var fullt upp över durkarna. Någon som har några förslag?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Läckande IF-E

Inlägg av johan swe-1870 »

Propelleraxelgenomföringen?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Läckande IF-E

Inlägg av Gripen »

Jag tror på kylsystemet!

På min pappas Omega 42 som har en volvo-penta motor (vet ej beteckning), så var det fel på utblåset för sjövattnet som kyler sötvattnet som i sin tur kyler motorn. Detta ledde till övertryck och det började komma stora mängder vatten från motorn.

Har du märkt om det kommer ut mindre vatten ur "avgasröret", då kan det vara detta problem.

Lycka till :P
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Läckande IF-E

Inlägg av s2451 »

Hej
Jag har IF-E S2451. Jag har haft samma problem. Det läckte in vatten flera år i rad. Mer och mer för varje år. Misstänkte att det kom in via propelleraxelgenomföringen men kunde inte se att droppade något där. Till slut blev det så mycket att jag var tvungen att ta upp båten. (25 liter per dygn). Hällde vatten i kölsvinet och kollade under båten om det kom ut vatten. Upptäckte att det droppade längst bak i kölen. Det var en spricka mellan skrovhalvorna. Tog båten till ett varv där dom åtgärdade skadan. Sen dess har det inte läckt någonting. Förra helgen var jag ute och när jag kom hem var kölsvinet fullt med vatten. Jag hade gått med motor i två timmar. Upptäckte då att avtappningsskruven för kylvattnet på avgaslimpan hade skruvat upp sig (vibrerat loss) så kylvattnet hade pumpats in i motorrummet. Lätt åtgärdat
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Läckande IF-E

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har också varit med om att en avtappningsskruv på kylvattnet vibrerat upp sig, dock inte på en IF. Det var en alldeles ny båt med en Yanmar motor. Jag vill minnas att det bara läckte vatten då man körde med motorn, så det var lite svårt att hitta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
iamsville
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2009 16:07

Re: Läckande IF-E

Inlägg av iamsville »

Hi, check the Gudgeons, the bolts that hold your rudder to the keel. I found mine leaking when one had come loose.
iamsville.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande IF-E

Inlägg av maja »

Om det inte läcker in när båtem ligger vid kaj, torde det väl varken vara propellerhylsan, någon spricka mellan halvorna eller en otät list kring motorluckan i sittbrunnen.

Kolla först om den läcker när du seglar (utan att ha motorn igång). Om inte, kör motorn vid kaj med öppen motorlucka på tomgång. Kolla om du kan märka varifrån läckaget kommer.

Om det trots allt skulle läcka vid propellerhylsan, kanske du kan hitta en bussning på axeln med ett vridhandtag, där behållaren under handtaget är fyllt med fett. En sådan bör man dra då och då ett halvt varv för att förhindra läckage.

Annars är ett vanligt ställe för läckage på alla typer av IF-båtar den genomgående bulten för nedre roderfästet. Det märker man oftast om kölsvinet fylls med vatten när båten ligger vid kaj utan att det regnar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Leo
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2011 08:31
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Läckande IF-E

Inlägg av Leo »

Detta passar kanske inte ditt fall, men ryms in under rubriken.

Vår IF-E tog in vatten under kojerna och i kölsvinet ganska länge (men i relativt små mängder) utan att vi lyckades hitta läckan. Vi tog in vatten speciellt när vi lutade mycket under seglatsen, så vi trodde vattnet kom in längs sidorna.

Efter att ha tätat om det mesta, hittade vi äntligen problemet: motorluckans tätning.

Vattnet kom in via motorluckan i sittbrunnen och rann in under kojerna akterifrån. Bytte ut tätningen och har sedan haft det torrt.

Jag ville bara få detta inskrivet i forumet. Hoppas det hjälper en annan IF-E ägare någon dag.
ingvarberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 aug 2011 09:39

Re: Läckande IF-E

Inlägg av ingvarberg »

Tack för alla tips, men det var den ena självlänsen som tydligen hade en spricka i slangen, som läcker vid lutning. Nu kommer nästa problem hur man kommer åt att byta dom? Någon som vet?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande IF-E

Inlägg av maja »

Om det inte går att nå slangarna genom luckan i sittbrunnsdurken, får du kanske lyfta ut motorn.

Det kanske finns verktyg som kan "förlänga" dina armar...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Re: Läckande IF-E

Inlägg av s2451 »

Svårt att komma åt självlänsslangarna utan att lyfta ut motorn. Själv har jag sågat upp luckor i botten på de aktre stuvfacken För att kunna kolla självllänsarna. Med luckor som går att stänga. Tveksamt att man kan använda dessa luckor för att byta självlänsslangarna. Det skulle nog funka att linda den läckande slangen med vulktape som en tillfällig lösning. Men enda lösningen är att byta självlänsslangarna
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Läckande IF-E

Inlägg av FredrikH »

Och jag som tyckte att det var tillräckligt trångt att komma åt att byta självlänsslangarna utan att det satt en motor i utrymmet...
Jag störde mig på att "tapparna" som går ner från sittbrunnens utlopp var så korta att det inte fick plats mer än ett slangklammer. Det fick bli ett klammer och en sträng sikaflex för att säkerställa att slangen inte ska glida av.
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Läckande IF-E

Inlägg av norling »

Jag borrade ur "tapparna" - alltså de korta plaststosarna i sittbrunnsdurken och satte dit försänkta bordgenomföringar, nu finns plats för dubbla slangklämmor!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Läckande IF-E

Inlägg av SWE1489 »

När jag bytte självlänsarna för ett antal år sedan passade jag dessutom på att gå upp i dimension.
Det är skönt att dom sväljer lite bättre om man är ute på havet!
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Läckande IF-E

Inlägg av Lasse L »

ingvarberg skrev:Tack för alla tips, men det var den ena självlänsen som tydligen hade en spricka i slangen, som läcker vid lutning. Nu kommer nästa problem hur man kommer åt att byta dom? Någon som vet?
Inga problem att krypa in och byta slangarna.
Monterat ur kranarna i dag.
Fastärgade orkade inte i den något obekväma ställningen skruva isär delarna.
Borrade bort "flänsen" på bordgenomförningen.
Se fler bilder på: http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
Krypinkranar.jpg
Krypinkranar.jpg (123.14 KiB) Visad 16916 gånger
Skriv svar