Slipning och målning av botten

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Slipning och målning av botten

Inlägg av olarosengren »

Vid upptagningen i år kunde jag återigen se att stora flagor av bottenfärgen helt enkelt fallit bort under sommaren. Antar att det finns färger som reagerar illa med varandra på botten, och det gick uppenbarligen inte att återgärda med två lager primer (vilket jag försökte med i våras innan sjösättningen). Nu måste jag väl göra något radikalt åt botten i vintern, som att slipa bort all färg intill gelcoaten. Lite frågor i samband med detta: Båten är gul, är då också gelcoaten under botten och på kölen gul (lite skraj för att jag kommer att börja slipa i gelcoaten...)? Vad ska jag sedan måla på innan själva antifouling-färgen? Epoxy pratade någon om, är det enkomponentsfärg eller tvåkomponents? Är det något mer än epoxy som jag ska måla på innan själva antifoulingfärgen? Tacksam för tips!
Hälsningar
Ola
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Du har gul gelcoat även på botten. Min gula IF-74 hade röd polygrund primer, vanlig på den tiden.

Mitt tips är att skrapa eller hyvla bort så mycket du kan. Med bra egg kan du skrapa ända till gul gelcoat. Då behöver du bara slipa lite röd primer där du missat. Att slipa är inte kul; det dammar förfärligt.

Jag är osäker på bästa grundfärg idag. Det sägs att lösningsmedelsfri epoxi är bättre, men jag tror det ställer större krav på temperaturen då den stryks.

Min båt fick VC TAR2 i många lager med VC17 ytterst i flera lager, men som sagt; detta kanske inte är det som anses bäst idag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

På tal om jämn och fin botten. Vad är egentligen bästa tips för den konkava delen av botten? Jag har under åren provat slippapper på rör och allt möjlig men det känns litet som B-lösningar. Occillerande rondelslip går bort. Då förstör man ju gelcoaten i det konkava området.

Någon som har bra tips?
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag använder en vanlig slipkloss av kork, på den lägger jag en scotch-brite-svamp (sån man har i köket). Sedan lindar jag våtslippapper runt alltihop och sätter igång att slipa. Det funkar bra tycker jag, även på de rundade delarna av skrovet.

Och kom ihåg: Du har ju hela vintern på dig!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Slipning och målning av botten

Inlägg av maja »

olarosengren skrev:Vid upptagningen i år kunde jag återigen se att stora flagor av bottenfärgen helt enkelt fallit bort under sommaren. Antar att det finns färger som reagerar illa med varandra på botten, och det gick uppenbarligen inte att återgärda med två lager primer (vilket jag försökte med i våras innan sjösättningen).
Det är inte ovanligt att antifouling fäster dåligt på epoxiprimer. Och gammal bottenfärg släpper ofta från underlaget när lagret har blivit för tjockt pga. överdrivet målande.

Om du inte har någon annan anledning att ta bort allt ända in till gelcoaten kunde du kanske försöka med att fräsha upp all kvarsittande bottenfärg genom att slipa bort det översta skiktet med 400-papper. Mattslipa de ytor där primern är blottlagd med 180-papper, så att den blir ordentligt matt. Måla de blottlagda ytorna (bara där!!) med 2 tunna lager antifouling.

Antifouling är till för att du inte ska få beväxning av fasta partiklar på botten som t.ex. havstulpaner. Slem och liknande får du ändå. Om du inte kappseglar och därför vill ha en väldigt jämn och fin botten räcker det att hålla beväxningen borta så långt att du inte får för stora besvär att får rent din botten vid höstupptagnngen.

Antifoulingen verkar så länge det finns något kvar. De aktiva substanserna lakas endast ut från det yttersta skiktet. Det är därför detta ska slipas bort för att blottlägga fräsh färg.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Fanta SWE2634 skrev:Jag använder en vanlig slipkloss av kork, på den lägger jag en scotch-brite-svamp (sån man har i köket). Sedan lindar jag våtslippapper runt alltihop och sätter igång att slipa. Det funkar bra tycker jag, även på de rundade delarna av skrovet.

Och kom ihåg: Du har ju hela vintern på dig!
Det tolkar jag som facit :D För några dagar sedan så tog jag en prommenad i Fiskebäck och idkade spioneri :oops: mot ett antal IF-båtars bottnar, bla din. Den ser imponerande jämn och fin ut måste jag säga. Jag har redan börjat därav att frågeställningen var aktuell när tråden dök upp.
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Re: Slipning och målning av botten

Inlägg av Sälö Knapp »

maja skrev:
olarosengren skrev:Vid upptagningen i år kunde jag återigen se att stora flagor av bottenfärgen helt enkelt fallit bort under sommaren. Antar att det finns färger som reagerar illa med varandra på botten, och det gick uppenbarligen inte att återgärda med två lager primer (vilket jag försökte med i våras innan sjösättningen).
Det är inte ovanligt att antifouling fäster dåligt på epoxiprimer. Och gammal bottenfärg släpper ofta från underlaget när lagret har blivit för tjockt pga. överdrivet målande.

Om du inte har någon annan anledning att ta bort allt ända in till gelcoaten kunde du kanske försöka med att fräsha upp all kvarsittande bottenfärg genom att slipa bort det översta skiktet med 400-papper. Mattslipa de ytor där primern är blottlagd med 180-papper, så att den blir ordentligt matt. Måla de blottlagda ytorna (bara där!!) med 2 tunna lager antifouling.

Antifouling är till för att du inte ska få beväxning av fasta partiklar på botten som t.ex. havstulpaner. Slem och liknande får du ändå. Om du inte kappseglar och därför vill ha en väldigt jämn och fin botten räcker det att hålla beväxningen borta så långt att du inte får för stora besvär att får rent din botten vid höstupptagnngen.

Antifoulingen verkar så länge det finns något kvar. De aktiva substanserna lakas endast ut från det yttersta skiktet. Det är därför detta ska slipas bort för att blottlägga fräsh färg.

Jag har intrycket av att det mest är de som använt den omhuldade lösningsmedelsfria epoxyn som får problem med vidhäftning medan de med epoxytjära inte får samma problem. Det är hela tiden nya rön. Förr kunde man måla bart laminat med epoxytjära nu tycks det vara otänkbart.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om man använder epoxiprimer (lösningmedelsfri eller inte) är det viktigt att måla på första lagret av antifoulingfärgen innan epoxin har härdat helt. Detta gäller även tjärepoxi. Annars måste man slipa bort översta lagret ordentligt för att få antifoulingen att fästa. När det gäller tjärepoxi, så blir dennna inte slipbar förrän efter någon säsong, så där är det extra viktigt.

Tjärepoxin fungerar så vitt jag vet bäst tillsammans med VC17.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

maja skrev:Om man använder epoxiprimer (lösningmedelsfri eller inte) är det viktigt att måla på första lagret av antifoulingfärgen innan epoxin har härdat helt. Detta gäller även tjärepoxi. Annars måste man slipa bort översta lagret ordentligt för att få antifoulingen att fästa. När det gäller tjärepoxi, så blir dennna inte slipbar förrän efter någon säsong, så där är det extra viktigt.

Tjärepoxin fungerar så vitt jag vet bäst tillsammans med VC17.
Enligt senaste rön från International så går inte VCtar 2 längre att måla på bart laminat/tunn gelcoat utan där skall man använda epiglass lösningsmedelsfri epoxy (som skall härda ut och sedan slipas) och sedan VCTar 2 . Det var detta jag avsåg.
Senast redigerad av 1 Sälö Knapp, redigerad totalt 17 gånger.
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Fick förklarat för mig en gång att epoxi som härdar i lite för låga temperaturer (vilket ju är väldigt vanligt här i Sverige på våren) bildar nån slags vaxaktig karbonat?-hinna utanpå sig. Den hinnan måste slipas bort om man ska få färg att fästa. Men man ska inte slipa ej helt uthärdad epoxi utan rejäl skyddsutrustning. Efter min epoxigrundning för några år sedan målade jag LeFant SPF. Det funkade bra första året. Andra året när jag målade började den flagna ordentligt. Tredje året ledsnade jag, tog bort all LeFant med kaustiksoda och tapetklister, slipade epoxiskiktet noga för hand och målade International Cruiser Eco. Den sitter kvar bra, flagnar inte, är lätt att måla på och funkar ganska bra här i Stockholm. Har kört den i 2-3 år nu.
hälsar...
Håkan
KJ
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 sep 2006 09:04

Re: Slipning och målning av botten

Inlägg av KJ »

maja skrev: Om du inte kappseglar och därför vill ha en väldigt jämn och fin botten räcker det att hålla beväxningen borta så långt att du inte får för stora besvär att får rent din botten vid höstupptagnngen.
Men om man kappseglar och vill ha en fin botten, vad gör man bäst då? Jag har Mille light idag och det funkar sisådär tycker jag.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det bästa är att ta bort all antifouling och primer och spackla och slipa botten jämn och len som en barnstjärt. Och därefter ska man ta upp båten var fjortonde dag för bottentvätt...jobbigt men kappseglingseffektivt och miljövänligt.. :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Peter SWE-1474 skrev:Det tolkar jag som facit :D För några dagar sedan så tog jag en prommenad i Fiskebäck och idkade spioneri :oops: mot ett antal IF-båtars bottnar, bla din. Den ser imponerande jämn och fin ut måste jag säga. Jag har redan börjat därav att frågeställningen var aktuell när tråden dök upp.
Det var ju bra :) Jag har själv inte hittat min båt i Fiskebäck ännu, så det är ju bra att veta att den finns där och är i skick. :D

Jag håller med Marek i frågan hur man håller båten i kappseglingsskick hela sommaren. Jag har inte stött på någon bottenfärg som är så bra att man kan ha en hård, slät yta samtidigt som det inte växer något. Att lyfta båten och tvätta ca var 14:e dag, alternativt att under sommaren dyka ned med en tvättsvamp och tvätta botten ofta är det enda som jag tycker fungerar.

Kanske finns det någon ny färg som fungerar, men jag är ju lite vidskeplig också, jag har ju alltid kört VC17, och jag vågar ju inte riskera att ändra något så att båtfarten försämras...
Skriv svar