Bytte ventiler til cockpit-drenering.

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Bytte ventiler til cockpit-drenering.

Inlägg av Cleopatra »

Jeg må bytte de to (antagelig originale) slusekranene. Jeg funderer på å gå over til kuleventiler i stedet. Noen som har erfaring med det?

Messing eller syrefast stål?
Hva ville dere valgt?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag rekommenderar att du i första hand skruvar isär och renoverar de du har. I allmänhet är det bara fråga om att byta de små O-ringarna på spindelaxlarna och smörja axeln med en klick av samma vattenfasta fett som du använder till utbordarens propelleraxel..

Om självlänsarna inte går att vrida, sätt några vinkorkar från undersidan i genomföringarna i bordläggningen och slå på en slurk vanlig matilja i varje självläns. Om några dagar brukar allt lossna och du kan då manövrera självlänsarna igen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Inlägg av Cleopatra »

Hvorfor vil du ikke bytte ut de gamle ventilene? Jeg kan ingenting om dette, men tenker at materialet i ventilene kan ha blitt svekket i løpet av alle disse årene, og at de kanskje bør byttes i alle fall, selv om jeg klarer å løsne dem igjen?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

De befintliga ventilerna är av god kvalitet. Det gäller åtminstone de som ursprungligen var monterade.

Om dina ventiler är original, så har de väl suttit där i över 30 år. Det enda som har hänt är att vatten har trängt in i spindelaxeln och förorsakat litet korrosion och kanske har en eller flera o-ringar gått sönder. Detta fixar man enklelt med de enkla åtgärder som jag föreslagit.

Så det finns därför ingen anledning att byta mot helt nytt. Ett sådant byte innebär ju mycket, mycket mera jobb och i det här fallet helt onödigt jobb.

Men i slutändan är det naturligtvis du själv som bestämmer vad du vill göra med dina triskande självlänsventiler. Mitt förslag är bara en möjlighet för dig att överväga och endast något som jag själv skulle ha gjort i din situation.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Inlägg av Cleopatra »

Ja, hvis det er unødvendig å bytte ventilene, er ingenting bedre enn det :D
Da kommer jeg i første omgang til å forsøke å løsne på de ventilene jeg har...så sparer jeg kanskje tid og arbeid til andre småprosjekter ombord :)
IF 1439
Skriv svar