Nya fönster

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

mikaelh
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 apr 2007 21:44

Nya fönster

Inlägg av mikaelh »

Hej!
Hur är erfarenheterna av 1970 år fönster?
De ser rätt trista ut, i gammal plexi med trötta svarta lister.
Någon som har förslag på en bra glasmästare och lämpliga lister?

Har just köpt min if och planerar att byta rutorna.

Mikael
Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 aug 2006 21:24

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Det ska vad jag läst mig till här finnas 2 st som gör såna där snygga alu-rutor. Jag har iaf hittat en firma i danmark, därifrån skulle det kosta 8000 Dkr med frakt och så till sverige. Ett annat alternativ är att köpa genom Göran Helmer, då landar vi på den inte oävna summan av strax under 8000 med frakt. Man kan ju fråga sig var Helmer köper sina rutor, kanske man kan hitta billigare nån annan stans. Billigt lär det inte bli i vilket fall, men man kan försöka rättfärdiga det för sig själv med att dom iaf håller bra mycket längre än ett par segel. ;)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Man ska även tänka på, att nya aluminiumlister inte brukar passa i det gamla hålen, och att man måste såga upp dessa en aning.

Ett bra budgetalternativ är att byta ut fönstren mot sådana med gummilister. Det finns dessutom lister för utanpåliggade rutor, vilket nínnebär stor säkerhet.

Jag gjorde så för ett år sedan. Jag valde utanpåliggande rutor. En glasmästare i Malmö fixade alltsmmans för 4.000:- inklusive borttagning av de gamla rutorna. Om du tar bort de gamla rutorna och listerna och gör ordentligt rent själv bör du komma betydligt billigare undan.

Det tar någon månad innan gummilisten har satt sig ordentligt i böjarna och fönstren blir helt täta. Det enda problem jag har haft sedan dess är att man ibland kan trycka ut den vita spännlisten med foten när man springer omkring på däck. Så man bör limma fast denna i skåran med t.ex. kontaktlim eller spricktätare.

Det finns en artikel i Medvind Nr 2 2000 om byte av gamla rutor med gummilister till nya likadana. Tidningen finns på den lösenordsskyddade medlemssidan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar