Vattenskadad mastbalk

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Ebba-Vera2120
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 maj 2020 13:52

Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Ebba-Vera2120 »

Hej!

Vi har, som flera andra i forumet, råkat ut för en vattenskadad mastbalk. Vår visade sig vara i princip helt vattenmättad, förmodligen som ett resultat av många års läckage genom däckskontakten. Träet verkar ha svällt så att plastningen har spruckit på några ställen.

Jag har med stort intresse läst Johans beskrivning av totalrenoveringen av InFinit invändigt och även beskrivningar från andra medlemmar som har tagit sig an mastbalken. Vi är i läget att vi precis har sjösatt båten och nu helst inte vill låta hela sommaren gå åt till renovering. Vi tänker oss därför minsta möjliga nödvändiga renovering nu och sen en mer ambitiös till hösten.

Förmodligen byter vi ut mastbalken enligt Johans beskrivning och återställer plastningen, men jag tänkte fråga först om någon har gjort några analyser av balkens funktion och bärighet och av vad som kan hända om vi fortsätter att segla med en dålig balk:

1. Förlorar balken så mycket bärighet om limningen släpper att man faktiskt riskerar ett brott på balken, eller handlar det främst om att den sviktar lite för mycket, så att man får dålig riggspänning?

2. Är plastningen en vital del av balkens funktion, d.v.s sjunker bärigheten kraftigt om vi skär bort plasten för att låta balken torka ut? Mitt antagande skulle vara att det framförallt är viktigt att lasten förs ner till mastskotten, d.v.s att det är god kontakt där och att övrig plastning inte är viktig?

3. Har någon, för att rädda en seglingssommar, prövat att segla med en stötta under en dålig balk? Stöttan kan ju förankras så att den sitter säkert, men ger ju delvis annan lastöverföring, så att man kanske riskerar att få skador på andra ställen?

Tacksam för tips och råd!

Petter
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Hmm, det låter inte roligt. :cry:

Din frågor är bra, men svåra att svara på. Det blir nog mycket gissande och tyckande och kanske inte så mycket säkert vetande. Mycket hänger på hur dålig din mastbalk är.

Jag tror efter mitt arbete att balken fördelar lasten på flera olika sätt. Det är nog inte bara så att den lägger all last ner på mastskottet. Eftersom balken är plastad i tak och ruffsidor, misstänker jag att en del av lasten också går via ruffsidorna ner till mastskottet. Så att ta bort lamineringen runt balken skulle jag inte göra. Låt den hellre vara blöt en säsong till.

Balken ska vara sammanlimmad för full styrka. Släpper limningen mellan 18 mm - bitarna eller mellan plywood-skikten, är balken svagare. Är träet vattenskadat är balken inte så styv och bärig som den ska vara. Du märker det på riggspänningen och på att rufftaket sviktar eller kanske det rent av syns på ruffens utsida.

Du kan överväga att sätta in en stötta under balken i år för att rädda säsongen. Men du måste ta ner innermodulen runt förpiksluckan för att ge stöttan tillräckligt bra kontakt med balkens undersida. Innermodulen går inte att ta ut ur båten, så den får du leva med i förpiken denna säsong. Dessutom är det väldigt svårt att komma in och ut ur förpiken med en stötta under balken. Du måste också segla utan den främre durken på plats, för stöttan måste förstås ha bra kontakt med kölens ovansida.

Det kanske trots allt är bäst att ta tjuren vid hornen och ge sig på ett byte av balk. En fördel med att göra det nu är att temperaturen lämpar sig för plastning. Men det kostar nog en månad av säsongen.

Ja, det är inget roligt läge! Låt oss höra vad andra har att säga!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Ebba-Vera2120
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 maj 2020 13:52

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Ebba-Vera2120 »

Tack Johan! Tack även för en fantastiskt detaljerad och pedagogisk redovisning av ditt renoveringsprojekt - mycket givande att läsa och ovärderligt för oss andra som måste ge oss in i delar av det.

Jag har tagit bort större delen av plasten på balkens undersida och nedre delen av kanterna. Den är mycket blöt, hela balken, trots att läckaget tydligt har kommit lokalt från däckskontakten. Vatten sprutade ut med tryck när jag sågade upp plasten. Konstigt nog är träet hårt och friskt och ännu ser jag inga sprickor mellan plywoodskivorna, men det kan kanske komma när balken torkar.

Jag tror att du har rätt i att lasten tas ner på flera sätt och att den låda som inplastningen bildar är del av styvheten. Planen är nu att vänta och se vad som händer när balken torkar och sen antingen behålla eller byta ut och därefter återställa inplastningen.

En fråga till: Om ändå kontakten mellan mastskotten och balken är viktig, hur säkerställde du den? Jag antar att det är svårt att få helt perfekt passning mellan den nya balken och skotten. Fyllde du mellanrummet med något?

Tack,

Petter
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Spalten mellan balk och skott är svår att fylla på samma sätt som när båten byggdes.

Jag är inte säker men jag tror att varvet laminerade fast balken på däcksmodulen medan den låg upp och ner. Skottet tror jag varvet laminerade fast i skrovet. Sedan tror jag man vände däcksmodul med balk och lade den på plats ovanpå skrov och skott. Det betyder att mellan balk och skott finns det laminat. Sedan laminerade man balk mot skott, fast egentligen bara på de åtkomliga delarna inne i ruffen.

När man sedan i efterhand byter mastbalk får man efter bästa förmåga försöka få bästa möjliga passform mellan skott och balk. I det mellanrum på 2-4 mm som inte går att undvika tryckte jag in en blandning av epoxi och pulverfyllmedel. Det går inte att få in glasfibermatta och plast, så man får klara det med plast med så mycket fyllmedel man kan få in där.

Något annat sätt kom i alla fall inte jag på. Istället var jag noggrann med lamineringen mot både skott, tak och ruffsida och lade där på fler lager än vad varvet gjorde, i nån slags förhoppning att det skulle kompensera för den kanske sämre bärigheten mellan skott och balk.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Ebba-Vera2120
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 maj 2020 13:52

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Ebba-Vera2120 »

Det låter rimligt. Tack! Jag återkommer kanske lite längre in i projektet :)
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av tomm »

Hej,

Vi har ännu inte märkt några tecken på att vår mastbalk skulle vara vattenskadad.
Vill dock vara förutseende och höra med er vad ni tror om vår igensatta däckskontakt vid mastfoten.

Rent estetiskt så ser det inget vidare ut men det som oroar mig mest är att fyllningsmaterialet ser ut att ha krackelerat. Vad kan det vara för material som använts?
Hade ni gjort något åt detta?

Allt gott,
Tom
Bilagor
IMG_2386.jpg
IMG_2386.jpg (96.84 KiB) Visad 15562 gånger
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Jim »

Är det inte fogskum som man fyllt hålet med innan man spacklat/plastat igen det?
Är det mjukt när du sticker i fyllningen med en skruvmejsel? Om det skulle vara fogskum så kan du skrapa bort det så att du kan se statusen på träet i mastbalken.
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av tomm »

Tack för svar Jim,

Ska känna på materialet i helgen.
Menar du att det mörkare materialet kan vara fogskum? Eller att det är plast/spackel som eventuellt har fogskum under?
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Jim »

Jag tycker det ser ut som gammalt fogskum, det som är gulbrunt, förmodligen har man spacklat eller plastat ovanpå men lagningen har släppt och nu är det bara fogskum kvar.
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Andreas89 »

Jag försökte spana in min mastbalk idag när jag ändå hade taket nere och det finns ett litet skumt område.

Sprickan går in till balken och man ser lite lösa fibrer där inne.

Mastbalk3.JPG
Mastbalk3.JPG (57.14 KiB) Visad 12816 gånger
Det är som ett rektangulärt område med en spricka i varje ände och (delaminerad?) flarnig plast emellan.

Mastbalk2.JPG
Mastbalk2.JPG (60.02 KiB) Visad 12816 gånger
Vid kontakten vet jag inte om man kan säga så mycket.

Mastbalk4.JPG
Mastbalk4.JPG (117.81 KiB) Visad 12816 gånger

Är det något ni tycker borde undersökas närmare? På däck ser man att däcket säckat ihop en aning på styrbord sida om mastfoten men inget dramatiskt. Riggspänningen kan jag inte uttala mig om då jag inte har så mycket att jämföra med.
Senast redigerad av 1 Andreas89, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Intressant!

När jag tog bort min gamla mastbalk och gjorde en ny, hittade jag också ett liknande rektangulärt ställe på den gamla balkens mitt. Det var samma märke på balkens båda sidor, både på framkant och bakkant. Vid märkena såg det nästan ut som att det saknades laminat och att det bara var igenfyllt med någon slags grov brunaktig spackelmassa.

En teori skulle kunna vara att de rektangulära märkena är rester från tillverkningen av båten. Kanske har ett rejält verktyg klämt åt på var sida av balken för att trycka fast den mot däcket vid lamineringen när däcket tillverkats upp och ner i en form. Efter härdning har det kanske också använts för att lyfta loss däcket ur formen. Kanske har det också använts för att vända däcket rätt och i samband med att däcket placeras ovanpå skrovet. På något sätt måste ju de här olika delarna ha sammanfogats på ett rationellt sätt.

Hur känns träet vid kontakten?

På bl a denna bild syns det rektangulära märket efter att jag har tagit bort laminatet, strax till vänster om balkens mitt:
Bild

Fler bilder finns i Renovering av InFinit
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Andreas89 »

Se där!

Min båt är bara nio segelnummer äldre än din och verkar ganska identisk på många andra sätt så det hela låter väldigt logiskt.

Jag får peta lite med kniven imorgon och se hur balken känns.

Skrovklädseln i förpiken är lite ivägen för att ta ner den skymmande plastkåpan så det var skönt att just det märket kanske inte behöver undersökas vidare.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Min gamla mastbalk ser ut så här på framsidan:
mastbalk försida
mastbalk försida
DSCF4438.JPG (164.87 KiB) Visad 12744 gånger
och så här på aktersidan:
mastbalk aktersida
mastbalk aktersida
DSCF4437.JPG (165.62 KiB) Visad 12744 gånger
Märke efter ett troligt verktyg syns ganska tydligt, trots att balken har förlorat lite trä vid demonteringen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Vattenskadad mastbalk

Inlägg av Andreas89 »

Tack för bilder!

Då har vi nog samma märke i balken.

Jag stack kniven i min balk vid kontakten igår och den är lite mjuk. Inte rutten så den faller isär men inte torr heller.

Det är nog ingen panik för mina behov men kanske nåt att ha i åtanke på sikt.
Skriv svar