Förberedelser innan bottenmålning?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Daniel B
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2018 18:20

Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av Daniel B »

Hej,

Vi ska ordna till botten på vår båt för första gången sedan inköp och undrar hur ni tycker vi bäst bör gå till väga. Vi har inte så många helger innan iläggning så vill kunna göra det så snabbt och välgjort som möjligt.

På bilden ser ni att det är många lager och vi undrar hur mkt förberedelser vi behöver göra innan primer och bottenfärg?

Allt gott
Daniel
Bilagor
bottenmålning.jpeg
bottenmålning.jpeg (236.24 KiB) Visad 18194 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av maja »

Även om man kan ta fel när man bara ser en bild av ytan, så verkar det som om gelcoaten är krackelerad och t.o.m. helt borta på flera ställen.

För att åtgärda detta krävs en stor insats av tid och resurser. Det räcker alltså inte med några helger...
Jag tror att, för att göra det ordentligt, så måste hela gelcoaten avlägsnas med t.ex. blästring och, efter att den torkat ut ordentligt, botten därefter målas med flera lager epoxi.

Om du avser att använda båten i sötvatten, skulle man kanske bara låta det vara och sjösätta som det är. Jag tror inte båten blir sämre för det. Under tiden kan man kanske fundera på vad man ska göra på litet längre sikt. Om båten används regelbundet och länge i saltvatten kan man slipa lätt över hela bottenytan och måla fläckvis med någon billig självpolerande antifoulingfärg typ Biltema.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av Nils D »

Jag är lite mer optimistisk än Marek, och tolkar bilden som att det "bara" är en massa lager av bottenfärger som lossnat olika mycket, men att gelcoaten är intakt.
Men oavsett vilket skulle jag också göra det som Marek rekommenderar, men jag hade efter lätt slipning målat hela botten med en självpolerande färg. När man väl maskeringstejpat går det väligt fort att med roller måla hela botten (med pensel bra där jag inte kommer åt med rollern runt roder), så jag ser inte poängen med att bara göra det fläckvis.
Sedan hade jag i höst tagit tag i detta och gjort ett ordentligt jobb när man har tid på sig för sådant.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av maja »

Vitsen med att måla fläckvis är att påsittande antifouling fungerar lika bra som den nypåförda, bara man slipar bort det översta skiktet, vilket ju är tömt på aktiv substans under föregående säsong i vattnet. P.s.s sparar man på både färg och miljö.

Det vanligaste felet båtägare i allmänhet gör att man målar på lager på lager efter hand under årens lopp och bygger upp tjocka lager som därefter flagar av i stora sjok. Det slutar ofta med att båtägaren slipar bort hela rasket och börjar på samma kula igen.. Mycket färg går så till spillo utan nytta för båtägaren och till skada för miljön...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 01 apr 2020 16:14 Vitsen med att måla fläckvis är att påsittande antifouling fungerar lika bra som den nypåförda, bara man slipar bort det översta skiktet, vilket ju är tömt på aktiv substans under föregående säsong i vattnet. P.s.s sparar man på både färg och miljö.
Tack Marek för kommentaren. Tänkte inte på varianten att slipa fram ett nytt skikt eftersom jag inte har någon personlig erfareneht av hårda bottenfärger (vilket jag antar det är du skriver om). Så min kommentar var egentligen bara om skillnad i arbetsinsats mellan fläckvis målning och att måla hela botten.

Har bara använt självpolerande och där finns så lite kvar när man tar upp båten på hösten och har spolat rent botten att det egentligen inte finns några alternativ till att måla allt igen på våren.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Daniel B
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2018 18:20

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av Daniel B »

Hej,

tack för alla utförliga svar! Fläckarna ni ser finns på några ställen på rodret men i övrigt är botten ganska förskonad. Vi får försöka göra en insats nu i vår och sedan ett större arbete i höst när det finns mer tid.

Tror ni vi ska hoppa över att skrapa (med risk för att flika upp mer) och istället slipa? Och behöver vi använda primer?

Allt gott
Daniel
Eklöf
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 apr 2020 19:44

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av Eklöf »

Hej Daniel!
Kanske finns risk att större sjok lossnar vid hård skrapning. Kan vara bättre att försiktigt ta bort det som uppenbart sitter löst och sedan slipa.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av maja »

Om större sjok lossnar vid minsta skrapning, så sitter väl färgen så löst att den även kan lossna efter det att du sjösatt båten...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av IF1426 »

Daniel B , i sökrutan skriver du, bottenbehandling, och det kommer upp 11 träffar, en bit ner hittar du , Råd om botten behandling, öppna och läs igenom detta och bilda dig en uppfattning om vad som kan vara av intresse i dit fall. Vill du ha en botten behandling som består under många år framåt bör du vara säker på att alla kriterier är uppfyllda, gäller framförallt epoxibehandling. Därför råder jag dig att göra en bottensanering i höst och skrovet får torka övre vintern, om det nu är epoxi som du tänker satsa på, i annat fall är det att gå på med en hårdmetallskrapa och en ocillerande slipmaskin och sedan en lämplig grund primer. Jag gjorde en epoxi behandling 2001 som fortfarande är helt intakt .

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hade nog också målat över för denna säsong och sedan tagit itu med det till hösten. Det behövs lite tid för att göra det tillräckligt bra, så det är bättre att skjuta på det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Daniel B
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2018 18:20

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av Daniel B »

Tack för svar! Det är oss till stor hjälp. Vi är nu i full gång med arbetet och gelcoaten ser intakt ut och är blå.

Vid arbete med att byta våra självlänsar har vi fått små skåror efter att ha slipat jack i mässingsklacken. Tror ni det är nödvändigt att fylla dessa tex. med epoxi för att inte riskera att få in vatten?
Bilagor
85CE7154-E841-4178-9DC3-CDCE3B8BB25B.jpeg
85CE7154-E841-4178-9DC3-CDCE3B8BB25B.jpeg (196.16 KiB) Visad 17888 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av johan swe-1870 »

Tätningsmedel bör täta det. Men det är nog lättare att spackla i de hacken nu och slipa till det. Vid kommande vinters bottenrenovering har du kanske inte lust att demontera genomföringarna igen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av tomm »

Hej hej,

En fråga angående spackel.
Funkar det att använda epoxilim för att fylla i småskador och hack? Typ den här?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000030912
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av Jim »

Epoxilim har en förmåga att att rinna om man inte har förtjockare eller mikroballonger i limmet.
Det enklaste är att hitta ett färdigt epoxispackel. Vissa Plastic Padding produkter fungerar också. Jag har ibland använt PP till mindre lagningar under vattenlinjen både på bly och glasfiber och det har suttit fast i många år nu.
olso001
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 feb 2019 13:01
Has thanked: 2 times

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Inlägg av olso001 »

Hej,

Är i liknande situation som Daniel så passar på att våldgästa denna tråden i hopp om att ni har tips även för mig.
Situationen är som sådan att jag köpt en IF som nu står på land och ska sjösättas 9/5. Nuvarande ägare bottenmålade ej båten inför förra säsongen och vet ej vilken typ av bottenfärg (själpolerande/hård) som använts tidigare säsonger.

Se bilder på skrovet bifogat.

Vad jag försöker reda ut är hur jag bör göra inför årets säsong, har ni några förslag? För att bottenmåla behöver jag som jag förstått det veta vilen typ av färg som tidigare använts, går det att avgöra baserat bifogade foton?

Mvh,
Ole
Bilagor
4.jpg
4.jpg (145.34 KiB) Visad 17491 gånger
3.jpg
3.jpg (145.27 KiB) Visad 17491 gånger
2.jpg
2.jpg (150.7 KiB) Visad 17491 gånger
1.jpg
1.jpg (136.45 KiB) Visad 17491 gånger
Skriv svar